کاهش ۳۰ درصد بارش در آذربایجان شرقی

معاون بهره برداری امور آب منطقه‌ای استان از کاهش ۳۰ درصدی بارندگی در سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز ، جلیل زاده معاون بهره برداری امور آب منطقه‌ای استان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مرند با اعلام خبر کاهش ۳۰ درصد بارندگی در استان گفت: شهرستان مرند نیز جزو شهرستان‌های بسیار کم بارش استان محسوب می‌شود به گونه‌ای که میزان بارندگی در سالجاری در شهرستان ۱۷۸ میلی متر است در حالی که در مدت زمان مشابه در سال گذشته این مقدار ۳۴۰ میلی متر بود.

او  وضعیت آب دشت مرند را نامناسب توصیف کرد و افزود: بالای ۵۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخزنی در دشت مرند وجود دارد.

جلیل زاده گفت: با اینکه شهرستان مرند رتبه اول استانی از نظر مدیریت منابع آبی را داراست، اما در سالجاری ۴۵ درصد حجم ورودی به سد زنوز کاهش یافته است.

او با بیان اینکه ۸۸ درصد از منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود گفت: تغییر الگوی کشت و استفاده از روش‌های آبیاری نوین در بخش کشاورزی، به صرفه جویی منابع آبی استان کمک زیادی می‌کند.

گرشاسبی فرماندار شهرستان مرند نیز در این جلسه از افزایش ۳۰ درصدی مصرف آب شرب در شهرستان خبر داد و گفت: متاسفانه در این روز‌های کرونایی مردم در مصرف آب صرفه جویی نمی‌کنند که موجب شده است شهرستان مرند از نظر منابع آبی وارد بحران شود.

گرشاسبی بر اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی تاکید وگفت: جهاد کشاورزی تمام توان خود را به کار گیرد تا اصلاح الگوی کشت و به دنبال آن اصلاح الگوی مصرف آب در بین کشاورزان شهرستان را نهادینه کند.

او بر برخورد قانونی با کشاورزانی که در مسیر فاضلاب زراعت می‌کنند تاکید و گفت: تشویق و ارائه تسهیلات به کشاورزانی که اقدام به کشت پنبه در مسیر فاضلاب شهری کنند، در دستور کار جهادکشاورزی شهرستان قرار گیرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.