همواره بین عموم مردم این سوال مطرح می‌شود که نرخ ارز چه ارتباطی به خودرو و تولیدات ملی دارد.

چرا خودرو‌های داخلی با افزایش نرخ ارز، گران‌تر می‌شوند؟!به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فولاد، شمش، آلومینیوم، کربن، چرم، لاستیک و ... موادی هستند که در تولید یک خودرو کاربرد دارد. این مواد که اصلی ترین مواد تشکیل دهند یک خودرو است در کشور به خوبی یافت می شود و منابع عظیمی از این دسته مواد در کشور در اختیار است. 

با استفاده از نیروی انسانی قدری که در کشور وجود دارد به خوبی می توان این مواد را از منابع خارج و پس از طی کردن مراحلی برای ساخت یک خودرو آماده کرد. مواد تشکیل دهنده یک خودرو، قیمت نهایی آن را مشخص می کند.

در این بین سوالات مبنی بر اینکه با وجود داخلی بودن بسیاری از مواد در کشور، چرا باید قیمت مواد اولیه بر اساس نرخ ارز تعیین شود و چرا بالا رفتن نرخ ارز باعث افزایش قیمت مواد اولیه داخلی می شود؟ وجود دارد. سیاستگذاری‌های دولت و وزارت صمت باید در جهت حمایت از تولید داخل و ترجیح تولید داخل باشد. 

نکته ای که در این بین وجود دارد، میزان تولید مواد اولیه در کشور به حدی است که حتی می توان مازاد آن را صادر کرد تا به کمک آن به ارزآوری برسیم. جالب است که به گفته یکی از تولیدکنندگان قطعه، تولید هر دستگاه ECU برای اتومبیل‌های پرتیراژ داخلی حداقل دارای ۲۰ دلار صرفه جویی بوده و بنابراین قابلیت تولید دارد.

یکی از دیگر مسائل مطرح شده در تولید خودرو، وجود دانش فنی است که در کشور این دانش در قطعه سازان است که می‌توانند عمده قطعات الکترونیکی را با صرفه اقتصادی تولید کنند.

مسئله ای که وجود دارد کرونا تامین ارز را مختل کرده است و قیمت گذاری صنعت قطعه دستخوش نوسانات قیمت ارز است. در حالی که خودروسازان وارد فاز جدی در تولید خودرو شده اند، اما قطعه سازان از عدم تخصیص ارز گلایه مند هستند. 


بیشتر بخوانید: داخلی سازی قطعات منجر به تجاری شدن خودرو‌های ناقص کف پارکینگ‌ها شد


جهش تولید نیاز به زیرساخت دارد

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌ سازان ایران در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برای سال جهش تولید، اقدامات مناسبی از سال گذشته صورت گرفت به طوری که در ۶ ماه دوم سال گذشته نسبت به ۶ ماهه اول، تولیدات خودروسازی ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش یافت.

او بیان کرد: اواخر سال گذشته حجم بالایی از تسهیلات به میزان ۵ هزار میلیارد تومان تزریق شد. امسال اگر کرونا نبود قطعا روند تولید بسیار خوب پیش می‌رفت. با این حال قطعه سازان و خودروسازان از ۲۳ فروردین کار خود را آغاز کردند و تاکنون توانستند حجم بالایی تولید داشته باشند و حجم خوبی تولید داشتیم.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران تشریح کرد: جهش تولید نیاز به زیرساخت دارد که این زیرساخت خوشبختانه آماده است. برای ایجاد زیرساخت بحث تهیه مواد اولیه داخلی مطرح است که این مواد متاسفانه تابع قیمت ارز است. یعنی هر چقدر دلار افزایش یابد قیمت مواد اولیه مانند فولاد و شمش روند افزیشی خواهد داشت.

بیگلو گفت: در سال گذشته به دلیل اینکه قیمت گذاری نرخ مواد اولیه بر اساس نرخ ارز است، شاهد افزایش ۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه بودیم که این روند درست نیست چرا که محصولات کاملا ایرانی است و باید بر اساس نرخ ریال تعیین قیمت شود.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران تشریح کرد: هم اکنون به فکر طراحی طرح جامعی هستیم تا به کمک آن قیمت مواد اولیه کاهش یابد و بتوانند با قیمت مناسب آن را عرضه کنیم که به کمک آن خام فروشی نیز کاهش خواهد یافت علاوه بر این باعث می‌شود قیمت قطعات مدیریت شود حتی این رویه باعث می‌شود شاهد کاهش قیمت خودرو نیز باشیم.

او ادامه داد: مورد بعدی بحث نقدینگی بوده که تابع قیمت گذاری خودرو است. از سال ۹۰ قانون قیمت گذاری دستوری را در پیش داریم که این روش باعث بروز مشکلات نقدینگی می‌شود. ۲ راهکار پیش رو داریم که مبنی بر این است بتوانیم قیمت خودرو را نیز کاهش دهیم.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران ادامه داد: برای از بین بردن مشکلات نقدینگی یکی از راهکار‌ها این است که قیمت خودرو را افزایش دهیم که این امر به هیچ عنوان مدنظر انجمن نیست چرا که ما در تلاش هستیم حتی قیمت خودرو را کاهش دهیم.

به گفته این مقام مسئول، اگر طرح اصلاح قیمت مواد اولیه اجرایی شود باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

بیگلو گفت: با اجرای طرح اصلاح قیمت مواد اولیه، مشکل نقدینگی نیز حل خواهد شد. زمانی زیان می‌دهیم که نقدینگی از دسترس خارج شود که در سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد تومان از دسترس خارج شد که به جیب دلالان رفت که می‌توانست کمکی به صنعت خودرو و قطعه سازان کند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تامین مواد اولیه برای داخلی‌سازی قطعات را بزرگ‌ترین مشکل میز‌های تعمیق داخلی‌سازی صنعت خودرو دانست و گفت: با توجه به اینکه این موضوع تاکنون عملیاتی نشده، لازم است که هرچه سریع‌تر اتفاق بیفتد.

قطعات داخلی هنوز بومی سازی نشده!/امکان خودکفایی۲۲۱ قطعه در سال ۹۹

همچنین در این زمینه بهنیا سخنگوی انجمن قطعه‌سازان درباره داخلی‌سازی قطعات خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: داخلی‌سازی قطعات خودرو نیازمند عزمی جدی است که اگر هیچ کمکی در این زمینه نشود این پروژه متوقف خواهد شد یا پیشرفت آن بسیار کند خواهد شد.

او بیان کرد: در سال ۹۹ حدود ۲۲۱ قطعه به خودکفایی خواهد رسید که اگر این پروژه اتمام پیدا کند برای خودروسازان در ارزآوری به صرفه‌جویی خواهند رسید. خودکفایی در داخلی‌سازی قطعه فقط برای گروه خودروسازی سایپا حدود هزار و ۲۰۰ صرفه‌جویی ارزی خواهد شد. هم اکنون با توجه به نیاز سرمایه‌گذاری و رونق تولید خودروسازان باید بتوانند پرداختی به قطعه‌سازان داشته باشند، اما به دلیل مشکلات نقدینگی برای خودروسازان از عهده پرداخت مطالبات روزمره بر نمی‌آیند.

او گفت: هم اکنون با توجه به اینکه نقدینگی یکی از مشکلات بارز در صنعت خودرو است تمام فعالیت در این کار را تحت شعاع قرار داده است.

بهنیا درباره قطعات دسته دوم خودرو، گفت: متاسفانه در بازار آشفته زمانی که تقاضا و مشتری وجود دارد عرضه کم می‌شود و با توجه به مشکلات ارزی ممکن است برخی قطعات که مدت‌ها در انبار وجود داشته‌اند در بازار عرضه شود و ممکن است جنس‌های از رده خارج و تاریخ انقضا گذشته در بازار دیده شود که می‌تواند وضعیت بحرانی ایجاد کند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با اشاره به راهکار‌های موجود برای بحران‌های موجود در کشور، گفت: باید ظرفیت تولید داخل به حدی افزایش یابد که توان تامین را داشته باشد که نیازمند نقدینگی است.

او افزود: قطعه سازان با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند و اگر تامین نقدینگی شود می‌تواند به ۶۰ درصد افزایش پیدا کند، اما تا زمانی که با تیراژ کمتری قطعه تولید می‌کنند از این رو تولید قطعه کم خواهد شد.

قطعه سازان معتقد هستند که محدودیت ها همچون تحریم، کرونا و نبود ارز مشکلات جدی را برای آنها فراهم کرده است. خروج موقت خودروسازی ها از ورشکستگی با موفقیت به پایان رسیده است، موفقیتی که کارشناسان آن را طولانی نمی دانند و در صورت ادامه سیاست گذاری دستوری بحران مالی را به دنبال خواهد داشت. حال باید دید که در سال ۹۹ چه تصمیماتی برای قیمت گذاری خودرو خواهیم دید، آیا می شود طرح اصلاح قیمت گذاری مواد اولیه اجرایی شود؟

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۱
در انتظار بررسی: ۷
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
به همون دلیلی که شما کامنت منو تأیید نمیکنید :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
هی میگن قیمت گزاری دستوری واردات ازاد اگه میخاین قیمت گزاری دستوری نباشه واردات خودرو را ازاد کنید گمرک خودرو را کمتر از 20درصد کنید بعد قیمت باب میل خودرو سازها بالا ببرید خودرو سازهای که مدام وام دولتی میگیرن و اب برق گاز یارانه ای استفاده میکنن زمین کارخانه رایگان و دولتی هستش حقوق پایین کارگر و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا خودرو با بالا رفتن ارز ، گران میشود ؟
زیرا تولید خودرو صدرصد محلی شده و چیزهای محلی از بقیه محصولات گرانتر است. مثال بعضی از سوپر مارکتها نوشته کلوچه محلی موجود است . وقتی از قیمت میپرسي؟ میگوید که این کلوچه برای درست کردنش هزینه زیادی شده
و اگر محلی ،سنتی باشد دیگه واه ویلا
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا-ب
۱۸:۵۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
متاسفانه نظام هیچ تمایلی به تثبیت قیمت ها ندارد. نه اینکه نمی تواند،نمی خواهد اقدام کند.بعید می دانم در هیچ کجای دنیا هم این مدلیش پیدا بشه یعنی گرانی وسایل و.... سه برابر افزایش 15 درصدی حقوقها. وقتی اینچنین باشد. طبقه ی متوسط به پایین هیچ گاه نمی تواند قد بکشد وروز به روز پسرفت کرده و جامعه تبدیل به شبه سرمایه داری شده است. اکثریت متوسط به پایین، وعده ی کمی پولدار طبقه ی مرفه جامعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقا تو ایران نرخ ها ازاد شده تو هم اگه تولیدی داری گرون ردش کن هیشکی کاری بهت نداره تازه بهت لوح تقدیرم میدن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۶:۴۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بهرام که گور میگرفتی همه عمر // دیدی که چگونه گور بهرام گرفت
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۶:۳۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اصلا ربطی به دلار نداره // هر چی حق و حساب عالیمقامان را بیشتر بدن // مجازن قیمت را بالاتر ببرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
یعنی هنوز نفهمیدید که دست دولت تو کاره ،
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۵۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
میدونیدچرا تو کشور ما اینقدر همه چی بالا میره چون که هرچیزی انحصاری هست یک نفر قیمت تایین میکنه چونکه رقابتی وجود نداره وشما حق انتخاب نداری وباید بین بد وبدتر یکی را انتخاب کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
هرکی از این رویه ناراحته خب ماشین نخره
مردم ما فقط شعار خوب میدن همه میگن ماشین الکی گرونه امکانات نداره بعد میرن میخرن خب نخرید تا این خودرو سازیها از سودشون کم کنن به امکاناتشون اضافه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
در این دو تا شرکت را تخته کنند آب از آب هم تکان نخواهد خورد و قیمت خودرو ارزانتر هم میشه
متاسفانه به بهانه چند هزار کارگر این شرکت که حقوق هم بهشون نمیدن هر کاری دوست دارن با این مردم میکنند
-
بنده خدا
۱۴:۱۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمی دونم چرا قوه قضائیه وارد بحث خودرو نمی شود شاید خودشون هم نفع دارن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اختلاف قیمت کارخانه با بازار باید 3 یا چهار میلیون باشه . نه 40 میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ارز بیتد پایین خودرو میره بالا
ارزه بره بالا خودرو میره بالا .ارز مجانی بشه خودر میره بالا

بالا بالا
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۴:۰۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ارز فقط یک سوی ماجراست .نباید فراموش کرد که در کشور ما انرژی و مواد اولیه و نیروی کار ارزانتر از همه جای دنیاست .ولی نسبت به کیفیت نامناسب گرانترین خودروها را تولید میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا خیلی مسخره هست
اینجوری خودو سازی رو رها کنن خیلی به نفع مردم هست
پراید از هشت میلیون رسید به ۷۰ میلیون ۱۰ برابر مسخره است۰۰۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۵۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا نمیگید با کاهش قیمت ارز، ارزانتر نمیشوند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان این دو تا خودروساز 40 ساله از کمبود نقدینگی و هر سال خودکفایی رو پیشه می‌کنند که هیچ موقع نه اقدام کردند و نه خواهند کرد و هر ساله بصورت سوری با وزیر صمت فقط مانور تبلیغاتی راه میندازند که فلان قطعه تولید شد خودرو تولید شد خودکفا شدیم در حالیکه از 50 سال قبل توان تولید همان قطعه بوده ولی قطعه چینی ترجیح داده شده بخاطر منافعی که برا بزرگواران داشته البته کارخانه قطعه چینی باز متعلق به خودشونه. و در ضمن قطعه ساز و خودروساز دستشون تو یه کاسه اس یعنی یه روح در دو بدنه جاری ساختن و در ضمن این دلارها برا یا خوشی خودشونه یا برا کارخانجات خارجی که برا خودشون دارن تجهیز و استفاده میکنن و در آخر سر باز اگه یه دلار ذخیره داشته باشیم باز اینا سر همان یه دلار بازی راه خواهند انداخت.
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۳:۳۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
پارسال كه ارز چند ماهي ثابت بودبازم قيمتهاي خودرو داخلي بالا رفت ديگه حساب و كتابي نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا واقعا چرا... و هزارتا چرای دیگر

خودتونو سر کار میذارین با مردم رو ؟؟؟،

دلیل تمام چرا ها یه جمله هست .
کشور با شعار و مهندسی معکوس اداره نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
جوک سال این چرابود
اگرارز پایینم بیاد خودروهای داخلی گرون میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
میشه بفرمایید تو این مملکت چی گرون نمیشه بی دلیل با دلیل .از اون روزی که این مسعله مصغره ۲۰ درصد گرانی بنزین اول سال مطرح شد و چراغ سبز نشون دادن به یه مشت فرصت طلب و.زیاد کردن بسیار نا چیز و بی دلیل حقوق کارگر که خودش یه بهونه ی دیگست برای زیاد کردن قیمتها.وووووو کی باید به داد مردم برسه هوه چی به طرز عجیبی گرون شده قبلا کارخونه دار به ۷۰ ..۸۰ درصد سود راضی بود حالا محصول شرکت ما. ا با بیش از ۱۲۰ درصد سود و بیشتر می فروشند باز هم ناله می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایا به فریادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خسته شدیم به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
به امید زمین خوردن این دو خودروساز . الهی هرچه زودتر
Netherlands
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید بسوزیم تا بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ارز ارزون میشه خودرو گرون میشه ارز گرون میشه خودرو گرون میشه ارز ارزون میشه دوباره خودرو گرون میشه در کل خودرو گرون میشه
Hungary
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه اتفاقی در اقتصاد رخ داده
واقعا دولت دلال تمام عیارشده یا داره چیکار میکنه
پراید فلان قیمت
ارز نجومی
همش درحال نوسانگیریه بیچاره مصرف کننده واقعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تا انحصار خودرو دست دولت باشه و اجازه ورود خودرو با کیفیت رو ندن همینه قیمت خودرو تو ایران و همین کشورای حاشیه خلیج فارس کلی از زمین تا اسمونه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
به همان دلیل که قیمت ساختمان گران می شود که از آهن و سیمان و سفال و گچ و.....داخلی استفاده کرده !؟ به همان دلیل که نخود و لوبیا و تخم آفتابگردان و آب معدنی و ....که همه تولید 100٪ وطنی هستند ولی با دلار گران می شوند !؟به همان دلیل که چیپس و پفک و بستنی و ... که همه از شیر و خامه و سیب زمینی داخلی استفاده می کنند ولی با دلار به مردم فروخته می شوند !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چون یه عده ازش پول میخورن و منفعت توش هست !
-
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
به نظر من مردم بهتره یه چند ماهی مراجعه به سایت خودرو سازان رو تحریم کنند....
اینها مافیا هستند و فقط جیب مردم رو میزنن...
206 تیپ 5 دارم تمام قطعات تولید داخله تمام قطعات.... حتی ای سی یو و سایر قطعات برقی...
چرا این قیمت....
اگه قطعات رو منفصل بیرون بگیریم سوار کنیم ارزونتر میوفته....
نیروی انتظامی لطفا اجازه شماره گذاری چنین خودرو هایی رو بده....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نه اینکه با کاهش نرخ ارز ، ارزان میشه?!??!
اگه مدیریت تولید خودرو دست کی بود ، خوب میشد?!?!?!
مه لقا خانم!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمی دونم چرا قوه قضائیه وارد بحث خودرو نمی شود شاید خودشون هم نفع دارن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمی دونم چرا قوه قضائیه وارد بحث خودرو نمی شود شاید خودشون هم نفع دارن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مگه غیراز اینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمی دونم چرا قوه قضائیه وارد بحث خودرو نمی شود شاید خودشون هم نفع دارن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمی دونم چرا قوه قضائیه وارد بحث خودرو نمی شود شاید خودشون هم نفع دارن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمی دونم چرا قوه قضائیه وارد بحث خودرو نمی شود شاید خودشون هم نفع دارن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمی دونم چرا قوه قضائیه وارد بحث خودرو نمی شود شاید خودشون هم نفع دارن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمی دونم چرا قوه قضائیه وارد بحث خودرو نمی شود شاید خودشون هم نفع دارن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمی دونم چرا قوه قضائیه وارد بحث خودرو نمی شود شاید خودشون هم نفع دارن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
همشون نفع دارن عزیزم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
علت گرانی دلار و به دنبال آن گرانی خودرو بر میگرده به بلوف بزرگ خودروسازان در داخلی سازی خودروهای وطنی و این بلوف هم بر میگرده به کسب حمایت از دولت و اخذ کمک های فراوان و در نهایت منافع اقلیتی خاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
این همه دست دولت و مافیا هست الان با همین ارز 20 هزار تومن اجازه ورود خودرو رو بدهند و دولت چندین برابر قیمت گمرک عوارض نگیره تا ببینید کمری به دست مردم می رسه از پراید ارزانتر.
واقعا مردم رو چی فرض کردید. نمی دونم چرا دولت و مسئولین این سیاست ها رو دارن تا مردم را زجر کش کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
به درک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مسکنی که صفر تا صدش داخلی مخصوص زمین چند هزار برابر گران شده از اول انقلاب تا الان در چند دهه گذشته مسولان بجای تلاش در زمینه رفاه مردم را در تلاش برای بی کفایتی خود و در گران کردن می‌بینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
این چه سوالیه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناهید
۱۱:۰۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما که خودرو را به دلار دارید قیمت میزنید
حالا پول این صرفه جویی ارزی کجا میره
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۰:۴۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر مدیران وزارت صمت و کارخانه های تولیدی از افراد حزب الهی و حافظ منافع کشور بود اند حتما تا به حال تحول شگرفی در عرصه صنعت و خودرو سازی اتفاق می افتاد. قوه قضائیه مجبور است شفاف سازی کند چرا؟ چون که رانت وجود دارد. وگرنه دانش ساخت قطعات و هم نیروی انسانی و هم منابع مالی کافی داریم تا از وابستگی و مونتاژ رها شویم... چرا این رویه غلط ادامه دارد.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا گوشت گوسفند و گاو اینقدر گرونه اونم که مواد اولیه داخل هستش چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۳۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چون خودروهای داخلی ، داخلی نیستند .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
امسال سال جهش قیمت شد بجای جهش تولید :/
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۱۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
همین شما ها عامل اصلی گرونی هستید
پول میگیرید از خودرو سازی ها و به نفع اونا حرف میزنید و سعی میکنید مردم قانع کنید که خودرو باید گرون تر بشه
Iran (Islamic Republic of)
سرباز وطن
۰۹:۵۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چون ارز گرون نمیشه بلکه این ریاله که ارزشش میاد پایین .
Iran (Islamic Republic of)
darya
۰۹:۴۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا پیگیری کنید چرا سایت فروش بسته اند لابد دوباره میخوان گرون کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
میخوای بخری؟ خخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
هی خدا
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۱:۴۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
باسلام واحترام کلمه ی هی مناسب نیست برای افراد چه بسی در خطاب به ساحت مقدس خالق باتشکر . خداوند ناظر بر اعمال ما است . این قیمت خودرو هم انشالله درست میشود. اول وآخرش اگر ما به یکدیگر احترام و حقوق هم را رعایت کنیم . باور کنید . برکت زیاد میشه اما بعضی افراد برایشون فرق نمیکنه. زمانی که مردم احتیاج به مواد بهداشتی دارند . متأسفانه انبار ها را پر میکنند واحتکار و به به فکر جان برادرش میکنند . اینجا دیگه مسأله جان انسان در میان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چون ربطی نداره دل بخواهی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناهید
۰۹:۲۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
علت معلومه چون یتا واشر و اورینگشم ایرانی نیست شاید بزنن اما مواد خارجیه
تولید ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۲۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
کی گفته با افزایش نرخ ارز گرانتر می شوند؟
با کاهش نرخ ارز هم گرانتر می شوند
با ثبات نرخ ارز هم گرانتر می شوند
برای افزایش عرض دوستان گرانتر می شوند ...
مهم گران شدن است ارز وسیلس
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۲۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چون دولت میخواهد ولی جور دیگری اعلام مینماید؟
India
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چون این ارز خارجی نیست که کران میشه؛ بلکه این ارز کشورمان هست که روز به روز ارزشش رو پایین تر میارن برای اینکه صادرات بیشتری داشته باشن! و برای همون صادرات هم هست که قیمت اجناس رو میبرن بالا تا مردم داخل کم تر مصرف کنند و کالای بیشتری برای صادرات بمونه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما میگی چرا خودرو ما میگیم چرا پفک با گران شدن ارز گران میشه !!!! این یعنی همه چیزمون وابسته به امریکاست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۰۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اول واحد پول ما ایرانی ها شده دلار خبر نداری برو تحقیق کن
دوم /ایران کشوری هست که متاسفانه هیچ منبع یا منابعی بجز عدهای دولتمرد کثیف و بی شرف نداره بخاطر همین مجبوریم بخاطر ساخت ماشین مواد اولیه با دلار 4200 ال اسحاق وارد کنیم البته ببخشید 42000 تومانی .
Iran (Islamic Republic of)
فرزندی از زاگرس ایران سربلند.
۰۸:۵۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
فروش زیاد =سود بیشتر=قیمت تمام شده کمتر برای مشتری و سود بیشتر مشتری و خودروساز
فروش کم=قیمت بالاتر سود کمتر،مشتری ناراضی تر ضرر خودروساز و مشتری
سود بیشتر در فروش بیشتر پس خودروسازان این سیاست قدیمی را فراموش و به تولید بیش از پنج ملیون و ده ملیون در سال برنامه ریزی کنند تا بازار ایران و منطقه را به شایستگی در دست داشته باشند.
آنهم با تکمیل زنجیره و کامل شدن دومینوی ساخت همه قطعات در کشور خودمان .
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۸:۵۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سوال این نیست که چرا خودرو ها با افزایش فیمت ارز گرون تر میشوند،
بلکه این است که چرا وقتی ارز ارزون تر شد باز هم خودرو ها گرون تر شدند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
به مردم برسيد. اين خودرو سازها خون مردم رو توشيشه كردند.
Germany
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
۴۰ سال پیش گفتن خودزو وطنی میخواهیم اما باچطور شیوه و مدیریتی !
حالا خیابانها شده کوه خودرو و خودش هم برای سرپا ماندن شده کوه تورم با سواری گرفتن روی دوش مردم
آلودگی صوتی هوایی ووو امان مردم گرفته و چون همه از این تولید متنعم اند دیگه به چبزی کار ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مواد و آلیاژهای مورد استفاده در خودرو هیچوقت کاملا توسط یک کشور قابل ساخت نیست مثلا آلومینیوم برای بهره برداری در صنعت خودرو بیش از 7 نوع هست که هرکدام از عناصر خاص و با پایه الومینیوم ساخته میشوند حالا درسته که ما عنصر آلومینیوم را در کشور داریم اما عناصر دیگه منحصرا توسط چند کشور قابل تولید هست که قیمتی چند برابر آلومینیوم دارند .حالا حساب کنید مواد پلیمری . الکترونیکی . نساجی . فولادی و..... هیچوقت نمیشود یک خودرو کاملا ساخت یک کشور باشد . حتی بزرگترین خودرو ساز دنیا تمام تجهیزات الکترونیکی مورد احتیاجش رو از بوش آلمان تهیه میکند با توجه به اینکه خود ژاپن برترین تکنولوژی از نظر صنایع الکترونیکی هست .
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۰۸:۴۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دلیل اصلی وابستگی وابستگی وابستگی وابستگی و وابستگی در صنعت خودرو است.
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۰۸:۴۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دلیل اصلی وابستگی وابستگی وابستگی وابستگی و وابستگی در صنعت خودرو است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مگردرایران چیزی هست که هرروزافزایش قیمت نداشته باشه!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلی ملو و آرام به خورد ملت میدید که خودرو قراره گرون بشه.یه پراید رو باید به قیمت لامبورگینی بخریم.
در پیشگاه خدا فردا جوابگو خواهید بود.از اونی که مسبب این گرانیهاست تا شمایی که میای خبرش رو به عنوان یه چیز طبیعی میدی به خورد ملت.
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۰۸:۱۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
کلا وقتی همگی دستشون توی یه کاسه باشه هر چیزی به هر شکلی که باب میلشون باشه گرون میشه
Iran (Islamic Republic of)
س
۰۸:۱۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نوبته مردمه دیگه...وقتشه دست بیگانگان از روی کشور قطع بشه...
-
بلبل
۰۸:۱۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چون دولت و مردم رو این دو خودروساز به سخره گرفتن ....وگرنه این دو خودورساز باید زیر گیوتین دولت و مردم حرکت کنند متاسفانه قدرت و لابی گری رشد زیادی کرده ....آقای رئیسی به داد مردم برس
Iran (Islamic Republic of)
غلام
۰۸:۰۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
شمارو قسم به هر چی اعتقاد دارین دست از سر این ملت فهیم جمهوری اسلامی ایران بردارن گرچه اعتقاد برا ما ضعیفها هستش و ما بازیچه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
برای اینکه هیچ نظارتی نیست .. و هر کی به هر کی هست

این یک دلیل برای اشتباه در واگذاری مفتی این صنعت به

مخالفان انقلاب .. دو تابعیتی ها و....
مطمین باشید با کلی بدهکاری به دولت میگذارند میروند
کانادا
آخرین اخبار