شاید شما هم از دسته افرادی باشید که با رژیم گرفتن به راحتی وزن کم نمی‌کنید و بار‌ها از خود پرسیده اید اشکال کار کجاست؟

رضا افتخار کارشناس ارشد تغذیه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،درباره دلایل مقاومت بدن در برابر کاهش وزن می‌گوید: عده‌ای از افراد در هنگام کاهش وزن به دلیل حساسیتی که روی وزن خود پیدا می‌کنند، دچار استرس می‌شوند. این استرس در متابولیسم بدن (سوخت و ساز) اختلال ایجاد می‌کند علاوه بر این فرد برای کاهش استرس رو به ریزه خواری می‌آورد و بدون اینکه متوجه شود، کالری زیادی استفاده می‌کند.

 او ادامه می‌دهد: عامل دیگر مقاومت بدن مربوط به استعداد چاقی هر شخص می‌شود که متابولیسم بدن را کمتر می‌کند. اگرچه ۳۰ درصد اضافه وزن یک فرد به ژن او بستگی دارد.

این کارشناس ارشد تغذیه می‌افزاید: همچنین رژیم گرفتن‌های متعدد و چرخه‌ای از کاهش و افزایش وزن و کاهش وزن یکی دیگر از دلایل کم نکردن وزن می‌تواند باشد.

افتخار بیان می‌کند:  اختلالات رواشناختی از جمله افسردگی نیز می‌تواند یکی دیگر از علل مقاومت بدن در برابر کاهش وزن باشد.

این مشاور تغذیه تاکید می‌کند: جنسیت عامل موثر دیگر در بحث کاهش وزن است معمولا بانوان به دلیل عوامل هورمونی سخت‌تر وزن کم می‌کنند. در دوره یائسگی، سطح هورمون استروژن در بدن کم می‌شود و علاوه بر اختلال در کاهش وزن، سبب وزن گیری بیشتر می‌شود.

افتخار ادامه می‌دهد: البته بانوان نیز می‌توانند با رژیم غذایی مناسب، داشتن تحرک و ورزش در دوره یائسگی نیز وزن مناسبی داشته باشند فقط به دلیل تغییرات هورمونی باید در میزان کالری مصرفی خود دقت کنند.


انتهای پیام//ز. ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.