کرونا به جز آسیب‌های اجتماعی رستوران داران را به آستانه ورشکستگی می کشد، اما از آن مهم‌تر وضعیت انسانی کارگران است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در روزهایی که تمام مردم بسیج شده اند و برای رهایی کشور از چنگال ویروس کرونا تلاش می کنند، اغلب کسب و کار ها نیز به دستور ستاد مقابله با کرونا تعطیل شده اند، سایه شوم کرونا در این ایام آن‌ چنان بر سر کسب و کارهای طرقبه و شاندیز پدیدار شده که وضعیت اقتصادی آنها را دچار رکود و کسادی شدید کرده است.

اما در این میان کوچه و پس‌کوچه های کشورمان سرشار از آرامش و امیدی است که از ایمان به خدای یگانه و ظهور منجی عالم نشات گرفته است، مردمانی که برای حفاظت از جامعه چشم را بر منافع خود بسته اند و بازار ها را تا رهایی از چنگال این مهمان ناخوانده تعطیل کرده اند.

 
کرونا می‌تواند رستوران داران طرقبه و شاندیز را به ورشکستگی بکشاند!/پرداخت میلیاردی رستوران‌های طرقبه و شاندیز به سازمان تامین اجتماعی؟!

 

وضیعت اصناف طرقبه و شاندیز با توجه به شیوع ویروس کرونا

از زمان شیوع ویروس کرونا، به منظور پیشگیری و گسترش این ویروس کلیه رستوران ها، مراکز فروشگاه های بزرگ، کافی شاپ ها، سفره خانه، باغ تالارها و امامزاده یاسر و ناصر تعطیل شدند و باتوجه به اینکه اقتصاد این شهرستان بیشتر بستگی به حضور گردشگر دارد، می تواند اصناف این شهرستان را به آستانه ورشکستگی بکشاند.
 
کلیه واحد‌های صنفی طرقبه و شاندیز بیست روز مانده به عید و رستوران‌ها یک ماه به عید تعطیل شدند، این تعطیلی سبب بیکاری کارگران رستوران ها شده است، همچنین به جز آسیب‌های اجتماعی می‌تواند رستوران داران این شهرستان را به آستانه ورشکستگی بکشاند، اما از آن مهم‌تر وضعیت انسانی کارگران رستوران ها است. 
 
 محمد نمکیان رئیس اتاق اصناف طرقبه و شاندیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: با خبر انتشار ویروس کرونا در کشور و توصیه‌های بهداشتی مبنی بر نرفتن به رستوران‌ها در ابتدا و در ادامه تصمیم بر تعطیلی و مواجه شدن با بیکاری کارگران و عدم پرداخت حقوق، عیدی و پاداش آن ها را شاهد بودیم. نکته دیگر اینکه دولت هم در پرداخت بیمه بیکاری این کارگران تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده و فقط جهت ثبت نام به بیکاران سایت معرفی شده است.
 
او می افزاید: این قشر آسیب پذیر علیرغم اینکه حقوق عقب افتاده عیدی و پاداش، بیمه بیکاری دریافت نکرده اند باید نگران ادامه تعطیلی رستوران‌ها باشند، زیرا رستوران‌ها جز آخرین واحد‌های صنفی هستند که فعال می‌شوند.
 
رئیس اتاق اصناف طرقبه و شاندیز ادامه می دهد: رستوران ها در طی چند سال چند میلیارد به عنوان حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند تا در موقع لزوم این سازمان به تعهدات خود به درستی انجام دهد، همچنین تعداد زیادی از رستوران‌هایی که قدیمی هستند و کارگر بیشتری مشغول به کار دارند و سال ها است بیمه پرداخت می کنند، به عنوان مثال رستورانی با ۳۰ کارگر و ۲۰ سال سابقه حساب کنید چه مبلغی پرداخت کرده با اسناد و مدارک، حال که نوبت سازمان تامین اجتماعی می باشد، ممکن است نوشداور بعد مرگ سهراب به دست کارگر برسد.
 
نمکیان با اشاره به اینکه شاهد ورشکستگی برخی رستوران ها در این ایام، بیان می کند: با توجه به تعطیلی به دلیل ویروس کرونا قطعا شاهد ورشکست شدن تعدادی از رستوران‌هایی که مستاجر هستند و همچنین تعدادی که با بدهی‌های سنگین قبل " دارایی، حق بیمه کار فرما، وام یا جریمه تاخیر" خواهیم بود.
 

کرونا می‌تواند رستوران داران طرقبه و شاندیز را به ورشکستگی بکشاند!/پرداخت میلیاردی رستوران‌های طرقبه و شاندیز به سازمان تامین اجتماعی؟!

گام دوم فاصله‌گذاری هوشمند و بازگشایی گام‌به‌گام واحد‌های صنفی در طرقبه و شاندیز

او تصریح می کند: نظر به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر آغاز به کار بخشی از فعالان اقتصادی در سراسر کشور، زمان، شیوه و چگونگی بازگشایی‌ها و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از تاریخ شنبه ۲۳ فروردین ماه باهماهنگی ستاد‌های استانی مدیریت بیماری کرونا آغاز شد که با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن ثبت‌نام در این درگاه، نسبت به دریافت گواهی سلامت، بارکد مربوطه و نصب آن در محل کسب اقدام شد.

رئیس اتاق اصناف طرقبه و شاندیز تاکید می کند: فروشگاه های بزرگ و زنجیره‌ای غیر از" غیر سوپرمارکتی، بهداشتی و شوینده "، پاساژ و مجتمع‌های تجاری و بازارهای مرکزی مسقف، آرایشگاه و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود، گرمابه، سونا و ماساژ، روزبازارها و نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا مشمول این طرح نبوده و تا اطلاع ثانوی امکان بازگشایی واحدهای خود را ندارند، همچنین تمام فروشگاه‌های بزرگ کیف، کفش لباس، مجتمع تجاری پدیده، مجتمع تجاری ویلاژتوریست، مجتمع تجاری بعثت، مجتمع تجاری تفریحی چالی دره، تعطیل هستند.
 
نمکیان اظهار می کند:کلیه واحد‌های صنفی در شهرستان موظفند مطابق مصوبات و بخشنامه‌های پیشین ستاد ملی کرونا عمل کرده و تحت هیچ عنوان نسبت به بازگشایی واحد‌های خود اقدام نکنند.
 
کرونا می‌تواند رستوران داران طرقبه و شاندیز را به ورشکستگی بکشاند!/پرداخت میلیاردی رستوران‌های طرقبه و شاندیز به سازمان تامین اجتماعی؟!
 

با اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی مسیر‌های ورودی طرقبه شاندیز بازگشایی شد

سید حسن حسینی فرماندار طرقبه و شاندیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: با اجرای مرحله دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی در شهرستان ورود و خروج به طرقبه شاندیز تسهیل شده است اما کماکان مراکز فرهنگی، ورزشی و تفریحی و مراکز خرید و رستوران‌ها که در لیست مشاغل پر ریسک به لحاظ شیوع کرونا قرار دارند تعطیل می باشند و ورودی ییلاقات به ویژه با توجه به تداوم بارندگی و بیماری کرونا و احتمال خطر مسدود است.
 
او می افزاید: اجرای مرحله اول طرح فاصله گذاری اجتماعی در شهرستان از موفق ترین طرح های برگزار شده در استان و کشور بود چرا که به علت مرز مشترک و گسترده این شهرستان با کلانشهر مشهد اجرای آن بسیار سخت و پیچیده بود که به حمدالله در بستر همکاری بین بخشی، همراهی مردمی و هم افزایی همگانی به بهترین شکل و با کم ترین هزینه اجتماعی اجرا شد که لازم می دانم از همه ی دست اندر کار و خدمت گزاران مردم در همه سطوح به ویژه از همراهی و همدلی اصناف و فعالان اقتصادی در مدت اجرای این طرح تشکر می کنم.
 
فرماندار طرقبه و شاندیز ادامه می دهد:  اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند در صورت تعهد همگانی و اجرای دقیق به خروج ایمن از این وضعیت کمک نماید لذا از شهروندان و خدمت گزاران آن ها در همه سطوح انتظار دارم مجدانه به اصول و پروتکل های ابلاغی پایبند بوده و نسبت به رعایت همگانی آن مقید و متذکر باشند.
 
کرونا می‌تواند رستوران داران طرقبه و شاندیز را به ورشکستگی بکشاند!/پرداخت میلیاردی رستوران‌های طرقبه و شاندیز به سازمان تامین اجتماعی؟!
 

۳۰ میلیارد ریال کمک‌های مردمی از زمان شیوع ویروس کرونا در طرقبه و شاندیز

 
از ابتدای شیوع بیماری کرونا نزدیک به ۳۰ میلیارد ریال کمک‌های مردمی به نحو شایسته‌ای در طرقبه و شاندیز مدیریت و هزینه شده است.
 
حسینی بیان می کند: از نخستین روز‌های شیوع ویروس منحوس کرونا و با همدلی مردمی و خیران منابع مالی گسترده‌ای که از سوی عموم مردم و خیران محترم و نهاد‌ها و سازمان‌ها برای مقابله با کرونا هزینه شده بود به نحو مطلوبی با راه اندازی پویش مردمی در این زمینه جذب و صرف شد که برآورد‌های ریالی حاکی از مدیریت قریب به ۳۰ میلیارد ریال در حوزه‌های مختلف است.
 
او می افزاید: تجهیز بیمارستان شریعتی و خرید دستگاه‌ها و سیستم‌های مورد نیاز و تامین نیاز‌های حفاظتی مدافعان سلامت از جمله ماسک و شیلد و گان به صورت روزانه، تامین نیاز‌های مختلف دیگر حوزه درمان با همراهی و مساعدت مردمی و خیران صورت گرفته است.
 
فرماندار طرقبه و شاندیز ادامه می دهد: از دیگر خدمات خودجوش و ارزنده صورت گرفته ضدعفونی معابر و مکان‌های عمومی عابر بانک‌ها و پمپ بنزین‌ها با کمک‌های خیرین و حضور نیرو‌ها مردمی و فعالان اجتماعی بخش دیگری از این اقدامات و فعالیت‌ها بوده که در سطح شهر و روستا‌های شهرستان به نحو مطلوبی توسط ستاد کرونای شهرستان مدیریت شده است.
 
حسینی بیان می کند: به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر نیز علاوه بر تامین اقلام بهداشتی اعم از ماسک و محلول‌های ضد عفونی برای کمک به خانواده‌های نیازمند نیز با جذب منابع نقدی و غیر نقدی در قالب پویش مردمی قرار همدلی اقدامات شایسته‌ای تا کنون صورت گرفته است که جا دارد از همه دست اندر کاران و فعالان در این زمینه تقدیر و تشکر می‌کنم.

او تصریح می دهد: باتوجه به شیوع ویروس کرونا در این شهرستان فعالیت‌های مردمی با همراهی و مدیریت ستاد مبارزه با کرونا آغاز شد که بخشی از آن با جذب منابع نقدی و غیر نقدی مردمی شامل؛ کمک‌های تجهیزاتی و اقلام بهداشتی به بیمارستان بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال، تامین میوه و آب میوه به تعداد ۱۵ هزار پک، تامین مواد ضد عفونی و اقلام بهداشتی و توزیع در مناطق مختلف شهری و روستایی بالغ بر ۲۰۰ هزار، تامین نیاز‌های اماکن ارائه دهنده خدمات بهزیستی و اجتماعی و جامعه هدف نهاد‌های حمایتی و رصد و پایش مستمر وضعیت این مراکز با توجه به احتمال ریسک بالای این مراکز در مقابله با این بیماری، تهیه ۱۵۰۰ بسته کمک معیشتی از محل همین منابع جهت خانواده‌های آسیب دیده از این بیماری، توزیع گوشت قربانی در بین نیازمندان صورت گرفت.
 
فرماندار طرقبه و شاندیز تاکیدکرد: این کمک های مردمی تنها بخشی از دریای همدلی مردم شهرستان در این مدت است که پس از این در چارچوبه جنبش مساوات به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
 
کرونا می‌تواند رستوران داران طرقبه و شاندیز را به ورشکستگی بکشاند!/پرداخت میلیاردی رستوران‌های طرقبه و شاندیز به سازمان تامین اجتماعی؟!
 
همیشه در میدان جنگ افرادی در پشت صحنه حضور دارند که سرنوشت جنگ را رقم می زنند که از نظر برخی افراد، آن ها اتاق فکرهای جنگ هستند درصورتی که کاملا اشتباه است، مردم هر کشور در پشت صحنه هر جنگی سرنوشت آن را با همدلی و ایثار تعیین می کنند.
 
اهالی طرقبه و شاندیز هم همیشه در هر آزمونی حضور پررنگی داشتند، از هشت سال دفاع مقدس گرفته تا حذف داعش و دفاع از حرم اهل بیت(ع) و امروز نیز با حضور پررنگ خود در عرصه جنگ بیولوژیک با همدلی ایثار و مقاومت بار دیگر پیروزی چشم گیری را برای ایران عزیز به ارمغان می آورند.
 
همیشه در زمان بحران ها در جلسات مسئولین راهکار هایی برای رفع مشکلات ارائه می‌شود که در زمینه ی رکودی که ویروس کرونا بر سر گردشگری، اصناف و کارگران بیکار این شهرستان آورده نیز باید دید این راهکارها و تصمیمات جامه‌ی عمل به خود می پوشاند یا همچنان بر روی کاغذ باقی خواهد ماند.
 
گزارشگر:زهراقره ای
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.