کاشت ۳۵۰ اصله درخت پالونیا به صورت قلمه ریشه

دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شاهرود با هدف ایجاد فضای سبز و به منظور اجرای طرح اقتصادی بلندمدت، اقدام به کاشت ۳۵۰ اصله درخت پالونیا به صورت قلمه ریشه در محوطه دانشکده نموده است.

سکینه ماندگارزاد رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شاهرود در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، با اشاره به اهمیت درخت و درختکاری در چرخه حیات گفت: هدف از کاشت درخت، در درجه اول تلاش مستمر برای فرهنگ سازی و آگاهی دادن نسبت به حفظ داشته‌های طبیعی شامل جنگل، مراتع و منابع آب است تا از این طریق آن‌ها را حفظ و توسعه بدهیم و از طرفی دیگر، بهره مندی از مزایا و منافع آن‌ها و جلوگیری از مخاطرات ناشی از تخریب آن‌ها است.

او کاشت درخت را یکی از شاخص‌های حفظ و نگهداری محیط زیست دانست و گفت: کاشت درخت می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی، شادابی و سلامتی جامعه داشته باشد.

ماندگارزاد با عنوان این مطلب که درختکاری علاوه بر داشتن پشتوانه‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی در ایران، با اعتقادات مذهبی مردم نیز پیوند دارد، افزود: کاشتن درخت امری است که اجر اخروی در پی دارد و از حرمت و قداست ویژه‌ای برخوردار است تا حدی که کاشت درخت، نوعی عبادت فرض شده و حتی در این باره روایات معتبری از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) نقل شده است.

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شاهرود، با تاکید بر ضرورت توجه مستمر به امر درختکاری اظهار داشت: حرکت شایسته درختکاری نباید به روز یا هفته خاصی محدود شود بلکه در این راستا باید از هر فرصتی برای کاشت و احیای فضای سبز در دانشگاه استفاده نمود.

ماندگارزاد با اشاره به انتخاب این نوع درخت جهت کاشت در محوطه دانشکده، گفت: از آنجا که رشد درخت پالونیا نسبت به سایر درختان بسیار سریع‌تر بوده و به خاطر نوع برگ‌ها و گل‌های بسیار زیبا و خوشه مانند آن از محبوب‌ترین درختان زینتی است، به همین دلیل برای ایجاد فضای سبز از امتیاز ویژه‌ای برخوردار است.

او با بیان اینکه این درخت با شرایط اقلیمی و خاکی گوناگون سازگار است و چوب آن بعد از ۵ سال قابل بهره برداری است، افزود: با توجه به اینکه چوب این درخت مستحکم، سبک، نرم و کیفیت بالایی دارد، مصارف صنعتی زیادی داشته و در تولید مبلمان، درب و پنجره، ساخت آلات موسیقی، روکش سازی، تخته‌های چندلایه، ساخت جعبه، کانتینر‌های چوبی و غیره مناسب است.

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شاهرود تصریح کرد: بنابراین با توجه به ویژگی‌های ممتاز و خاص این درخت، دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شاهرود اقدام به کاشت ۳۵۰ اصله از این درخت به صورت کاملا اصولی نموده است.

گفتنی است، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان با پرورش نیرو‌های متخصص و کارآمد در عرصه‌های مختلف هم اکنون در ۴۶ رشته شامل ۲۹ رشته تخصصی و ۱۷ رشته مهندسی اجرایی، بیش از ۴ هزار دانشجو را در ۴ دانشکده در شهرستان‌های سمنان، شاهرود و امیرآباد دامغان آموزش می دهد که بیش از ۷۰ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه بعد از اتمام تحصیلات دوره کاردانی خود جذب بازار کار می شوند.

انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.