رویا‌ها همیشه راه خود را پیدا می‌کنند، تنها کافیست به خودمان اعتماد کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، سومین روز اردیبهشت ماه مصادف با بزرگداشت شیخ بهایی و روز ملی کارآفرینی است. وقتی پای صحبتشان می‌نشینی اراده و ایمان را وجه اشتراک بین آنها می یابی. افرادی که پای ایده‌های خود ایستاده اند و در طوفان مشکلات و ناکامی ها، راه آسودگی را ساخته اند.

کارآفرین زندگیت باش! / به خودت اعتماد کن

داشتن ایده و خلاقیت شاید نیمی از راه کارآفرینی باشد، اما اراده و حرکت برای تحقق آن ایده نیمه مهم و دیگر است. پذیرش شکست‌ها و شیرینی موفقیت‌های هر چند کوچک و از همه مهتر استمرار در مسیر به راستی راز پایداری و رشد بسیاری از کارآفرینی‌ها است.

کارآفرینی تنها اشتغالزایی نیست

دکتر میثم مدرسی استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفت: یکی از اشتباهات رایج در جامعه و حتی در بین اقشار علمی و تحصیل کرده یکسان برشمردن مفهوم کارآفرینی با اشتغال زایی است؛ در حالی که اشتغالزایی یکی از ده‌ها خروجی کارآفرینی محسوب می‌شود.

مدرسی در خصوص تعریف دقیق کارآفرینی گفت: کارآفرینی به معنای تشخیص و بهره برداری از فرصت برای خلق ارزش است. ارزش‌ها دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی هستند. اگر در زندگی همواره به دنبال تشخیص فرصت‌های محیطی و بهره برداری از آنها برای خلق ارزش باشیم یک رفتار کارآفرینانه از خود بروز داده ایم.

او افزود: کارآفرین شدن نیاز به مهارت و آموزش دارد. برخی مهارت‌ها ذاتی و برخی اکتسابی هستند. اما تمام کارآفرینان باید از مهارت‌های تشخیص فرصت، تیم سازی، مدیریت زمان، شبکه سازی، مذاکره و مدیریت مالی بهره‌مند باشند.

کارآفرین زندگیت باش! / به خودت اعتماد کن

این استاد دانشگاه اولین مهارت لازم را تشخیص فرصت دانست. عنوان کرد: تشخیص فرصت یک مهارت کلیدی است و افرادی موفق اند که آموزش لازم را دیده اند. در تفکر کارآفرینانه شانس و اتفاق در وقوع اتفاق جایی ندارد بلکه افراد هستند که با چشمانی باز به دنبال فرصت مناسب می‌گردند.

مدرسی مهارت تیم سازی را لازمه حضور در دنیای امروز برشمرد و گفت: در حال حاضر کار انفرادی موفق نیست بلکه باید افراد با تخصص‌های مختلف در کنار هم حضور داشته باشند. شبکه سازی و تعامل بادیگر تیم‌ها جهت تبادل ایده و اطلاعات، مدیریت زمان وتوانایی مذاکره از دیگر مهارت‌های لازم برای کارآفرینان است.

هوش عاطفی کلید موفقیت

او افزود: یکی از باور‌های غلط جامعه این است که کارآفرینان از هوش بالایی برخوردارند. هوش‌ها انواع مختلفی دارند از هوش ریاضی که IQ شناخته می‌شود تا هوش عاطفی و هیجانی که EQ نام دارد. هوش عاطفی یعنی فرد بتواند اتفاقات و هیجانات اطراف خود را مدیریت و کنترل نماید. ریسک پذیری، خلاقیت، نوآوری، شجاعت و شهامت ویژگی‌های یک کارآفرین موفق است که از هوش عاطفی و هیجانی او سرچشمه می‌گیرد.

کارآفرین زندگیت باش! / به خودت اعتماد کن

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان تصریح کرد: برخی گمانه زنی‌ها در خصوص کارآفرینان بر ثروت و توان مالی در ایجاد یک کارآفرینی موفق دلالت دارد. به هیچ وجه درست نیست که بگوییم کارآفرینان لزوما افراد ثروتمندی بوده اند که وارد عرصه کارآفرینی شده اند. تلاش، تلاش و تلاش باعث یادگیری و یادگیری موجب موفقیت است.

مدرسی ادامه داد: موفقیت ما در هر زمینه‌ای تنها بستگی به میزان اعتماد بنفس، خود کارآمدی، باور توانایی خود، انگیزه و اراده مان دارد.

او افزود:مبحث کارافرینی در آموزش عالی کشور از سال ۱۳۸۶ آغازگردید در حالی که کشور‌های توسعه یافته از چهار دهه گذشته به این موضوع پرداخته اند، اما اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است. در کنار تاسیس دانشکده کارآفرینی در دانشگاه تهران این بحث در تمامی رشته‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه گفت:ایجاد شتاب دهنده ها، پارک‌های علم و فناوری، استارتاپ‌ها و حمایت از ایده‌ها در فضای آموزشی موجب سرعت بالای پیشرفت کارآفرینی شده است.

کارآفرین زندگیت باش! / به خودت اعتماد کن

سخن آخر

کارآفرینی تنها تاسیس کارخانه با پرسنل چندهزار نفری یا کسب درآمد‌های میلیونی نیست. وقتی توانستیم شخصی خلاق، ایده پرداز و فعال در زندگی خود و جامعه باشیم قطعا ماهم یک کارآفرین هستیم.

آفرینش در هر زمینه و ابعادی همواره زیبا و دلپذیر است. منتظر دستی نجات دهنده در زندگیمان نباشیم بلکه با تکیه بر توانایی‌ها و استعداد هایمان حتی به اندازه خانه و خانواده خود کارآفرین باشیم.

کافیست به خودمان اعتماد کنیم و راه را برای رویاهایمان باز بگذاریم آن‌ها کارشان را بلدند...

گزارش از فاطمه جمشیدی

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.