مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ­دستی و گردشگری زنجان گفت: آثار و شواهد بدست آمده از کاوش های نجات بخشی محوطه سد مراش نشان داد محوطه استقراری آشکار شده متعلق به دوره تاریخی اشکانی است.

کشف محوطه تاریخی در سد مراشبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،امیرارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ­دستی و گردشگری زنجان با اعلام این خبر گفت:  آثار باستانی محدوده سد مراش شهرستان ماهنشان استان زنجان به این اداره کل تحویل داده شد.
 
او اظهار داشت: کاوش‌های نجات­بخشی حوضه­ آبگیر سد مراش شهرستان ماهنشان استان زنجان با مجوز پژوهشگاه با کاوش درمحوطه مراش ۶ به انجام رسیدو اشیایی که از این کاوش بدست آمده به احتمال زیاد مربوط به دوره اشکانی است که در آینده با انجام آزمایش ترمولومینسانس می­ توان به اطمینان بیشتر دست یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ­دستی و گردشگری زنجان افزود:  ۹۳ قطعات استخوان جانوری متعلق به حیوانات اهلی، ۹۱ قطعه سفال، ۱ عدد سنگ ساب، ۱ عدد مشته­ سنگی به همراه تکه­های سفالی در جریان کاوش از محوطه سد مراش بدست آمده است.

او افزود: ساختار‌های معماری هم در این کاوش نمایان شدند که این بقایای معماری شامل دیواره­‌های ساخته شده از مصالح قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای و ملات گل، یک کف سنگ فرش و دو اجاق هستند و در مجموع سه فضای معماری در راستای تقریبی شرقی- غربی نمایان شد.

محوطه مراش ۶ که در بین اهالی روستا و به واسطه­‌ی قرارگرفتن آن در ابتدای جن دره سی، با نام محوطه جن­دره­ سی شناخته می­ شود، حدوداً در ۵۰۰ متری جنوب ­غربی روستای مراش، یک کیلومتری ساختگاه سد و در دره­ رودخانه­ حلب قرار گرفته است. محوطه­ مورد اشاره در بررسی سال ۱۳۹۳ با توجه به شواهد و یافته‌­های سطحی، گورستان عصرآهن معرفی شده است.

انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.