رئیس پیشین سرویس اطلاعات مخفی انگلیس مدعی شد چین اطلاعات مربوط به ویروس کرونا را در زمان شیوع آن در ووهان از کشور‌های غربی پنهان کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی میل، «سر جان ساوبرز» رئیس پیشین سرویس اطلاعات مخفی انگلیس (ام‌.آی.۶)، چین را متهم کرد زمانیکه ویروس کووید-۱۹ در شهر ووهان شیوع یافت اطلاعات صحیحی در اختیار جامعه جهانی قرار نداده است.

این مقام اطلاعاتی انگلیس همچنین سازمان جهانی بهداشت را نیز زیر سوال برد و گفت از آنجاییکه این سازمان فعالیت‌های چین را به دقت و به درستی بررسی نکرده با «سوال‌های جدی» روبه‌رو است. ساوبرز این اتهامات را پس از آن به چین وارد کرد که «ویلیام هیگ» وزیر امور خارجه پیشین انگلیس نیز هشدار داد «ابرقدرت آسیا (چین) طبق قوانین ما بازی نمی‌کند و ما نباید به آن تکیه کنیم.»

پس از آنکه غرب به ویژه آمریکا درگیر شیوع گسترده ویروس کرونا شد، سران این کشور‌ها از جمله دونالد ترامپ شروع به متهم ساختن مقامات چین در پنهان‌کاری اطلاعات مربوط به ویروس کرونا کردند. از آنجاییکه این ویروس کشور‌های اروپایی و آمریکا را به نسبت بیش از هر کشور دیگری در جهان آلوده کرده است و مقامات این کشور‌ها از کنترل آن ناتوان مانده‌اند جهان هر روز بیشتر از قبل شاهد مطرح شدن اتهاماتی از این دست علیه پکن است. به گونه‌ای که اکنون آمریکا سازمان جهانی بهداشت را متهم می‌سازد که تحت سلطه چین قرار دارد و دو روز پیش رئیس‌جمهور آمریکا کمک‌های مالی این کشور را به این سازمان متوقف ساخت که این اقدام او انتقادات گسترده و شدیدی را از سوی کشورها، شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف به دنبال داشت.

کشور‌های غربی چین را در حالی به پنهان‌کاری درباره ویروس کرونا متهم می‌کنند که این کشور بنا بر اعلام وزارت خارجه آن از همان ابتدا سازمان جهانی بهداشت را در جریان اطلاعات مربوط به این ویروس مرگبار قرار داده بود.

ویروس کرونا از اواخر ماه دسامبر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین گسترش یافت و علی‌رغم قرنطینه این شهر به سرعت در سراسر جهان شیوع پیدا کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار