به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز نشست خبری «رونمایی از بسته حمایتی معاونت علمی و فناوری از شرکتهای دانش بنیان و استارتاپهای حوزه آنلاین، دیجیتال و مجازی» با حضور پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی برگزار شد.
پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در این نشست اظهار کرد: در راستای حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها برای شتاب حرکت در میدان مبارزه با کرونا، امروز بسته حمایتی دیگری رونمایی میشود. معاونت علمی همزمان با شیوع کرونا فراخوانی منتشر کرد و بر اساس آن کمیته مبارزه با کرونا نیز شکل گرفت که مطابق با آن در حوزههای تولید: ماسک، خطوط دستگاههای تولید ماسک، مواد ضد عفونی کننده و دستگاههای پزشکی مانند ونتیلاتور، بای پپ، کیت تشخیصی کرونا و پروتکلهای دارویی اقدامات خوبی توسط دانش بنیانها انجام شد. روز گذشته نیز دومین خط تولید کیتهای تشخیص کرونا توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به عنوان موفقیتی دیگر از فعالیت فعالان دانش بنیان افتتاح شد.
دبیر کمیته مقابله با کرونای معاونت علمی ادامه داد: برای گسترش این موفقیتها به سایر حوزهها و درخشش استارتاپهای دیگری که میتوانند در مبارزه با کرونا نقش آفرینی کنند، این «پویش کرونا پلاس» با همکاری ستادهای فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی راه اندازی شد. در این پویش قصد داریم در راستای شعار در خانه بمانیم و عدم تجمع برای انجام فعالیتها و از طریق کالا و خدمات آنلاین گام برداریم و از ظرفیت استارتاپهای ۹ حوزه فعال استفاده کنیم.
کرمی همچنین بیان کرد: نتیجه این پویش ارائه خدمات بهتر، با کیفیت، ارزان تر و با سرعت به مردم است. در این راستا تسهیلاتی به استارتاپها ارائه میشود؛ البته مطالعات و بررسیهای جامعی درباره مشکلات پیش روی استارتاپها انجام شد تا خدمات ارائه شده در راستای رفع مشکل و سرعت و قوت کار آنها باشد. پس کمک به تسریع مجوزها و اقدامات در خلاق یا دانش بنیان شدن استارتاپها، ارائه حمایتهای مالی، کمک به رفع موانع قانونی برای اخذ مجوز، کمک به تبلیغ و معرفی آنها و تامین زیرساختها، شبکه سازی بین استارتاپهای مختلف از جمله حمایتهایی است که در این پویش انجام میشود.
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی با اشاره به اینکه در این پویش اطلاع رسانی و معرفی استارتاپها با همکاری صدا و سیما انجام میشود، افزود: برخی استارتاپها کوچک قدرت تبلیغ فعالیتهای خود را ندارند و در جامعه ناشناخته هستند پس با معرفی آنها به بهتر دیده شدن آنها کمک میشود. در کل معرفی، فرهنگسازی و آگاهی بخشی برای کمک و تقویت استارتاپهای حوزه آنلاین از فعالیتهای این پویش است.
کرمی گفت: ایجاد یک زنجیره با کمک پویش «کرونا پلاس» را از اهداف این اقدام دانست تا از دل آن از تهدید کرونا به فرصت تبدیل و استفاده شود و سبک جدیدی در نگاه به فناوری اطلاعات، خدمات آنلاین و دورکاری ایجاد شود. پس با رشد استارتاپها خدمات بهتری به مردم ارائه میشود. شاید تا کنون در این حوزه به خوبی عمل نکرده ایم، اما این پویش فرصتی برای درخشش استارتاپها این ۹ حوزه فعالیت است.
بیشتر بخوانید: دو بیمار نابینا با پیوند شبکیه چشم نانویی درک تصویر پیدا کردند
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه برای پررنگ کردن نقش استارتاپها در زندگی مردم پویش کرونا پلاس راه اندازی شد تا به کمک آن اقدامات ارزشمندی انجام شود، گفت: این پویش با ایجاد ارتباط میان بخشهای دولتی و استارتاپها در نظر دارد مانند پلی برای گسترش راه حلهای نوآورانه و آنلاین باشد.
کرمی برگزاری این پویش در شرایط فعلی را حرکتی اثرمند توصیف کرد و افزود: پس از مطالعات لازم ۹ گروه شناسایی شدند، گروههایی که با خدمات خود در فضای مجازی میتوانند در شرایط بحران کرونا تاثیرگذار باشند و خدمتی را به مردم ارائه دهند. در این نشست از استارتاپها و تیمهای فعال در این گروهها دعوت شد تا با هم اندیشی و هم افزایی با آنها گامهایی قدرتمند در این حوزهها برداشته شود. معاونت علمی نیز از این تیمها حمایت میکند.
در ادامه مهدی محمدی دبیرستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه این پویش توسعه خدمات آنلاین را مد نظر دارد، گفت: با راه اندازی این پویش قصد داریم، حوزههای تاثیرگذار در فضای مجازی را تقویت کنیم و از طریق آن ظرفیتهای استارتاپی آنلاین شناسایی و حمایت شود. پس از ارزیابی ظرفیتهای آنلاین، ارتقای آنها و پایدار سازی و کمک به ارائه خدمات بهتر و با کیفیتتر انجام میشود.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی همچنین بیان کرد: چند ماه از شیوع کرونا میگذرد، تا چند ماه آینده نیز با این بیماری دست به گریبان هستیم. پس باید موضوعات و مشکلات را در فضای آنلاین رفع کنیم. این موضوعات میتواند، عرصههای گوناگونی مانند حمل و نقل آنلاین تا آموزش آنلاین را شامل شود.
او ادامه داد: در پویش کرونا پلاس راه حلهای فناورانه توسط استارتاپها ارائه میشود. البته در این پویش هدف حمایت از ایدهها نیست بلکه راه حلهایی که مدت زمان کمی برای گسترش و تویعه نیاز دارند حمایت میشوند. این حمایتها نیز متنوع است و از حمایت مالی تا ایجاد زیرساخت را دربرمیگیرد. پس استارتاپهایی که برای رشد نیاز به کمک دارند، شناسایی و با مکانیسمها لازم حمایت میشوند.
محمدی در ادامه به تشریح و توضیح ۹ گروه استارتاپهای این حوزه اشاره کرد و عناوین امکانات و مزایای هر کدام را برشمرد. آموزش آنلاین، حمل و نقل آنلاین، سلامت آنلاین، ورزش آنلاین، سرگرمی و توریسم آنلاین، تولید محتوای آنلاین، نوآوری اجتماعی، فروشگاههای آنلاین و ایده و ابتکارات را از جمله حوزههای مد نظر در این پویش دانست. حوزههایی که سرویس و خدمات آنلاین در آن در زمان وجود بیماری کرونا مهم است. وجود این ویروس روی اقشار ضعیف جامعه اثر میگذارد که با نوآوری اجتماعی میتوان راه حلی برای آن در نظر گرفت.
انتهای پیام/