۴۸ هزار دانش آموز کرمانی با مهارت آموزی در هنرستان‌های فنی و حرفه ای، علاوه برکسب مهارت موفق به تولید محصول نیز شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، امروزه یکی از دغدغه‌های والدین، تحصیلات و کسب درآمد فرزندان و در نتیجه آینده‌ای مطمئن از نظر جایگاه اجتماعی و اقتصادی برای آن‌هاست که لازمه اش داشتن آینده شغلی مناسب و موفقیت‌های اجتماعی مطلوب در رشته‌های تحصیلی به همراه کسب مهارت در موثرترین زمان و به صورت هدفمند تری خواهد بود.

گام دانش آموزان کرمانی در «جهش تولید»

تحصیل ۴۲ درصد از دانش آموز کرمانی در هنرستان‌ها

احمد اسکندری نسب، مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با بیان اینکه در استان کرمان تاکنون ۵۸ درصد دانش آموزان در متوسطه نظری و ۴۲ درصد دیگر در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند، گفت: نزدیک به ۴۸ هزار دانش آموز در ۴۰۰ هنرستان فنی و حرفه‌ای استان کرمان تحصیل می‌کنند.

 او افزود: از مجموع ۲۱۰ رشته فنی حرفه‌ای و کاردانش فعال در سطح کشور نزدیک به ۱۱۸ رشته فنی در استان کرمان در حال فعالیت است.

اسکندری نسب با اشاره به اینکه پوشش تحصیلی مدارس استان، درگذشته ۲۹ درصد بوده است، تصریح کرد: اکنون پوشش تحصیلی دانش آموزان هنرستان‌های فنی و حرفه در سطح استان افزایش و به ۴۲ درصد رسیده است که به همین نسبت درصد جذب هنرجویان هنرستان‌های استان کرمان رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد.

گام دانش آموزان کرمانی در «جهش تولید»

او با اشاره به اینکه امکانات هنرستان‌های استان نسبت به کشور جایگاه خوبی دارد، بیان داشت: ظرف ۳ سال گذشته اعتبارات خوبی به واسطه اهمیت مباحث کارآفرینی به استان اختصاص داده شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: به دلیل اینکه رشته‌های فنی حرفه‌ای ظرف ۳ سال گذشته در نظام آموزشی فنی حرفه‌ای جدید، تغییرات قابل توجه‌ای داشته است، لذا برای آینده آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کارودانش برنامه‌هایی داریم که بناست رشته‌های صنعتی را در اکثر نقاط استان گسترش دهیم.

 اسکندری نسب افزود: امروزه حجم وسیعی از دانش آموزان تحصیل کرده در رشته‌های نظری فاقد مهارت هستند، در صورتی که توسعه کارآفرینی از اولویت‌های فرهنگ کار است و کسی که مهارت شغلی نداشته باشد، در واقع آینده شغلی خوبی برایش متصور نخواهد بود.

گام دانش آموزان کرمانی در «جهش تولید»

هنرستان‌ها و تنظیم هرم شغلی برای کشور

رضا اشرفیان، رییس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کار و دانش آموزش وپرورش استان کرمان نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: رشته‌های آموزشی در مدارس دقیقاً منطبق بر رشته‌هاییست که در کشور‌های پیشرفته کار می‌کنند و از این جهت پودمان‌ها و آموزش‌های ما هم منطبق براین موضوع است.

گام دانش آموزان کرمانی در «جهش تولید»

او هدف از ایجاد شدن هنرستان ها را راهی برای تنظیم هرم شغلی کشور دانست و افزود: اعتباراتی که داده شد، بیشتر صرف خرید تجهیزات در این بخش شده و همین امر سبب کسب اعتماد بیشتر خانواده‌ها به هنرستان‌ها شده است.

کار آفرینی و اشتغال از مجرای هنرستان‌ها زودتر به نتیجه می‌رسد

اشرفیان با بیان اینکه وقتی اعلام می کنیم، ۲۱۰ رشته متنوع داریم و این عناوین متنوع و متعددی از اشتغال را شامل می‌شود، تصریح کرد: به واسطه اینکه کار آفرینی و اشتغال از مجرای هنرستان‌ها زودتر به نتیجه می‌رسد.

رییس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کار و دانش آموزش و پرورش استان کرمان بیان داشت: هنرستان‌ها کار‌های مهم علمی را انجام می‌دهند که دانشگاه‌ها از آن ناتوانند و از زمانی که کارآفرینی انجام شد در مسابقات بین المللی رتبه‌های زیادی کسب کرده ایم.

گام دانش آموزان کرمانی در «جهش تولید»

سیستم کنترل آب مصرفی

اشرفیان گفت: تشکیل فعالیت دانش بنیان یکی از کار‌های مهمی بود که پارسال انجام شد و ۹۷ طرح اعم از سوخت موشک تا دستگاه‌هایی که تهیه آن در کشور غیر ممکن است، این قبیل فعالیت‌ها در حال حاظر در استان کرمان تثبیت شده اند که این‌ها در جشنواره جوان خوارزمی، مسابقات ساخت پروژه، مسابقات ایده بازار و دیگر مسابقات متعدد فنی حرفه‌ای کشور و در مسابقات ملی مهارت در روسیه رتبه اول دنیا را کسب کرده ایم.

او با ابراز امیدواری نسبت به انجام فعالیت در مناطق کم برخوردار و محروم و پیش بینی آینده ای روشن در این مناطق گفت: کار بسیار جالبی در رودبارجنوب داریم که با وجود نبود امکانات لازم در این منطقه، چیزی نزدیک به ۱۰ طرح دانش بنیان  در حال انجامست که کمترین آنها، ساخت پهباد با برد بلند است.

اشرفیان افزود: خانواده‌ها باید برای آشنایی بیشتر با رشته‌های فنی حرفه ای، این رشته را از نزدیک ببینند واگر مهارت آموزی منجر به اشتغال شود، دیگر بیکار در جامعه نداریم و نا امنی‌ها جامعه کم و آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.

دانش آموزان کرمانی و تجاری سازی طرح ها

برای ایجاد اشتیاق و رغبت در هنرآموزان هنرستان ها، طی ۳ سال گذشته طرح‌هایی ارائه شد که باعث جذب بیشتر دانش آموزان و منجر به تجاری سازی و افتخار آفرینی برای کشور و استان کرمان شد.

گام دانش آموزان کرمانی در «جهش تولید»

رضا محسن بیگی، مدیر هنرستان شهید مفتح کرمان هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، به دستاورد‌های دانش آموزان مدرسه اش اشاره کرد و گفت: این مدرسه با تعداد ۳۶۰ دانش آموز، دستاورد‌هایی همچون، پرینتر سه بعدی، برد‌های آی سی تی خانه هوشمند، تابلو روان و رباتیک را به خود اختصاص داده است.

او افزود: تابلو ال ‌ای دی، قابلیت تولید انبوه دارد و در زمینه ی ساخت تجهیزات آموزشی کارگاهی، انواع میز و دکراسیون ام دی اف قابلیت قبول سفارشات وجود دارد.

محسن بیگی از استقبال هنر آموزان از طرح‌هایی که ارائه می‌شود، خبر داد و تصریح کرد:  ۳ سال پیش به منظور ایجاد رغبت به کار‌های فنی و حرفه‌ای در هنرستان‌ها طرح‌هایی ارائه شد که منجر به استقبال خوب دانش آموزان و در نتیجه تجاری سازی شد.

گام دانش آموزان کرمانی در «جهش تولید»

دستگاه مقره شو شبکه برق، طرح دانش آموز کرمانی که در دنیا بی نظیر است

او دستگاه مقره شو شبکه برق را یکی از این طرح ها عنوان کرد و بیان داشت: این دستگاه در دنیا وجود ندارد.

مدیر هنرستان شهید مفتح کرمان گفت: به دنبال اشکالی که پارسال شبکه‌های برق اهواز با آن مواجه شدند، طی فراخوانی که داده شد انتظار می‌رفت که دانشگاه‌ها آن را بسازند، ولی با افتخار، هنرجوی کرمانی این دستگاه را ساخت.

محسن بیگی افزود: وقتی دانش آموزی، دست به ساخت چنین دستگاه‌هایی می زند، شرکت ها‌ی متعدد حتی کشور‌های دیگر نظرشان به آن‌ها معطف می شود و همین امر امیدواری و رغبت برای بچه‌ها را به دنبال دارد.

درخواست کمک برای تجهیز و ساخت فضای آموزشی در هنرستان‌ها

او با اعلام اینکه ما بدون هیچ چشمداشتی در آموزش وپرورش حدود ۵۰ هزار دانش آموز را به شغل می‌رسانیم و برای جامعه، کارخانه‌ها و صنعت نیرو تربیت می‌کنیم، تصریح کرد: از مسئولان انتظار داریم، برای پیشرفت، تقویت، تجهیز و ساخت فضای آموزشی، صرفا هنرستان‌ها توجه، همت و تلاش بیشتری شود.

گام دانش آموزان کرمانی در «جهش تولید»

انتظار می رود، با ارائه چنین طرح‌های تحسین برانگیزی از هنر آموزان خلاق کرمانی و به دنبال آن، روی آوردن دانش آموزان بیشتری به رشته‌های فنی و حرفه‌ای، بخش خصوصی با حمایت از این آینده سازان خلاق و کارآفرین، با سرمایه گذاری بر روی طرح‌های آنها با لبیک به فرموده رهبر معظم انقلاب، موجب تحقق بخشیدن به شعار سال ("جهش تولید ") و خودکفایی بیشترِ کشورِ همیشه سربلندمان شوند.

گام دانش آموزان کرمانی در «جهش تولید»

انتهای پیام/ب

 گزارش از: معظمه رنجبر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار