با شیوع کرونا برخی کاسبان سودجو با احتکار لیمو و گران کردن این محصول، سعی دارند عرصه را بر مصرف کنندگان تنگ کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، از شیوع کرونا در کشور بازار مصرف مرکبات  به‌ خصوص لیمو که دارای  ویتامین ث  است که افزایش قیمت این محصول را بدنبال داشت و باعث شد برای تنظیم بازار، درهای انبارهای لیموهای لیسبون جهرم به‌ روی بازار مصرف باز شود.

با شیوع ویروس کرونا در کشور و توصیه های بهداشتی و تغذیه‌ای پزشکان در این خصوص از جمله مصرف لیمو ترش، موج گرانی کاذب لیمو ایجاد شد، تا جایی که نرخ این محصول برای هرکیلوگرم تا ۵۰ هزار تومان نیز در برخی مناطق رسید.

 مصرف این موادغذایی مفید همیشه توصیه شده است اما مصرف بی‌رویه آن برای درمان یا جلوگیری از ابتلا به کرونا از سوی مجامع بهداشتی تایید نشده است.

در یک ماه اخیر برخی مسئولان در رسانه‌های مختلف، عامل گرانی این محصول را متوجه احتکار این محصول در شهرستان جهرم دانستند.

پاتک بسیج اصناف به انبار محتکران لیمو در جهرم

غلامرضا حسن‌پور رئیس سازمان بسیج اصناف کشور ۷ اسفند ماه پارسال گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور و توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای پزشکان در این خصوص از جمله مصرف لیموترش، موج گرانی کاذب لیموترش در کشور ایجاد شد.

او، بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده و ماموریتی که به مجموعه بسیج اصناف در استان فارس برای مهار گرانی کاذب این محصول محول شد، بسیج اصناف جهرم سردخانه‌های نگهداری لیمو  را که اقدام به فروش این محصول با قیمت‌های نامتعارف کرده  بودند را شناسایی کردند و اقدام لازم را در این باره انجام دادند.

حسن پور تصریح کرد: این اقدام باعث شد در یک روز قیمت لیموترش از کیلویی ۳۵هزار تومان به ۲۰هزارتومان کاهش یابد.

انحصار لیموترش و شیرین در کشور برای ۵ نفر است

مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میوه  ۱۹ فروردین‌ ماه  امسال بدون اینکه نامی از لیموی لیسبون جهرم ببرد ادامه داد: پیش از تعطیلات نوروز، با کسب اطلاع از دپو این چهار قلم کالا در انبارها، در ساعت یک شب انبارها را رصد کردیم و طی دو روز فقط از یک انبار ۴۰۰ تن لیموترش بار زدیم و قیمت‌ها را شکستیم.

آدرس‌ها را به رئیس بسیج اصناف هم دادیم. و با رصد انبارها ۳ تا ۴ هزار تن لیموترش و لیموشیرین احتکار شده کشف شد.

او،افزود: لیموترشی که باید ۶ تا ۷ هزار تومان به فروش برسد، از سوی دلالان به ۳۵ هزار تومان افزایش یافته‌است.

دارایی نژاد اضافه کرد: هفته قبل به صنعت و معدن، اتاق ایران و تعزیرات و کلیه بازرسان سراسر کشور اعلام شدکه لیمو ترش به دست چهار، پنج نفر سودجو افتاده‌ که در سردخانه‌ها دپو کرده‌ بودند.

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه اضافه کرد: در حال حاضر لیمو ترشی که کیلویی ۶ تا هفت هزار تومان تمام می‌شود، ۳۵ هزار تومان به مردم فروخته می‌شود.

او، از مسئولان درخواست کرد  به این مسئله ورود کنند، زیرا متوجه دپوی این میوه‌ها حتی در زیر زمین خانه‌ها شدیم.

حسن پور اظهار کرد: اتاق اصناف و بسیج اصناف به این موضوع ورود کردند و این پنج نفر شناسایی شدند.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار باید اسامی پنج نفر از انحصارگران لیمو ترش و لیموشیرین را به ما اعلام کنند.

او، بیان کرد: تعجب می‌کنم چند روز گذشته خبری دیدم که رئیس اتحادیه بار به راحتی می‌گوید لیموشیرین و لیموترش دست پنج نفر است و این ها در زیر زمین‌های خود آن ها را نگهداری می‌کنند، اما اتحادیه‌ها مرجع اعلامی نیستند و باید به تعزیرات اسامی و آدرس انبارها را بدهد.

ما نمی‌توانیم از آنها بخواهیم اما برای رفع این نقیصه‌ها از واژه می‌تواند استفاده کردیم و از شعب پخش تعزیرات برای بازرسی استفاده می‌کنیم.

احتکارکنندگان لیمو به مردم معرفی شوند

محمدرضا رضایی کوچی نماینده شهرستان‌های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی نیز ۱۳ فروردین ماه امسال گفت: پس از پرده‌ برداری رئیس صنف بار فروشان میوه در رسانه ملی از احتکار لیموترش و لیموشیرین از سوی پنج نفر سودجو در کل کشور، به نظر می‌رسد برخی در این شرایط بیماری کرونا که مردم با توجه به توصیه‌های بهداشتی به استفاده بیشتر از لیمو و مرکبات روی آورده اند و از موقعیت پیش آمده سو استفاده کرده اند که با انبارکردن این محصولات باعث گرانی کاذب لیمو شدند، و من برحسب وظایف نظارتی این موضوع را پیگیری می کنم.

او، تصریح کرد: در شرایط اقتصادی و وضعیت کنونی کشور که کسب و کارها نیمه تعطیل شده است باید با سوءاستفاده کنندگان و محتکران در هر جایگاهی برخورد جدی شود.

رضایی کوچی  خواستار معرفی احتکارکنندگان به مردم شد و ادامه داد: محتکر، محتکر است حتی اگر به هر مسئولی هم نزدیک باشد یا حتی اگر برادر من هم باشد باید با او برخورد و معرفی شود.

نماینده شهرستان‌های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی افزود: انتظار می رود نهادهای نظارتی و ذی‌ربط هرچه زودتر این محتکران را به مردم معرفی کرده و در صورت اثبات تخلف برخورد قاطع و قانونی با آن ها انجام شود.

به این ترتیب در پی شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضای میوه‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن، صادرات لیمو ترش و لیمو شیرین ممنوع شد.

ارسال دو سوم لیموی سردخانه‌های جهرم به نقاط مختلف کشور

علی جوکارمدیر جهاد کشاورزی جهرم  ۲۸ فروردین ماه امسال گفت: طی ماه گذشته روزانه حداقل ۱۵۰ و حداکثر ۲۵۰ تن لیموی لیسبون جهرم به شهرستان‌های دیگر ارسال شده است.

او، بیان کرد: سردخانه‌های جهرم قریب به چهل‌هزار تن ظرفیت اسمی دارند که امسال قریب به هشت هزار تن لیموی لیسبون ذخیره کرده‌اند.

جوکار تصریح کرد: از این میزان تاکنون ۶هزار و ۲۵۰ تن تا به حال به شهرستان‌های مختلف مانند تهران، اصفهان و تبریز ارسال شد و یک هزار و ۷۵۰ تن دیگر آن هنوز موجود است که به تدریج به بازار کشور ارسال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی جهرم ادامه داد: نشست‌های متعددی با سردخانه‌داران جهرم برای تنظیم بازار لیموی لیسبون در شهرستان برگزار شد که نتایج خوبی داشت که در شرایط کنونی، موارد مورد نیاز در اختیار مردم قرار می گیرد.

موجودی سردخانه‌های جهرم در سامانه جامع انبار ثبت شده است

بهنام اتحاد رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت جهرم نیز گفت: سردخانه‌ها بر اساس دستورالعمل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ملزم هستند انبار‌های و سردخانه‌های را در سامانه جامع انبار‌ها ثبت کنند و در نتیجه کنترل لازم در این زمینه از سوی اداره صنعت و معدن جهرم انجام می شود.

او، بیان کرد: طبق آمار، سردخانه‌های موجود در جهرم نقش مهمی در نگهداری مرکبات و عرضه آن به بازار مصرف کشور دارند.

لیموی جهرم بهانه‌ای برای گم‌کردن نشان متهمان اصلی

انبارکردن مرکبات در جهرم و نگهداری از آن‌ها در زیر زمین‌ها و جا‌های خنک و تاریک به عنوان راهی برای وجود انواع مرکبات در ایام مختلف سال، روشی سنتی است که از گذشته‌ها در جهرم وجود داشته است و به آن به اصطلاح خواباندن میوه گفته می‌شود.

بالارفتن دور ریز میوه و البته کاهش احتمالی قیمت از معایب این روش عرضه میوه است.

یکی از سردخانه‌داران جهرم تصریح کرد: شیوع کرونا و مطرح‌شدن لیمو به عنوان یکی از مواد مفید برای پیشگیری از کرونا، باعث ایجاد التهاب در بازار و مصرف بیشتر لیمو در بازار و تقاضای بیشتر آن شد.

او ادامه داد: این میزان لیمویی که در سردخانه‌های جهرم نگهداری می‌شود حداقل باید تا ۲ یا سه ماه به بازار می‌رفت، ولی به خاطر اینکه التهاب بازار بشکند و مصرف‌کننده زیان نبیند، خروجی از سردخانه را ۲ تا سه برابر افزایش داده‌ایم.

یکی از بنگاهداران جهرمی که نخواست نامش را بگوید نیز افزود: بسیاری از  افراد هزینه‌هایی که برای این لیمو شده بی‌اطلاع هستند.

او، اضافه کرد: چیدن هر کیلو لیموی لیسبون دست‌کم بین سه تا پنج هزارتومان هزینه دارد که هفت هزار تومان هزینه پلاستیک و هفت هزار تومان هزینه نگهداری به ازای هر کیلو در سردخانه است.

سردخانه دار جهرمی اظهار کرد: جدا از این‌ها نگهداری هر کیلوگرم لیمو در سردخانه تا این فصل از سال بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرمی خرابی دارد که مردم و مسئولان از آن بی‌اطلاعند.

او، تاکید کرد: مافیای لیمو در جهرم نیست، بلکه تاجران بزرگ در کلان‌شهر‌ها هستند و ربط‌دادن گرانی لیمو به شهری کوچکی، چون جهرم به نحوی گم‌کردن آدرس و البته غرض‌ ورزی است.

لیموی جهرم

شهرستان جهرم با پنج هزار و ۱۰۰ هکتار سطح زیرکشت و تولید ۱۵۳ هزار تن محصول از مراکز اصلی تولید لیمو در استان فارس است.

لیمو‌های کشت شده در جهرم لیموی آب، پرشین و لیسبون است.

حدود ۴۶ درصد لیموی استان فارس در شهرستان جهرم تولید می‌شود.

جهرم را می‌توان قطب تولید لیموی کشور نیز دانست که آمار‌های سال‌های گذشته این شهرستان حدود ۳۵ درصد از مصرف کل کشور را تأمین می‌کند.

لیموی جهرم برای مصرف تازه‌خوری، صادرات و آبگیری به نقاط مختلف فارس، کشور و بعضی کشور‌های منطقه خلیج فارس صادر می‌شود.

برداشت لیمو از باغ‌های جهرم، بیش از ۶ ماه ادامه دارد و عملیات برداشت، مناسب با نوع لیمو و مصرف آن، از نیمه تابستان آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت سال بعد ادامه دارد.

افزایش تقاضا، کاهش نسبی اراضی زیر کشت، چرخهٔ حمل و نقل لیمو و سودجویی برخی بر قیمت این محصول تاثیرگذار بوده است.

لیمو برعکس سایر مرکبات ماندگاری کمتری دارد و باید سریع آن را منتقل کرد و با توجه به ترانزیت گستردهٔ لیمو در جهرم، اغلب باغداران شهر‌های اطراف نیز لیموی تولیدی خود را از طریق این شهرستان به نقاط دیگر صادر می‌کنند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز واقع شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
این متن طولانی و توضیحات اضافی خواننده را از مطلب اصلی که معرفی محتکران است دور میکند مردم یک چیز میخواهند معرفی محتکران توسط هر دستگاه خواه تعزیرات خواه قوه قضاییه خواه دولت
Iran (Islamic Republic of)
سید
۲۱:۰۵ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
به نظرم باید قوه قضائیه محتکران لیمورا در موقع نیازمندی شدید مردم به این ماده حیاتی برای رفع کرونا که با صفت رذیله حیوانی خود مانع استفاده عموم وبانیت افزایش درآمد نامشروع خود نمودند در محل عام گردن بزند تا بقیه حساب کارشان دستشون بیاید
آخرین اخبار