برداشت گیاهان کوهی در مهاباد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهاباد گفت: برداشت گیاهان کوهی با بیش از ۲۱ نوع گیاه خوراکی بهاری در این شهرستان آغاز شد.

پاتو رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: شهرستان مهاباد رویشگاه ۲۱ نوع گیاه خوراکی بهاری بوده که گیاهان خوراکی این منطقه پونه کوهی، کنگر، ریواس‌های تازه، سیر سبز، گل آقا و شنگ است و هر کدام خواص غذایی و دارویی مخصوص به خود را دارند.

او با بیان اینکه برداشت گیاهان خوراکی محلی همزمان با آغاز بهار و رویش این گیاهان در شهرستان مهاباد آغاز شده است، افزود: این گیاهان اغلب نیاز کمتری به آب و مراقبت دارد، ولی باید فرهنگ استفاده از آن‌ها در جامعه نهادینه سازی شود.

پاتو اظهار داشت: هر چند آمار دقیقی از میزان برداشت گیاهان خوراکی در این شهرستان وجود ندارد، اما هرساله به هنگام فصل بهار هزاران کیلوگرم از انواع گیاهان خوراکی به بازار‌های محلی و استان‌های همجوار عرضه و ارسال می‌شود.

او بیان کرد: گیاهان خوراکی محلی با داشتن انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان، کلسیم و فسفر دارای خاصیت‌های درمانی از جمله تقویت سیستم گردش خون، سیستم گوارشی، درمان یبوست، تنظیم قند خون و کاهش چربی، افزایش اشتها و بهبود زخم‌های معده است.

رضایی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی رویشگاه ۵۲۰ گونه از گیاهان دارویی بوده که ۷۰ تا ۱۰۰ گونه از این تعداد گیاهان خوراکی است.

او افزود: از مجموع هشت هزار گونه گیاهی کشور، آذربایجان غربی بیش از یک هزار و ۴۰۰ گونه را در خود جای داده و در موزه هرباریوم بیش از ۱۱۰۰۰ نمونه موجود است.

رضایی تصریح کرد: گیاهان دارویی خوراکی محلی آذربایجان غربی و گونه‌های در حال انقراض استان شامل شنگ، گندله، قازیاغی، دوه دابانی، آویشن، کهلک اوتی، نعناع کوهی، گول اقا، مزره کوهی، کنگر، ریواس، اوه لیک، سالمانجا، اسفناج دشتی و بولاغ اوتی و چندین نمونه دیگر است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.