شهردار رمشک با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت: پیدا کردن هلال ماه مبارک رمضان به زبان محلی شو نوگ برای مردم شهر رمشک یکی از سنت‌های قدیمی است و پیدا کردن آن یک رقابت محسوب می‌شود.

پردل رئیسی شهردار رمشک شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: آخرین روز ماه شعبان که می‌شود زمزمه پیدا کردن هلال ماه مبارک رمضان در بین همه پیر وجوان شنیده می‌شود.

او افزود:حتی ریش سفیدان هر روستا جوانان را برای این مسابقه تشویق می کنند و جوانان به پشتوانه آن‌ها پای در رقابت می‌گذارند.

شهردار رمشک گفت: این مسابقه که با شور و شوق جوانان همراه است از بعد از ظهر آخرین روز ماه شعبان تا پایان غروب و پیدا کردن هلال ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

او بیان کرد: مسابقه پیدا کردن هلال ماه مبارک رمضان در بالاترین قلعه کوه دهستان انجام می شود و جوانی که موفق به پیدا کردن هلال ماه شود به آن لقب صالح داده می شود .

شهردارمشک در این باره گفت: این مسابقه در آخرین روز ماه شعبان بین جوانان این شهر در بالاترین قلعه کوه انجام می‌شود و هر کس موفق به پیدا کردن هلال ماه شود به عنوان برنده این مسابقه اعلام می‌شود.

او افزود: در ماه مبارک رمضان هیچ فردی در خانه خود افطار نمی‌کند و مردم روستا‌های دهستان "رمشک" روزه‌ی خود را در مسجد باز می‌کنند.

رئیسی بیان کرد: هنگام غروب هر فرد در روستا، غذایی ساده را با خود به مسجد می‌آورد و بعد از اقامه نماز، سفره افطاری در مسجد پهن می‌شود.

شهردار رمشک اظهار کرد: در این سفره همه افراد شریک هستند و بین فقیر وغنی تفاوتی نیست، هر کس در حد توانش غذایی مانند خرما، آش، حلیم و چنگمال (نوعی شیرینی کرمانی) با خود می‌آورد.

او بیان کرد: بالاخره همه در کنار یکدیگر و در فضایی سرشار از معنویت و صمیمیت روزه‌ی خود را باز می‌کند.

رییسی تصریح کرد: این رسم دیرین همه ساله شور و شوق خاصی در بین مردم دیندار و سختکوش این روستا ایجاد می‌کند، با این شیوه کودکان هم برای روزه داری و این دوستی وصمیمیت تشویق می‌شوند.

نکته قابل تامل اینکه ریش سفیدان این روستا هم قبل از آغاز ماه مبارک رمضان پیش قدم می‌شوند و کسانی را که از یکدیگر دلخور هستند آشتی می‌دهند.

شهر رمشک در جنوبی‌ترین نقطه استان ودر فاصله ۷۰۰ کیلومتری از مرکز استان کرمان قرار دارد.

گفتگو از طالب گل افشان

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار