جزیره مینو از نخلستان و نیزارهای انبوه پوشیده شده‌ است که طبیعتی بسیار زیبا را به وجود می‌آورد .

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان،جزیره مینو منطقه‌ای نخلستانی است که در ضلع جنوب‌‌غربی فرودگاه آبادان قرار دارد،این منطقه به دلیل قرار گرفتن در وسط رودخانه اروندرود، حالتی جزیره‌ای دارد.

این جزیره در کنار اروندرود و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر خرمشهر قرار دارد.

نام قدیم این جزیره "صلبوخ" که در زبان عربی ریگ معنا می‌داده و نام فعلی آن "مینوشهر" است.

جزیره مینو ، پوشیده  از  نخلستان و نیزارهای انبوه

این جزیره از شرق هم مرز با ایران و از غرب هم مرز با عراق است.

از لحاظ تقسیمات کشوری جزیره مینو جزو شهرستان خرمشهر بود ولی اکنون در محدوده شهرستان آبادان قرار دارد.

مینوشهر بوسیله یک پل فلزی به طول ۲۱۰ متر و عرض ۸ متر با آبادان و خرمشهر مرتبط است. این پل که اهمیت ارتباطی فراوانی دارد در سال۱۳۴۹خورشیدی ساخته شده است. این جزیره به دلیل قرارگرفتن در وسط اروندرود برای تردد نیروهای دشمن موقعیت بسیار مناسبی فراهم می‌ساخت.

اکثریت ساکنین این جزیره را افراد بومی تشکیل می‌دهند,کشاورزی و پرورش دام در این جزیره جایگاه خاصی دارد.بسیاری از ساکنان مینو را اعراب تشکیل می‌دهند و به همین  دلیل زبان رایج مردمان شهر عربی است. گذر از آب اروند و دیدار اقوام، بزرگترین دلمشغولی مردمان دو سوی مرز را شکل می‌دهد.

جزیره مینو ، پوشیده  از  نخلستان و نیزارهای انبوه

بزرگترین قطر این جزیره ۲/۶ کیلومتر و مساحت آن ۸/۱۷ کیلومتر مربع است که سراسر از نخلستان پوشیده شده و مینوشهر بزرگترین آبادی آن است.

۵ نهر در جزیره مینو  جریان دارد که دو تای آن‌ها از رود جرف و سه تای آن‌ها از اروندرود منشعب می‌شوند. این جزیره از معدود نقاط جهان است که آبیاری بوسیله برکشند و فروکشند آب انجام می‌شود و به وسیله‌ای نیاز نیست.

نخلهای بی شمار و طبیعت بکر این جزیره محیط مناسبی برای زیست پرندگان مهاجر وهمچنین نیزارهای انبوه و رازآلود آن پناهگاه حیوانات وحشی مثل گراز می‌باشد.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.