مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه با بیان اینکه ۴.۲ درصد از جمعیت استان را عشایر شامل می‌شوند، گفت: کرمانشاه ۶.۷ درصد از جمعیت عشایر کشور را دارا است.

عشایر بدون هیچ محدودیتی می‌توانند با کامیون‌ها کوچ کنندبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بهزاد محمدی در خصوص وضعیت جامعه عشایری، اظهار داشت: حدود ۱۴ هزار خانوار عشایر استان در قالب ۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۴ ایل و یک طایفه مستقل عمدتا دوره ییلاق در سطح استان و دوره قشلاق را در مناطق گرمسیری استان و استان‌های همجوار سپری می‌کنند.

او با بیان اینکه ۴.۲ درصد از جمعیت استان را عشایر شامل می‌شوند، گفت: کرمانشاه ۶.۷ درصد از جمعیت عشایر کشور را دارا است.

محمدی با بیان اینکه ۶۴ درصد جامعه عشایری بالای ۶ سال باسواد هستند، افزود: بیشتر جامعه عشایر کرمانشاه به خاطر شرایط اقلیمی استان درون کوچ هستند، یعنی هم زمان ییلاق و قشلاق را در داخل استان می‌گذارند، چیزی حدود ۱۰۰ خانوار به استان‌های همجوار (ایلام، خوزستان و لرستان) کوچ می‌کنند و براساس آخرین سرشماری علاوه بر بحث دامداری، ۲۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغات را در اختیار دارند.

او بیان کرد: براساس مصوبه هیأت وزیران عشایر قبلا درهنگام کوچ باید از ادارات دامپزشکی مجوز می‌گرفتند و از کامیون‌های کددار زیر نظارت راهداری استفاده می‌کردند، اما با مکاتباتی که با ادارات ذی‌ربط صورت گرفته این محدودیت‌ها به خاطر بیماری کرونا برداشته شده و عشایر بدون هیچ محدودیتی می‌توانند با کامیون‌ها نسبت به کوچ بهاره اقدام کنند و هم چنین مجوز اسحله عشایر تا آخر اردیبهشت ماه تمدید شد.

او اظهار داشت: عشایر هم در بحران کرونا متحمل خسارت‌هایی شده‌اند که پیشنهاد دادیم مبلغی را به عنوان یارانه کوچ برای آن‌ها در نظر گرفته شود.


انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.