به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فولاد، شمش، آلومینیوم، کربن، چرم، لاستیک و ... موادی هستند که در تولید یک خودرو کاربرد دارد. این مواد که اصلی ترین مواد تشکیل دهند یک خودرو است در کشور به خوبی یافت می شود و منابع عظیمی از این دسته مواد در کشور در اختیار است.
با استفاده از نیروی انسانی قدری که در کشور وجود دارد به خوبی می توان این مواد را از منابع خارج و پس از طی کردن مراحلی برای ساخت یک خودرو آماده کرد. مواد تشکیل دهنده یک خودرو، قیمت نهایی آن را مشخص می کند.
در این بین سوالات مبنی بر اینکه با وجود داخلی بودن بسیاری از مواد در کشور، چرا باید قیمت مواد اولیه بر اساس نرخ ارز تعیین شود و چرا بالا رفتن نرخ ارز باعث افزایش قیمت مواد اولیه داخلی می شود؟ وجود دارد. سیاستگذاریهای دولت و وزارت صمت باید در جهت حمایت از تولید داخل و ترجیح تولید داخل باشد.
نکته ای که در این بین وجود دارد، میزان تولید مواد اولیه در کشور به حدی است که حتی می توان مازاد آن را صادر کرد تا به کمک آن به ارزآوری برسیم. جالب است که به گفته یکی از تولیدکنندگان قطعه، تولید هر دستگاه ECU برای اتومبیلهای پرتیراژ داخلی حداقل دارای ۲۰ دلار صرفه جویی بوده و بنابراین قابلیت تولید دارد.
یکی از دیگر مسائل مطرح شده در تولید خودرو، وجود دانش فنی است که در کشور این دانش در قطعه سازان است که میتوانند عمده قطعات الکترونیکی را با صرفه اقتصادی تولید کنند.
مسئله ای که وجود دارد کرونا تامین ارز را مختل کرده است و قیمت گذاری صنعت قطعه دستخوش نوسانات قیمت ارز است. در حالی که خودروسازان وارد فاز جدی در تولید خودرو شده اند، اما قطعه سازان از عدم تخصیص ارز گلایه مند هستند.
بیشتر بخوانید: داخلی سازی قطعات منجر به تجاری شدن خودروهای ناقص کف پارکینگها شد
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برای سال جهش تولید، اقدامات مناسبی از سال گذشته صورت گرفت به طوری که در ۶ ماه دوم سال گذشته نسبت به ۶ ماهه اول، تولیدات خودروسازی ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش یافت.
او بیان کرد: اواخر سال گذشته حجم بالایی از تسهیلات به میزان ۵ هزار میلیارد تومان تزریق شد. امسال اگر کرونا نبود قطعا روند تولید بسیار خوب پیش میرفت. با این حال قطعه سازان و خودروسازان از ۲۳ فروردین کار خود را آغاز کردند و تاکنون توانستند حجم بالایی تولید داشته باشند و حجم خوبی تولید داشتیم.
دبیر انجمن قطعه سازان ایران تشریح کرد: جهش تولید نیاز به زیرساخت دارد که این زیرساخت خوشبختانه آماده است. برای ایجاد زیرساخت بحث تهیه مواد اولیه داخلی مطرح است که این مواد متاسفانه تابع قیمت ارز است. یعنی هر چقدر دلار افزایش یابد قیمت مواد اولیه مانند فولاد و شمش روند افزیشی خواهد داشت.
بیگلو گفت: در سال گذشته به دلیل اینکه قیمت گذاری نرخ مواد اولیه بر اساس نرخ ارز است، شاهد افزایش ۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه بودیم که این روند درست نیست چرا که محصولات کاملا ایرانی است و باید بر اساس نرخ ریال تعیین قیمت شود.
دبیر انجمن قطعه سازان ایران تشریح کرد: هم اکنون به فکر طراحی طرح جامعی هستیم تا به کمک آن قیمت مواد اولیه کاهش یابد و بتوانند با قیمت مناسب آن را عرضه کنیم که به کمک آن خام فروشی نیز کاهش خواهد یافت علاوه بر این باعث میشود قیمت قطعات مدیریت شود حتی این رویه باعث میشود شاهد کاهش قیمت خودرو نیز باشیم.
او ادامه داد: مورد بعدی بحث نقدینگی بوده که تابع قیمت گذاری خودرو است. از سال ۹۰ قانون قیمت گذاری دستوری را در پیش داریم که این روش باعث بروز مشکلات نقدینگی میشود. ۲ راهکار پیش رو داریم که مبنی بر این است بتوانیم قیمت خودرو را نیز کاهش دهیم.
دبیر انجمن قطعه سازان ایران ادامه داد: برای از بین بردن مشکلات نقدینگی یکی از راهکارها این است که قیمت خودرو را افزایش دهیم که این امر به هیچ عنوان مدنظر انجمن نیست چرا که ما در تلاش هستیم حتی قیمت خودرو را کاهش دهیم.
به گفته این مقام مسئول، اگر طرح اصلاح قیمت مواد اولیه اجرایی شود باعث کاهش قیمتها خواهد شد.
بیگلو گفت: با اجرای طرح اصلاح قیمت مواد اولیه، مشکل نقدینگی نیز حل خواهد شد. زمانی زیان میدهیم که نقدینگی از دسترس خارج شود که در سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد تومان از دسترس خارج شد که به جیب دلالان رفت که میتوانست کمکی به صنعت خودرو و قطعه سازان کند.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو تامین مواد اولیه برای داخلیسازی قطعات را بزرگترین مشکل میزهای تعمیق داخلیسازی صنعت خودرو دانست و گفت: با توجه به اینکه این موضوع تاکنون عملیاتی نشده، لازم است که هرچه سریعتر اتفاق بیفتد.
همچنین در این زمینه بهنیا سخنگوی انجمن قطعهسازان درباره داخلیسازی قطعات خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: داخلیسازی قطعات خودرو نیازمند عزمی جدی است که اگر هیچ کمکی در این زمینه نشود این پروژه متوقف خواهد شد یا پیشرفت آن بسیار کند خواهد شد.
او بیان کرد: در سال ۹۹ حدود ۲۲۱ قطعه به خودکفایی خواهد رسید که اگر این پروژه اتمام پیدا کند برای خودروسازان در ارزآوری به صرفهجویی خواهند رسید. خودکفایی در داخلیسازی قطعه فقط برای گروه خودروسازی سایپا حدود هزار و ۲۰۰ صرفهجویی ارزی خواهد شد. هم اکنون با توجه به نیاز سرمایهگذاری و رونق تولید خودروسازان باید بتوانند پرداختی به قطعهسازان داشته باشند، اما به دلیل مشکلات نقدینگی برای خودروسازان از عهده پرداخت مطالبات روزمره بر نمیآیند.
او گفت: هم اکنون با توجه به اینکه نقدینگی یکی از مشکلات بارز در صنعت خودرو است تمام فعالیت در این کار را تحت شعاع قرار داده است.
بهنیا درباره قطعات دسته دوم خودرو، گفت: متاسفانه در بازار آشفته زمانی که تقاضا و مشتری وجود دارد عرضه کم میشود و با توجه به مشکلات ارزی ممکن است برخی قطعات که مدتها در انبار وجود داشتهاند در بازار عرضه شود و ممکن است جنسهای از رده خارج و تاریخ انقضا گذشته در بازار دیده شود که میتواند وضعیت بحرانی ایجاد کند.
سخنگوی انجمن قطعهسازان با اشاره به راهکارهای موجود برای بحرانهای موجود در کشور، گفت: باید ظرفیت تولید داخل به حدی افزایش یابد که توان تامین را داشته باشد که نیازمند نقدینگی است.
او افزود: قطعه سازان با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند و اگر تامین نقدینگی شود میتواند به ۶۰ درصد افزایش پیدا کند، اما تا زمانی که با تیراژ کمتری قطعه تولید میکنند از این رو تولید قطعه کم خواهد شد.
قطعه سازان معتقد هستند که محدودیت ها همچون تحریم، کرونا و نبود ارز مشکلات جدی را برای آنها فراهم کرده است. خروج موقت خودروسازی ها از ورشکستگی با موفقیت به پایان رسیده است، موفقیتی که کارشناسان آن را طولانی نمی دانند و در صورت ادامه سیاست گذاری دستوری بحران مالی را به دنبال خواهد داشت. حال باید دید که در سال ۹۹ چه تصمیماتی برای قیمت گذاری خودرو خواهیم دید، آیا می شود طرح اصلاح قیمت گذاری مواد اولیه اجرایی شود؟
انتهای پیام/
زیرا تولید خودرو صدرصد محلی شده و چیزهای محلی از بقیه محصولات گرانتر است. مثال بعضی از سوپر مارکتها نوشته کلوچه محلی موجود است . وقتی از قیمت میپرسي؟ میگوید که این کلوچه برای درست کردنش هزینه زیادی شده
و اگر محلی ،سنتی باشد دیگه واه ویلا
مردم ما فقط شعار خوب میدن همه میگن ماشین الکی گرونه امکانات نداره بعد میرن میخرن خب نخرید تا این خودرو سازیها از سودشون کم کنن به امکاناتشون اضافه
متاسفانه به بهانه چند هزار کارگر این شرکت که حقوق هم بهشون نمیدن هر کاری دوست دارن با این مردم میکنند
ارزه بره بالا خودرو میره بالا .ارز مجانی بشه خودر میره بالا
بالا بالا
اینجوری خودو سازی رو رها کنن خیلی به نفع مردم هست
پراید از هشت میلیون رسید به ۷۰ میلیون ۱۰ برابر مسخره است۰۰۰
خودتونو سر کار میذارین با مردم رو ؟؟؟،
دلیل تمام چرا ها یه جمله هست .
کشور با شعار و مهندسی معکوس اداره نمیشه.
اگرارز پایینم بیاد خودروهای داخلی گرون میشن
واقعا دولت دلال تمام عیارشده یا داره چیکار میکنه
پراید فلان قیمت
ارز نجومی
همش درحال نوسانگیریه بیچاره مصرف کننده واقعی
اینها مافیا هستند و فقط جیب مردم رو میزنن...
206 تیپ 5 دارم تمام قطعات تولید داخله تمام قطعات.... حتی ای سی یو و سایر قطعات برقی...
چرا این قیمت....
اگه قطعات رو منفصل بیرون بگیریم سوار کنیم ارزونتر میوفته....
نیروی انتظامی لطفا اجازه شماره گذاری چنین خودرو هایی رو بده....
اگه مدیریت تولید خودرو دست کی بود ، خوب میشد?!?!?!
مه لقا خانم!!!!!!!!!!
این همه دست دولت و مافیا هست الان با همین ارز 20 هزار تومن اجازه ورود خودرو رو بدهند و دولت چندین برابر قیمت گمرک عوارض نگیره تا ببینید کمری به دست مردم می رسه از پراید ارزانتر.
واقعا مردم رو چی فرض کردید. نمی دونم چرا دولت و مسئولین این سیاست ها رو دارن تا مردم را زجر کش کنند.
حالا پول این صرفه جویی ارزی کجا میره
پول میگیرید از خودرو سازی ها و به نفع اونا حرف میزنید و سعی میکنید مردم قانع کنید که خودرو باید گرون تر بشه
تولید ایرانی
با کاهش نرخ ارز هم گرانتر می شوند
با ثبات نرخ ارز هم گرانتر می شوند
برای افزایش عرض دوستان گرانتر می شوند ...
مهم گران شدن است ارز وسیلس
دوم /ایران کشوری هست که متاسفانه هیچ منبع یا منابعی بجز عدهای دولتمرد کثیف و بی شرف نداره بخاطر همین مجبوریم بخاطر ساخت ماشین مواد اولیه با دلار 4200 ال اسحاق وارد کنیم البته ببخشید 42000 تومانی .
فروش کم=قیمت بالاتر سود کمتر،مشتری ناراضی تر ضرر خودروساز و مشتری
سود بیشتر در فروش بیشتر پس خودروسازان این سیاست قدیمی را فراموش و به تولید بیش از پنج ملیون و ده ملیون در سال برنامه ریزی کنند تا بازار ایران و منطقه را به شایستگی در دست داشته باشند.
آنهم با تکمیل زنجیره و کامل شدن دومینوی ساخت همه قطعات در کشور خودمان .
بلکه این است که چرا وقتی ارز ارزون تر شد باز هم خودرو ها گرون تر شدند؟
حالا خیابانها شده کوه خودرو و خودش هم برای سرپا ماندن شده کوه تورم با سواری گرفتن روی دوش مردم
آلودگی صوتی هوایی ووو امان مردم گرفته و چون همه از این تولید متنعم اند دیگه به چبزی کار ندارن
در پیشگاه خدا فردا جوابگو خواهید بود.از اونی که مسبب این گرانیهاست تا شمایی که میای خبرش رو به عنوان یه چیز طبیعی میدی به خورد ملت.
این یک دلیل برای اشتباه در واگذاری مفتی این صنعت به
مخالفان انقلاب .. دو تابعیتی ها و....
مطمین باشید با کلی بدهکاری به دولت میگذارند میروند
کانادا