مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: در ۴۱ سال گذشته بیش از ۴۷ هزار و ۶۷۹ واحد مسکونی شهری و روستایی به متقاضیان تحویل داده شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،غلامحسین خانی مدیر کل بنیاد مسکن روستایی انقلاب اسلامی استان اصفهان اظهار داشت: یک هزار واحد طرح رهبری، مسکن محرومین، ۵ هزار و ۱۱۱ واحد انبوه سازی مسکن روستایی، مسکن غیر انتفاعی به متقاضیان شهری و روستایی تحویل داده شد.

او با اشاره به اینکه از سال ۸۶ تاکنون، ۲۷ هزار و ۷۷۳ واحد مسکونی در قالب انفرادی سه جانبه و تعاونی مسکن تحویل متقاضیان شده است، ادامه داد: در استان اصفهان در راستای محرومیت زدایی و جهت تامین مسکن اقشار کم درآمد و محرومین تاکنون تعداد ۷۴ هزار و ۷۸۳ واحدمسکونی شهری و روستایی به بهره برداری رسیده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان افزود: در حال حاضر نیز مجموع واحد‌های مسکونی در دست احداث به تعداد ۳ هزار و ۱۲۰ واحد است.

او همچنین در ارتباط با طرح اقدام ملی گفت: بر پایه تفاهم نامه طرح اقدام ملی مسکن در استان اصفهان، بنیادمسکن متعهد به ساخت ۷ هزار و ۱۶۵ واحد مسکونی در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت می‌باشد که ۳ هزار و ۸۷۳ واحدمسکونی بر روی اراضی واگذار شده از طریق اداره کل راه و شهرسازی به بنیادمسکن انقلاب اسلامی احداث می‌شود.

خانی نیز به احداث یک هزار و ۴۸ واحد در اراضی متعلق به بنیادمسکن در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت اشاره کرد و گفت: همچنین با اداره کل راه و شهرسازی در تعداد ۷ شهر که اراضی تاکنون تحویل نشده است در احداث ۲ هزار و ۳۵۰ واحد مشارکت دارد.

او افزود: بنیادمسکن استان اصفهان در احداث ۷۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی باشرکت عمران شهر جدید بهارستان مشارکت و همکاری دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با اشاره به اقدامات در حوزه عمران روستایی خاطر نشان کرد: استان اصفهان بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ دارای ۳ هزار و ۴۹۷ روستا است که در سه منطقه جغرافیایی کویری، دشتی و کوهستانی استقرار یافته که تعداد ۹۳۵ روستا بالای ۲۰ خانوار است.

خانی گفت: ازابتدا شروع فعالیت بنیاد طرح هادی برای ۱ هزار و ۵۰۵ روستا نقشه برداری و تهیه شد که در همین راستا تاکنون ۹۱۹ روستای بالای ۲۰ خانوار استان دارای طرح هادی روستایی هستند و طرح بازنگری برای ۴۴۶ روستا اجرا و تهیه طرح بازنگری مجدد در ۶۰ روستا صورت گرفت.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان خاطر نشان کرد: باتامین اعتبارات استانی و ملی در پایان سال ۱۳۹۶ تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان دارای طرح هادی شدند و برای حدود ۹۴ روستای زیر ۲۰ خانوار هم طرح تعیین محدوده تهیه شده است.
وی اضافه کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان از بدو فعالیت تا کنون در ۶۹۸ روستا بالغ بر ۸۰۰ پروژه نسبت به اجرای طرح هادی حداقل در یک فاز اجرایی کرده است همچنین طرح بهسازی بافت باارزش و طرح بهسازی روستا‌های هدف گردشگری نیز اجرایی شد.

خانی با اشاره به تهیه طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی برای ۱۲۱ روستا در ۱۸ دهستان از شهرستان‌های استان در سال ۹۷ خبر داد، ادامه داد: از سال ۸۸ تا پایان ۹۷ حدود ۷۸ هزار تن قیر رایگان به استان اصفهان اختصاص یافته که در ۲۴ شهرستان استان، برای تعداد ۷۶۵ روستا عملیات اجرای آسفالت معابر داخل بافت روستا‌ها به مساحت ۷ میلیون و ۴۹۰ هزار مترمربع انجام پذیرفته است.

او با اعلام اینکه در کنار تحویل قیر رایگان، کمک مالی از محل اعتبارات دهیاری جهت اجرای آسفالت در روستا‌ها هزینه شده است، اشاره کرد: برای سال ۹۸ قیر رایگان بصورت ریالی معادل ۲۵۴ میلیارد ریال اختصاص داده شده که تاکنون ۱۱۸ میلیارد ریال اعتبار برای ۸۵ روستا تخصیص داده شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت:از بدو شروع عملیات صدور اسناد، برای ۲۱۱ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی روستایی و شهری ۲۳۶ هزار و ۲۶۹ جلد و برگ سند مالکیت املاک روستایی و شهری صادروتحویل متقاضیان گردیده است که در سال ۱۳۹۸ تعداد ۸ هزار و ۵۴۸ برگ سند شهری و روستایی با کمک همکاران اداره کل ثبت اسناد و املاک استان صادر و تحویل مالکین شده است و همچنین در جهت آگاهی بیشتر و توجیه مردم در راستای تثبیت مالکیت و پیشگیری از مهاجرت از روستا و شهر‌های کوچک و عدم گسترش بافت‌های ناکارآمد و استفاده از تسهیلات بانکی و ...... اقدامات لازم با همکاری اداره ثبت اسنادواملاک صورت گرفته تا بتوانیم بالاترین خدمت رسانی را با صدور اسناد مالکیت به شهروندان داشته باشیم.

پیگیری بیش از ۴۳ هزار تخلف ساختمانی در روستا‌ها طی ۴۱ سال گذشته

او اظهار داشت: خدمات فنی صدور پروانه ساختمان روستایی به استناد بند الحاقی به ماده ۶۹ قانون تشکیلات، وظایف شورا‌های اسلامی و شهرداران و ماده ۳۶ قانون اصلاحی است که بر پایه موادی از قانون مذکور، بنیادمسکن موظف به پاسخ استعلام دهیاری برای ارائه خدمات فنی و مهندسی در صدور پروانه ساختمان‌های روستایی بر اساس ضوابط، مقررات فنی، طرح هادی مصوب و نظارت بر اجرای ساختمان‌های روستایی با هدف جلوگیری از ساخت و ساز غیراصولی و غیرمجاز در روستا، افزایش کیفیت ساخت و ساز‌های روستایی و دسترسی روستاییان به خدمات فنی و مهندسی است که در همین راستا تعداد ۷ هزار و ۸۹۴ هزارفقره خدمات فنی صدور پروانه ساختمان روستایی درسطح استان تا پایان سال گذشته و از اجرای قانون فوق الذکر تاکنون تعداد ۴۳ هزار و ۴۱۰ فقره انجام شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان متذکر شد: در یکساله گذشته بالغ بر ۶۱۵ فقره تخلفات ساختمانی به استانداری، وقوع جرم دادگستری، حفظ حقوق بیت المال اعلام شده که بالاترین نوع تخلفات ساختمانی به ترتیب شامل ساخت و ساز بدون استعلام از بنیاد مسکن در حدود ۲۳۵ مورد، عدم رعایت آیین نامه ۲ هزار و ۸۰۰ زلزله و اصول ایمنی سازه ۲۱۰ مورد، ساخت و ساز بدون اخذ پروانه ۱۴۵ مورد، ساخت و ساز خارج از محدوده طرح و درکاربری باغات چسبیده به طرح ۷۳ مورد، ساخت و ساز در گذر و تصرف خیابان و کوچه و حریم رودخانه‌ها و قنات ۳۵ مورد، عدم رعایت کاربری‌های طرح هادی مصوب ۵۲ مورد ثبت شده است.

او بیان داشت: همچنین یک هزار و ۱۱۵ تغییر کاربری در سال گذشته به دبیرخانه رسیده که تعداد ۹۹۶ مورد آن تاکنون مطرح و دارای رأی است.

او گفت:با توجه به حادثه خیز بودن ایران و اتفاقات تلخ و ناگوار و تلفات جانی ناشی از حوادث غیر مترقبه، از سال ۷۵ تسهیلات بهسازی مسکن روستایی تا سال ۸۴ پرداخت می‌شد که با توجه به زلزله بم و میزان تلفات جانی و مالی فراوان این حادثه در سال ۸۲ اولین طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی در سطح کشور برگزار که منجر به شناسایی واحد‌های مقاوم و غیر مقاوم روستایی شد.


۷ درصد از واحد‌های مسکونی روستایی در سال ۸۲ مقاوم بودند

مدیر کل بنیاد مسکن روستایی انقلاب اسلامی استان اصفهان بیان داشت: تنها ۷ درصد از واحد‌های مسکونی روستایی مقاوم هستند بر همین اساس از سال ۸۴ بر اساس مصوبات هیات دولت، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف به مقاوم سازی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی بصورت سالیانه شد که از شروع به کار این طرح در استان اصفهان تاکنون کل واحد‌های روستایی تحت پوشش تسهیلات ویژه بهسازی مسکن روستایی ۷۷ هزار و ۵۲۳ واحد است که از این تعداد ۵۸ هزار و ۷۱۱ واحد به بهره برداری رسیده است.

او گفت: لازم به ذکر است به ازای هر ۷۵ مترمربع زیر بنا یک شغل بطور مستقیم و ۷/۰ شغل بطور غیر مستقیم ایجاد می‌شود. برای نمونه در سال ۱۳۹۶ تعداد ۲۶ هزار شغل ایجاد شده است.

او گفت: در آذرماه ۵۸ بازسازی واحد‌های حادثه دیده ناشی از سیل در خوروبیانک بعنوان اولین کار بازسازی بنیاد در منطقه لردکنو کلید خورد. سال ۵۹ شروع جنگ تحمیلی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با حضور در مناطق جنگ زده نسبت به بازسازی واحد‌های آسیب دیده اقدام و همچنین در سال ۶۵ در حادثه بمباران اصفهان، با توزیع مصالح ساختمانی به قیمت تعاونی (شیشه، سیمان، آهن و...) بین مردم آسیب دیده به بازسازی منازل کمک کرد.

خانی ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی علاوه بر بازسازی واحد‌های آسیب دیده ناشی از حوادث طبیعی در استان، بعنوان ستاد معین و در بیرون از استان سابقه درخشانی دارد که می‌توان به بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از زلزله ۳۱ خرداد۶۹ رودبار و منجیل (گیلان و زنجان و ساخت بالغ بر ۸ هزار و ۴۹۰ واحدو بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از زلزله ۵ دی ۸۲بم (کرمان) و ساخت ۹ هزار و ۶۰۰ واحد و بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از زلزله ۱۱ فروردین۸۵ بروجرد (لرستان) ۱۸ هزار و ۸۰۰ واحداشاره کرد.

او بیان داشت: بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از زلزله ۲۱ مرداد ۹۱ و رزقان (آذربایجان شرقی) بالغ بر ۲ هزار و ۳۵۴ واحد و بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از زلزله ۲۱ آبان ۹۶ سرپل ذهاب (کرمانشاه) بالغ بر ۲۰ هزار واحد
و بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از سیل ۱۲ فروردین ۹۸ پلدختر (لرستان) و ساخت ۴ هزار و ۶۰۰ واحد صورت گرفت.

خانی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان در قالب ستاد معین بازسازی در مناطق سیل زده و زلزله زده خارج از استان از سال ۱۳۶۹ تاکنون موفق به بازسازی ۵۰.۰۷۶ واحد شهری و ۱۳.۷۵۹ واحد روستایی (مجموعا ۶۳ هزار ۸۳۵ واحد مسکونی شهری و روستایی) شده است و همچنین از سال ۷۹ تاکنون اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۱۱۲ میلیارد ریال جهت مناطق حادثه دیده درون استانی ابلاغ گردیده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص طرح نظام فنی روستایی اعلام کرد: مصوینت و امنیت روستاییان به وجود واحد‌های مسکونی مقاوم و امن در مقابل حوادث و بلایای طبیعی بستگی دارد که اجرای این طرح برای گسترش و اجرای مقررات ملی ساختمان در ساخت و ساز‌ها در سطح روستا‌های کشور، جلوگیری از ساخت و ساز‌های بی رویه و غیر اصولی در سطح روستاها، ترویج استفاده از مصالح بومی و استاندارد، طراحی و تهیه نقشه‌های اجرایی و نظارت فنی بر ساخت و ساز‌های روستایی مصوب شده است.

اوافزود: با راه اندازی این طرح از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکن روستایی با رعایت اصول فنی و مقررات ملی ساختمان در کشور احداث شده اند.

او گفت: نظام فنی روستایی-بیمه مسکن روستایی، نظارت، طراحی و محاسبه جهت احداث خانه‌های روستائی توسط اشخاص حقیقی عضو نظام فنی روستایی انجام میگیرد که در این راستا تعداد ۳۴۵ نفر ناظر نظام فنی روستایی و ۵۵ دفتر خدمات فنی و طراحی در سطح استان مشغول فعالیت است و تعداد ۱۵ هزار و ۵۲۴ واحد مسکونی تحت پوشش بیمه هستند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.