رژیم اشغالگر سلسله جنایت‌های وحشتناکی در روستا‌های "النبطیه الفوقا"، "سحمر"، الجمیجمه" و "المنصوری" مرتکب شد که وحشتناک‌ترین‌شان در روستای قانا بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۴ سال از تجاوز رژیم صهیونیستی علیه لبنان، که به "جنگ نیسان" یا "عملیات خوشه‌های خشم" معروف شده، می‌گذرد؛ این تجاوز جنایت عظیمی علیه غیرنظامیان در شهرک "قانا" در جنوب لبنان رقم زد و به شهادت دست‌کم ۱۰۰ غیرنظامی و زخمی شدن صد‌ها تن دیگر منجر شد.

عملیات "خوشه‌های خشم"- طبق تعریف رژیم صهیونیستی-، تجاوزی است که در آوریل سال ۱۹۹۶ به‌وقوع پیوست و هدف از آن وارد کردن ضربه‌ای سنگین به "حزب‌الله" بود تا ساختار آن را نابود کند، موسساتش را برچیند، نماد‌های اساسی آن را حذف فیزیکی و تاسیسات نظامی مقاومت اسلامی را نابود کند و همچنین با هدف قرار دادن آتشبار‌های کاتیوشا، مانع از رسیدن این موشک‌ها به فلسطین اشغالی شود.

ایجاد شکاف و تشتت میان مقاومت و ملت از یک سو و مقاومت، دولت و نهاد‌های آن از سوی دیگر و تحمیل معادله‌ای جدید در سطح نظامی برای تحقق اهدافی از جمله لغو تفاهم ژوئیه ۹۳، که بعد از جنگ ژوئیه (۲۳ تا ۳۱ ژوئیه ۱۹۹۳) حاصل شد، از دیگر دلایلی بودند که باعث این تجاوز شد. ولی نتایج این تجاوز در سطح سیاسی به شرح ذیل بود:

ناکام ماندن در نابود کردن حزب‌الله و تداوم مقاومت اسلامی با بمباران شهرک‌ها.
تجزیه جبهه داخلی اسرائیل و عدم اجماع کابینه صهیونیستی درباره این تجاوز.
از بین رفتن اعتماد اسرائیلی‌ها به دولت و ارتش‌شان و زیر سوال رفتن نتیجه این تجاوز.

اذعان به حق لبنان و مقاومت در آزادسازی اراضی تحت اشغال لبنان، به‌گونه‌ای که معادله "شفاهی" موسوم به "تفاهم ژوئیه"، که بر عدم تجاوز به غیرنظامیان در مقابل توقف عملیات مقاومت در هدف قرار دادن شهرک‌ها تصریح می‌کرد، تحمیل شد و مقاومت این آزادی را یافت که به هر گونه نقض این تفاهم از سوی رژیم پاسخ دهد.

طی عملیات "خوشه‌های خشم"، که در ۱۱ آوریل آغاز شد و به مدت ۱۶ روز ادامه یافت، جنگنده‌های اسرائیلی بیش از ۱۱۰۰ حملات هوایی انجام دادند و افزون بر ۲۵ هزار بمب بر سر غیرنظامیان ریختند. در مقابل، مقاومت اسلامی لبنان ۶۳۹ حمله موشکی به شهرک‌های شمالی و همچنین حملات و درگیری‌های علیه این رژیم و مزدورانش در این منطقه اشغالی انجام داد. در نتیجه این تجاوز، بیش از ۲۰۰ لبنانی شهد و صد‌ها تن زخمی شدند.

رژیم اشغالگر سلسله جنایت‌های وحشتناکی در روستا‌های "النبطیه الفوقا"، "سحمر"، الجمیجمه" و "المنصوری" مرتکب شد که وحشتناک‌ترین‌شان در روستای قانا بود که به شهادت ۱۰۸ غیرنظامی، که به یک مرکز نیرو‌های سازمان ملل پناه برده بودند، انجامید. عمق این جنایت تا حدی بود که ۱۸ جنازه شناسایی نشد و تنها روی آن‌ها نوشته شد: "زن ناشناس"، "مرد ناشناس" و "کودک ناشناس".

افزون بر دو هفته از تجاوز‌ها و پاسخ قاطع مقاومت، "تفاهمنامه نیسان" در ۲۶/۴/۱۹۹۶ به این عملیات نظامی اسرائیل پایان داد.

"تفاهمنامه ژوئیه ۱۹۹۳" و "تفاهمنامه ۱۹۹۶" دو رکن اساسی آزادسازی لبنان از اشغال اسرائیل خروج تحقیرآمیز این رژیم در سال ۲۰۰ بودند.

منبع: العالم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.