در روزهایی که همه برای شکست ویروس کرونا در خانه ماندن را انتخاب کرده ایم با آموزش ۵ مهارت کاربردی به کودکان هم آن ها را سرگرم کنید و نیز در زندگی آینده آنها تاثیر گذار باشید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، کودکانی که تا قبل ویروس کرونا تنها دغدغه شان درس و بازی بوده و با حضور در مهد‌های کودک، مدرسه، پارک ها، کلاس‌های آموزشی و ورزشی، اوقات خود را سپری می‌کردند، حال مجبورند خانه نشینی را تحمل کنند، قرنطینه خانگی‌ای که گاه حس ملال انگیزی در آن‌ها بوجود می‌آورد.

اما والدین، در این روز‌های کرونایی تجربه جدیدی را کسب می‌کنند، تجربه حضور و وقت گذراندن بیشتر با فرزندانشان؛ خارج از مسائل روزمره مثل آشپزی و کار در فضای خانه باید برای گذر از روز‌های قرنطینه خانگی راهکار‌هایی مناسب را در ارتباط با فرزندان خود به کار گیرند تا این دروان را به خوشی به سرکنند.

 در کنار تمام سرگرمی‌های متفاوتی که میتوانید وقت خود را با کودکان بگذرانید، مهارت‌هایی هستند که علاوه بر سرگرم کردن کودکان می‌تواند برای آینده آن‌ها نیز کاربردی و مفید باشد و این یعنی شما والدین عزیز میتوانید با یک تیر، چند نشان بزنید!
 
محمدامین معتمدی راد روانشناس و مشاور در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با بیان اینکه  در روزهای کرونایی افکار بسیاری از والدین درگیر این است که در این شرایط چکار انجام دهیم و چگونه با فرزندان خود کنار بیاییم، گفت: خود را جای فرزند تان بگذارید و این سوال را از خود بپرسید که اگر جای او بودید ، در شرایط حاضر از پدر و مادر خود چه انتظاری داشتید و دوست داشتید پدر و مادر برای شما چکار کنند؟
 
او با تاکید بر اینکه کودکان در روزهایی که همه ی اعضای خانواده کنار هم هستند، الگوی پذیری بیشتری نیز از آنها دارند، افزود: توجه داشته باشید که کودکان تمامی رفتارهای پدر و مادر را به یاد می سپارند و همان کار را انجام می دهند، والدینی که اکثر روزهای خود را با کارهایی مثل  افراط در استفاده از تلفن همراه می گذرانند در واقع به کودکان خود بصورت ناخواسته می آموزند که همیشه دست به گوشی باشند.
 
این روانشناس و مشاور با اشاره به اینکه بهترین کار در دوران قرنطینه این است که شرایط یادگیری در خانه را برای فرزندان خود فراهم کنید، ادامه اداد: لازم نیست آموزش شما حتما راجع به ریاضیات و علوم باشد، شما می‌توانید روی درس‌های زندگی لذت بخش‌تر و کاربردی‌تر که فرزندانتان نمی‌توانند در مدرسه بیاموزند، تمرکز کنید و با این کار آینده ای مثبت را برای آنها رقم بزنید.
 
معتمدی راد بیان کرد: با آموزش این  ۵  مهارت کاربردی به فرزندان خود، می‌توانید روزهای شیرینی را در ایام قرنطینه برای آنها خلق کنید: 
 

مشارکت در روند شستشوی لباس

 
خلق روزهای شیرین برای کودکان در روزهای قرنطینه/ با یک تیر دونشان بزنید
 

به کودکان بیاموزید که روند شستشوی لباس چگونه است، البته قرار نیست کودک لباس‌ها را با دست بشوید، بلکه کار با ماشین لباسشویی، پهن کردن لباس‌های خیس و تا کردن لباس‌ها پس از خشک شدن لباس‌ها بسیار مهم و کاربردی است. فرزند شما از اینکه به او مسئولیت می دهید بسیار خوشحال می شود و نکته مهم این است که نه تنها  اعتماد به نفس بالا یی پیدا می کند بلکه به طور طبیعی مهارت‌های زندگی را برای تبدیل شدن به یک انسان مستقل و کارآمد که به آن نیاز دارد در اموری از جمله آشپزی، نظافت و سازماندهی و نظم دهی به امور ، بدست می آورد.
 
خلق روزهای شیرین برای کودکان در روزهای قرنطینه/ با یک تیر دونشان بزنید

پس انداز پول


یادگیری پس انداز مالی به کودک هیچ وقت زود نیست، حتی اگر کودک شما حساب بانکی واقعی نداشته باشد می‌توانید از یک قلک یا حتی یک بطری خالی شده خوراکی استفاده کنید. والدین می‌توانند مبلغ مشخصی را به کودک خود بدهند که بتواند هر روز، هر هفته یا هر ماه ذخیره کند. به مرور زمان کودک می‌آموزد که جمع کردن پول تا چه حد لذت بخش است.
 
خلق روزهای شیرین برای کودکان در روزهای قرنطینه/ با یک تیر دونشان بزنید

آشپزی

آماده کردن یک ساندویچ سرد  به کودک حس خوبی می‌دهد، کودکان را در روند آماده کردن شام یا ناهار مشارکت دهید تا بدانند غذایی که می‌خورند به چه شیوه‌ای آماده می‌شود. کودکانی که در امور خانه مشارکت می‌کنند به مرور قدرشناس‌تر و البته مودب‌تر می‌شوند. توجه داشته باشید که یک مسئولیت کوچک هم می تواند تاثیر گذار باشد.
 
خلق روزهای شیرین برای کودکان در روزهای قرنطینه/ با یک تیر دونشان بزنید

 

در بحث‌های کوچک کودکان مشارکت کنید

 
بسیاری از والدین با این دغدغه مواجه اند که چگونه می توان هنر مکالمه را به کودکان آموزش داد؟ بچه‌های ما در خارج از خانه با افراد غریبه زیادی روبرو می‌شوند، بنابراین  باید بدانند که چطور، به وضوح با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و حتی در صورت لزوم از خودشان دفاع کنند بنابراین می‌توانید در خانه درباره موضوعات جدید بحث کنید و اجازه دهید کودکان نیز در بحث مشارکت کنند. به آنها اجازه دهید درباره ی موضوعاتی که به آنها مرتبط است، اظهار نظر کنند و در رابطه با صحبت هایشان، سوال هایی از آنها بپرسید با این حرکت آنها یاد می گیرند که قبل از هر صحبتی فکر کرده تا برای آن جواب قابل قبولی داشته باشند.

خلق روزهای شیرین برای کودکان در روزهای قرنطینه/ با یک تیر دونشان بزنید

خیاطی


درست است که حتی بسیاری از بزرگسالان نیز خیاطی بلد نیستند، اما دوختن یک دکمه ساده یا کودک زدن درز‌های باز شده لباس‌ها برای همه خانواده‌ها الزامی است. این بسیار محتمل است که حتی لباس‌های نو نیز نیاز به سفت کردن دکمه‌ها داشته باشند؛ بنابراین می‌توان کوک‌های ساده یا دوختن پارچه‌ها به شکلی ابتدایی را به کودکان آموخت.
 
آموختن این مهارت‌های زندگی باعث ایجاد اعتماد به نفس، دانش، استقلال، مسئولیت پذیری و احساس مثبت در کودکان می‌شود و تاثیر مثبتی در زندگی آینده آنها خواهد داشت.
 
انتهای پیام// ز.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.