معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: پس از اتمام بحران کرونا، شرایط اقتصادی و تجاری ایران تغییر خواهد کرد و برای مدیریت مشکلات در آن زمان باید از هم اکنون تدابیر لازم اتخاذ شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در نشست ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی، گفت: پارسال تا قبل از اسفندماه و شیوع کرونا، وضعیت اقتصادی استان مطلوب و در حال پیشرفت بود و همه شاخص‌های اقتصادی استان رشد کرد به طوری که متوسط نرخ بیکاری در سال ۲.۲ درصد کاهش یافت و این نرخ به ۸.۴ درصد رسید.

او افزود: پارسال ۱۳ درصد از کل فرصت‌های شغلی ایجاد شده در کشور در خراسان رضوی به وجود آمد و رشد سرمایه‌گذاری صنعتی در این استان به ۸۰ درصد رسید، همچنین سال قبل هماهنگی‌های رو به رشد و خوبی در حوزه روابط تجاری با کشور‌های همسایه شکل گرفت.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به تدوین برنامه اقتصادی استان در امسال، ادامه داد: ۴۸ درصد از اشتغال استان وابسته به خدمات با محور گردشگر یا زائر است که شیوع کرونا تاثیرات منفی و جدی بر این بخش گذاشت.

رسولیان بیان کرد: با این حال در تلاش هستیم ضمن جبران خسارت‌های ناشی از شیوع کرونا به بخش اقتصادی استان، بخشی از فضای کسب و کار را بهبود بخشیم و صدور مجوز‌ها را تسهیل کنیم.

او با اشاره به واردات یک میلیون ماسک، کلوچه و آب معدنی از کشور ترکمنستان، تصریح کرد: ۸۰۰ هزار ماسک از این تعداد برای بیمارستان‌های استان مصرف شده و ۲۰۰ هزار ماسک به استان‌های خراسان شمالی و خراسان جنوبی ارسال شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: تداوم روابط تجاری با کشور ترکمنستان بسیار اهمیت دارد و امیدواریم با پیگیری‌های سفارت ایران در عشق آباد بتوان بخشی از مشکلات را برطرف کرد و مراودات تجاری با آن کشور را از سر گرفت.

رسولیان با اشاره به اهمیت از سرگیری روابط تجاری این استان با کشور‌های همسایه به ویژه ترکمنستان، اظهار کرد: خراسان رضوی به ترکمنستان پیشنهاد داده است که برای صادرات واگن‌ها را ضدعفونی کرده و در این میان هیچ تبادل انسانی صورت نگیرد.

او افزود: به نظر می‌رسد پس از گذراندن دوره کرونا، خراسان رضوی با کمبود واگن مواجه شود و باید برای این موضوع از هم اکنون چاره‌ای اندیشید، زیرا در صورت افزایش تقاضا در خصوص واگن، خراسان رضوی قادر به تامین نیاز نخواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به شرایط مطلوبی که وزارت راه و شهرسازی برای بخش خصوصی در خریداری واگن به وجود آورد، فعالان این بخش خیلی زودتر نسبت به خرید واگن اقدام می‌کردند.

رسولیان بیان کرد: سفیر ایران در قرقیزستان از خراسان رضوی خواسته است از آنجا که این استان با منطقه "اوش" در کشور قرقیزستان ارتباط تجاری خوبی دارد و آن منطقه درگیر شیوع بیماری کرونا است، بخشی از مواد ضدعفونی کننده، شیلد، گان یا ماسک در قالب هدیه‌ای از سوی خراسان رضوی به آن استان و همچنین هرات در کشور افغانستان ارسال شود که این اقدام در توسعه روابط خارجی اثرگذار خواهد بود.

او تصریح کرد: بسته شدن مرز ترکمنستان برای خراسان رضوی هزینه سنگینی دارد، از سوی دیگر ۵۰ درصد صادرات این استان به کشور افغانستان است لذا باید برای توسعه روابط تجاری با این کشور‌ها تدابیر ویژه اتخاذ شود.

امید جهانخواه ناظر گمرک خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پارسال سه میلیون و ۴۰۹ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان صادر شد که نسبت به سال ۱۳۹۷ از نظر وزن ۱۷ درصد رشد و از نظر ارزش ۱۹ درصد کاهش داشت.

او افزود: در سال قبل ۲۷۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۸۵ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان وارد شد که در مقایسه با سال ۱۳۹۷ از نظر وزن چهار درصد و از نظر ارزش ۱۷ درصد افزایش داشت.

ناظر گمرک خراسان رضوی ادامه داد: پارسال تراز بازرگانی استان مثبت و معادل یک میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار بود، در این مدت از خراسان رضوی به ۹۲ کشور جهان کالا صادر شد که از نظر ارزش، صادرات کالا به فدراسیون روسیه بیشتر از سایر کشور‌ها بود و از نظر وزن بیشترین صادرات به کشور هنگ کنگ انجام شد.

جهانخواه بیان کرد: پارسال افغانستان از کل صادرات خراسان رضوی سهم ۵۰ درصدی داشت و رشد صادرات از نظر وزن به ترکمنستان ۱۰ درصد، ازبکستان ۵۸ درصد و عراق ۴۴ درصد بود.

او تصریح کرد: پیش بینی سال قبل برای میزان صادرات از خراسان رضوی یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بود که به سبب شیوع کرونا محقق نشد.

ناظر گمرک خراسان رضوی تاکید کرد: عمده‌ترین کالا‌های صادراتی خراسان رضوی در سال قبل زعفران، فرآورده‌های نقتی، میوه و تره بار، مقاطع فولادی و کف پوش بود.

جهانخواه اظهار کرد: از ابتدای اسفند ماه تا ۲۵ فروردین ماه یک هزار و ۸۶۰ واگن خروجی از سرخس، ۵۳ واگن خروجی از لطف آباد و ۸۱۷ واگن ورودی از این دو مرز به خراسان رضوی داشتیم که پس از توقف ارتباط ریلی از سوی ترکمنستان هم اکنون ۵۲۰ واگن آماده خروج در سرخس و ۶ واگن آماده خروج در لطف آباد داریم که امید است با رایزنی‌های سیاسی بتوان این واگن‌ها را خارج کرد.

او افزود: به نظر می‌رسد کشور ترکمنستان توقف تردد واگن‌ها در مرز را تا ۳۱ اردیبهشت ماه تمدید کند.

ناظر گمرک خراسان رضوی ادامه داد: در ۱۵ اسفندماه تعداد کامیون‌های متوقف شده در درگز ۸۲۳ کامیون و در سرخس ۱۶۵ کامیون بود که با همکاری فرمانداران این کامیون‌ها تعیین تکلیف شدند و هم اکنون در مرز لطف آباد هشت دستگاه کامیون و در سرخس ۵۷ دستگاه کامیون متوقف هستند.

جهانخواه بیان کرد: با توجه به مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس، با هماهنگی گمرک ایران کالا‌ها بدون ثبت سفارش با اخذ تعهد ترانزیت شدند و خیلی از کامیون‌ها نیز با هماهنگی صورت گرفته به مرز بازرگان برگشت داده شدند.

او با اشاره به وجود یکهزار و ۳۶۵ دستگاه کامیون متوقف شده در مرز دوغارون، تصریح کرد: تبادل کالا و ورود مسافر در این مرز در حال انجام است، اما با توجه به شرایط بوجود آمده ناشی از کرونا و بارندگی، سرعت ترخیص کامیون‌ها نسبت قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است.

مصطفی نصیری مدیر کل راه آهن خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: صادرات ریلی استان در سال قبل با ۹۰۶ هزار تن کالا نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۷۵ درصد رشد داشت و رشد صادرات ریلی در مرز سرخس طی سال قبل ۶۴ درصد بود.

او افزود: پارسال ۴۳۰ هزار تن کالا از ایستگاه ریلی شهید مطهری بارگیری شد که ۶۴ درصد از این بار به مقصد ازبکستان بود و هشت هزار دستگاه واگن باری برای صادرات مورد استفاده قرار گرفت.

مدیر کل راه آهن خراسان رضوی ادامه داد: از ۱۱ فروردین ماه دولت ترکمنستان اعلام کرد که واگن‌ها مبادله شوند و از دوم فروردین ماه نیز تردد افراد بین ایران و ترکمنستان ممنوع شد و اکنون هیچ واگن ایرانی در ترکمنستان نیست.

نصیری بیان کرد: در ابتدای شیوع کرونا، راه آهن خراسان یک دروازه ضدعفونی در خط حریم و پل مرزی بین ایران و ترکمنستان ایجاد کرد به طوری که این دروازه هر دقیقه قابلیت نزدیک به ۴۰ لیتر پمپاژ مواد ضدعفونی کننده دارد و هنگام عبور واگن کاملا آن را ضدعفونی می‌کند.

او تصریح کرد: هم اکنون ۶۴۶ واگن مربوط به کشور‌های سی. آی. اس در مرز سرخس در انتظار اعزام به ترکمنستان است.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.