مدیرروابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان زنجان با اشاره به افزایش سطح اعتماد مردم به سنت وقف گفت: برای یکهزار و۹۸۸ رقبه از موقوفات استان زنجان امین منصوب شد.

برای یکهزار و ۹۸۸ رقبه از موقوفات استان زنجان امین منصوب شدبهزاد شکوری مدیرروابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛با بیان اینکه واگذاری اداره امور موقوفات به شخص یا اشخاص معروف به امانت، متدین، متعهد و توانمند دارای طرح و برنامه برای موقوفات به‌عنوان یک سیاست جدی در سال جاری در این نهاد دنبال می‌شود، گفت: تاکنون برای یکهزار و ۹۸۸ رقبه از موقوفات استان زنجان امین منصوب شده است.
 
شکوری با اشاره به ابلاغ دستورالعمل انتخاب و به‌کارگیری امین یا هیئت امنای موقوفات و رقبات وقفی افزود: داشتن حسن شهرت و نداشتن سوء‌سابقه و همچنین تدین، تعهد و امانتداری را از بارزترین صفاتی دانست که امین یا هیئت امنا باید دارا باشند.
 
مدیرروابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان به وظایف امین و هیئت امنای موقوفات نیز اشاره کرد و گفت: اتخاذ تمهیدات لازم به منظور حفظ و آبادانی موقوفه مورد اشاره با هماهنگی اداره اوقاف و امور خیریه محل و پیگیری و وصول مطالبات جاری و معوق از مستأجران با نظر حوزه اوقافی مربوطه از جمله این موارد است.

او ادامه داد: امین یا هیئت امنا باید به ارائه برنامه عملیاتی تحولی و تنظیم بودجه سالانه با رویکرد افزایش بهره وری موقوفه بپردازند و حفظ و مراقبت کامل در مورد امانت و حراست از اموال و املاک موقوفه و احیا، عمران و آبادانی املاک و رقبات موقوفه براساس قوانین و مقررات سازمان اوقاف را مدنظر قرار دهند.

شکوری در شرح وظایف از پیشنهاد تنظیم و تجدید قرارداد اجاره براساس نرخ عادله روز و جلب سرمایه گذاری در رقبات موقوفه با رعایت مصلحت و منفعت وقف با رعایت ضوابط پیش بینی شده نام برد و تصریح کرد: تنظیم و ارائه صورتحساب و اخذ مفاصاحساب سالانه، احقاق حقوق موقوفه و طرح و تعقیب دعوی مطروحه و در صورت لزوم انتخاب وکیل یا مشاور حقوقی با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی و نیز رعایت غبطه وقف، شناسایی رقبات و تثبیت مالکیت موقوفه و اخذ سند مالکیت، انجام عملیات مالی و نگهداری اصل اسناد هزینه و ثبت و نگهداری اموال منقول موقوفه نیز از دیگر مواردی است که امین با هیئت امنا باید در دستور کار خود لحاظ کنند.

شکوری با بیان اینکه تصمیمات امین یا هیئت امنا پیرامون وظایف فوق‌الذکر پس از تأیید اداره مربوطه قابل اجراست، گفت: در رقبات موقوفه، که جزو آثار باستانی است، هر نوع تعمیر و مرمت باید با اطلاع قبلی و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شود.

مدیرروابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان ادامه داد:تبدیل به احسن رقبات واگذاری حقوق موقوفات و سایر مواردی که در محدوده اختیارات نماینده، ولی فقیه است و همچنین اجرای نیات موقوفه را از محدوده اختیارات امین مستثنا دانست.

در استان زنجان بیش از ۲۸۰۰ موقوفه و ۳ هزار رقبه وجود دارد که طبق نیت واقف هر سال اجرای نیت می‌شود.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.