سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در یک نشست خبری جزئیاتی درباره روند آزادی زندانیان طالبان و دولت کابل ارائه کرد.

 

زندانیان آزاد شده از سوی طالبان مطابق لیست دولت نیست/ روند آزادی زندانیان طالبان متوقف نشده استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت: زندانیان آزاد شده از سوی طالبان، مطابق فهرستی که دولت افغانستان به طالبان ارائه کرده نیست.

وی اظهار داشت: از میان ۲۰ زندانی آزاد شده از سوی این گروه در ولایت قندهار، ۱۰ نفر نظامی و ۱۰ نفر دیگر غیرنظامی هستند که در میان غیر نظامیان نیز ۴ نفر زیر سن قانونی می باشند.

فیصل افزود: در میان ۴۰ زندانی رها شده در ولایت لغمان نیز ۱۸ تن پس از توافقنامه صلح توسط طالبان به گروگان گرفته شده بودند.

به گفته وی، از میان ۴۰ زندانی رها شده در ولایت لغمان، ۱۲ نفر پلیس محلی هستند که به طالبان تسلیم شده بودند، ۳ نفر کارمندان ادارات غیر نظامی، ۹ نفر از نیروهای امنیتی، ۱۰ غیر نظامی و ۶ تن دیگر نظامیانی هستند که منفک و یا ترخیص شده اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در مورد ۱۲ پلیس محلی که به طالبان تسلیم شده اند نیز گفت که آنها به کابل منتقل شده تا مطابق قانون با ایشان برخورد شود.

فیصل تاکید کرد: طالبان پس از تعهد با امریکا در مورد رهایی یک هزار زندانی دولت افغانستان، غیر نظامیان را ربوده تا از این طریق لیست خود را تکمیل کنند.

وی اضافه کرد: دولت افغانستان توقع دارد که طالبان زندانیان دولت را مطابق لیست آزاد کنند؛ همچنین طالبان باید زندانیان غیر نظامی را نیز از بند آزاد کنند و نباید در شکنجه‌گاه‌های خود زندانی داشته باشد.

فیصل با بیان اینکه کسانی که به تاز‌گی توسط گروه طالبان رها شده‌ شکنجه شده‌اند گفت: گروه طالبان افراد کم سن و سال را در زندان نگهداری می‌کند.

وی از سازمان ملل متحد، صلیب سرخ و سازمان حقوق بشر خواست تا در این زمینه وارد عمل شوند و با گروه طالبان در مورد استفاده از افراد زیر سن برای اهداف نظامی و نگهداری آنها گفتگو کنند.

سخنگوی شورای امنیت افغانستان افزود: روند رهایی زندانیان گروه طالبان متوقف نشده و مطابق فرمان ریاست جمهوری یک هزار و ۵۰۰ زندانی این گروه نظر به سن، مدت حبس و نوعیت جرم‌شان، برای پیشبرد روند صلح و به عنوان بخشی از مبارزه حکومت با شیوع ویروس کرونا آزاد خواهند شد.

گفتنی است که تاکنون ۳۶۰ زندانی طالبان و ۶۰ زندانی دولت افغانستان بر اساس توافقنامه صلح آمریکا و طالبان آزاد شده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.