به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ویروس covid-۱۹ بخش بزرگی از کشور، اعم از مسئولان و مردم در تلاش برای مبارزه با این ویروس عالمگیر هستند. اگرچه شیوع گسترده ویروس کرونا بسیاری از کسبوکارهای سنتی و حتی مدرن را به تعطیلی کشانده است، اما برخی استارتاپها خیلی سریع دست به کار شدند تا در زمینههایی مانند آموزش، محتوا و سلامت الکترونیکی زندگی را برای شهروندان راحتتر کنند.
شتابدهنده «سلامت الکترونیک کارا» به عنوان تنها شتابدهنده حوزه سلامت و پزشکیِ کارخانه نوآوری آزادی نیز از همان ابتدا با اتکا بر تیمهای استارتاپی خود شروع به فعالیت در این زمینه کرده است؛ به طوری که به گفته حسام سردارلو معاون مدیرعامل این شتابدهنده، بیش از یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر از خدمات استارتاپهای این شتابدهنده استفاده کردند و ۳ میلیارد ریال خدمات رایگان به کاربران ارائه شده است.
سردارلو بیان کرد: از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین تعدادی از اپلیکیشنها به صورت رایگان و تعدادی دیگر از آنها با تخفیفهای ویژه به کاربران ارائه شد. اپلیکیشن «هلیکس»، در این بازه زمانی به صورت کاملا رایگان فعالیت کرد که به همین واسطه حدود یک میلیارد ریال خدمت رایگان توسط این استارتاپ ارائه شد. پلتفرم «دکتر چکاپ» در حوزه آزمایش در منزل فعالیت داشته و در این دوران با نمونهگیری از افراد در منزل و تحویل آن به آزمایشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت، به غربالگری آحاد جامعه کمک شایانی داشته و از تجمعات در آزمایشگاهها برای انجام تست کرونا جلوگیری کرده است.
او ادامه داد: تیم استارتاپ «آوید»، پلتفرمی آموزشی است که محتوای تخصصی درحوزه علوم پزشکی و سلامت و برگزاری رویدادهای تخصصیِ این حوزه و پلتفرم جامع آموزش پزشکی را ارائه میدهد. این تیم برخی از دورههای آموزشی خود را به صورت رایگان و برخی دیگر را هم با تخفیف ۶۰ درصد ارائه کرد. گروه «فیت شیپ» از دیگر استارتاپهای فعال در این بازه زمانی است که در حوزه تناسب اندام و تندرستی فعالیت میکند. کاربران آن به وسیله اپلیکیشنِ مربوط به این استارتاپ، به نام «سبک»، در دوران قرنطینه با مربیان ورزشی خود ارتباط داشند. این خدمات هم با تخفیف ارائه شد.
بیشتر بخوانید:نخبگان، اولویتهای زیستی را تعیین میکنند
معاون شتابدهنده سلامت الکترونیک کارا در مورد برنامههای آتی این مجموعه در مبارزه با کرونا بیان کرد: طی مذاکراتی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام داده ایم، قرار بر همکاری در پویش «کرونا پلاس» شده است. به عبارت دیگر ایدههایی که در این پویش مطرح میشود، توسط تیمهای ما بررسی و غربالگری خواهد شد. همچنین در نظر داریم خدماتی رایگان در راستای مقابله با ویروس کرونا به کاربران استارتاپهای عضو شتابدهنده سلامت الکترونیک کارا ارائه دهیم.
نسرین مهرانمهر،بنیانگذار سایت «آوید» در مورد فعالیت تیم خود گفت: کار تیم استارتاپی آوید، آموزش به افرادی است که در حوزه سلامت فعالیت دارند یا در این زمینه تحصیل میکنند. هدف ما ایجاد تغییراتی در روشهای مرسوم آموزش و بازآموزی در این حوزه و ارائه روشهای نوین آموزشی است. با این رویکرد، مدتی است که فعالیت خود را در قالب سایت انجام میدهیم و در آینده اپلیکیشن خود را هم ارائه خواهیم کرد.
مهرانمهر در مورد فعالیتهای استارتاپ خود در مبارزه با کرونا توضیح داد: تیم ما برای مقابله با بحران کرونا، چندین دوره آموزشی رایگان و دو دوره تخصصی آموزشی در مورد کرونا برای متخصصان به صورت رایگان در سایت ارائه کرد.
او افزود: همچنین پلتفرم آموزشی خود را هم به صورت رایگان در اختیار دانشگاهها و مراکز آموزشی گذاشتیم که در شرایط ممنوعیت برگزاری کلاس حضوری بتوانند از آن استفاده کنند. به زودی قابلیت پخش زنده این پلتفرم هم راهاندازی میشود.
محمد قنبری،بنیانگذار استارتاپ «فیت شیپ» در مورد فعالیت تیم خود اظهار کرد: فیت شیپ تلاش میکند تا با استفاده از فناوریهای نوظهور در حوزه سلامت و سبک زندگی، از ابتلای مردم به بیماریهای غیرواگیردار به ویژه بیماریهایی مانند دیابت، فشار خون بالا و چاقی، پیشگیری کند. ما دو خدمت به کاربران خود ارائه میکنیم. یکی مجله مجازی تناسب اندام فیت شیپ است که بازدید چند ده هزار نفری دارد و دیگری اپلیکیشن «سبک» است که نوعی باشگاه مجازی است.
او بیان کرد: در این اپلیکیشن ابتدا از کاربر سوالاتی در مورد وضعیت بدنی، سابقه پزشکی و ... پرسیده میشود و پس از مشاوره با متخصصان پزشکی، تغذیه و ورزش، برنامه غذایی و ورزشی به صورت اختصاصی برای او تهیه شده و در طول مدت استفاده از دوره نیز، مورد پیگیری و حمایت قرار میگیرد.
بیشتر بخوانید: ورود غیرمنتظره ناسا به عرصه پزشکی
قنبری در مورد فعالیت فیت شیپ برای مبارزه با کرونا گفت: ما برای مقابله با تاثیرات سو قرنطینه به سبب مقابله با کرونا، شروع به تهیه ویدئوهای آموزشی «ورزش در خانه بدون هیچ وسیله ورزشی» به صورت رایگان کردیم. همچنین مطالبی در مورد عادات غذایی سالم برای زمان بحران کرونا تولید کردیم.
مرتضی عبداللهی، بنیانگذار استارتاپ «هلیکس» در مورد فعالیت استارتاپ اظهار کرد: هلیکس به نوعی یک دستیار هوشمند سلامت است که کار خود را از ۲ سال پیش شروع کرده و حدود شش ماه است که به بازار عرضه شده است. فعالیت ما بر یک بستر نرمافزاری شامل مطب، داروخانه و بیمار انجام میشود. تاکنون موفق به جمعآوری اطلاعات بسیاری از پزشکان، مراکز درمانی، داروخانهها، داروها و بیماریها و ارائه آن به کاربر خود شدهایم.
او بیان کرد: مدیریت ارجاع بین بیمار و پزشک، کاری است که هلیکس انجام میدهد. هدف ما برقراری ارتباط بین بیمار و پزشک به صورت هدفمند است. به عبارت دیگر وقتی کاربر سایت، مشکلات خود را ثبت کرد، شرایطش با یکی از پزشکان عمومی عضو سایت ما در میان گذاشته شده و او تشخیص میدهد که فرد به کدام پزشک متخصص مراجعه کند.
عبداللهی در مورد فعالیت استارتاپ خود در جهت مقابله با کرونا گفت: از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا ما بخش ویژه کرونا را راهاندازی کردیم که به صورت رایگان به مخاطبان مشاوره میداد. همچنین کاربران، میتوانستند از طریق اپلیکشن ما نزدیکترین مرکز درمانی مخصوص کرونا به محل زندگی خود را پیدا کنند. ضمن اینکه ما با استفاده از منابع رسمی در جهت آگاهی مردمی، در مورد کرونا تولید محتوا کرده و به مخاطبان ارائه میدهیم. در اپلیکیشن ما بخشی وجود دارد که کاربران مشکوک به مبتلا به کرونا میتوانند علائم خود را ثبت کنند. اطلاعات آنها توسط پزشکان بررسی شده و نتایج به اطلاع کاربران خواهد رسید.
آرش هدایتپناه، مدیر استارتاپ «دکتر چکاپ» درباره پلتفرم خود گفت: پلتفرم این اپلیکیشن با هدف ورود غربالگری سلامت به ایران فعالیت خود را آغاز کرد. در غربالگری، فرد برای بررسی وضعیت سلامت خود درخواست غربالگری نمونه خود را میدهد تا در صورت داشتن بیماری یا مستعد مبتلا شدن به آن پیشگیری کند.
او بیان کرد: فرآیند این کار به این صورت است که اگر کسی درخواست غربالگری و بررسی نمونه خود را ثبت کند، پرستاران همکار ما به خانه یا محل کار او مراجعه کرده و بزاق دهان (مخصوص کرونا) یا خون او را به عنوان نمونه میگیرند. سپس این نمونه در آزمایشگاههای تخصصی بررسی میشود. بعد از بررسی، نتیجه آزمایش به صورت مجازی به دست کاربر میرسد. در این گزارش مشخص است که فرد به چه بیماری مبتلاست یا بر اساس ویژگیهای بدنی ممکن است به چه بیماریهایی مبتلا شود. در نهایت بر مبنای نتیجه آزمایش تیم ما مشاورههای پزشکی و اصلاح سبک زندگی در راستای افزایش سطح سلامت فرد متقاضی، به او ارائه میکند. کاری که ما انجام میدهیم، کار درمانی نیست؛ کاری بهداشتی و در راستای سلامتی است.
بیشتر بخوانید: بازیابی حس حرکتی در افراد قطع عضو با بازوهای پروتزی
هدایتپناه در مورد لزوم انجام آزمایشهای غربالگری بیان کرد: ۱۱ درصد جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند. بین ۳۰ تا ۷۰ درصد از افراد دچار کبد چرب یا در آستانه داشتن کبد چرب هستند. مردم در مورد بیمارهایمقاربتی آگاهی زیادی ندارند و مدتی پیش دچار سونامی زگیل تناسلی شدیم. همه این موارد باعث میشود لزوم غربالگری مشخص شود.
او افزود: تشخیص هر کدام از این بیماریها نیازمند رفت و آمدها و هزینه کردن پول بسیار است. در شهرهای بزرگ که افراد بخش زیادی از زمان روزانه خود را به کار و بخشی دیگر را به رفت و آمد میگذرانند، پیگیری بیماری کار بسیار زمانبری است که گاهی باعث میشود فرد به همین دلیل آن را رها کند. براین اساس ما هزینه زمانی و مالی را بسیار کم کردهایم. همین باعث میشود افراد راحتتر پیگیر پیشیگری از بیماری و ارتقا سلامت خود باشند.
مدیر این استارتاپ در مورد فعالیتهای این تیم در مبارزه با کرونا گفت: بعد از شیوع کرونا یکی از دلایل مراجعه مردم به مراکز درمانی و آزمایشگاهها برای تست تشخیص کرونا بود. این مسئله به معنی رفت و آمد بیشتر در سطح شهر و تجمع در محلهایی است که امکان انتقال ویروس در آنها بالاست. نتایج بررسی ما نشان میدهد کشورهایی که در مهار کرونا موفق بودهاند از روش غربالگری استفاده کردهاند. ما هم از توانایی غربالگری در محصول خودمان استفاده کردیم.
بیشتر بخوانید: صادرات کیت تشخیص کرونا به آلمان و ترکیه از هفته آینده
هدایتپناه در مورد چالشهای پیشرو استارتاپهای حوزه سلامت گفت: چالش بزرگ ما تعلل وزارتخانه در ارائه مجوزها بوده است. به عبارت دیگر، نیاز و بازار وجود دارد، زیرساختها هم موجود است اما وزارتخانه میخواهد ما را به سمت این هدایت کند که ذیل آزمایشگاهها یا شرکتهای درمانی کار کنیم. اگر این مسئله رفع نشود، استارتاپهای حوزه سلامت نمیتوانند مسیر رشد و توسعه را طی کنند.
مونا مریدی، بنیانگذار استارتاپ «مانیار» در مورد ماهیت خدمات پرداخت ارائه شده توسط تیم خود بیان کرد: مانیار ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین است که امکان انتقال وجه را به صورت الکترونیکی میسر میکند. این امکان برای دو گروه افراد حقیقی و کسب و کارها در مانیار فراهم شده است.
او بیان کرد: این اپلیکشن بر زیرساخت پیامرسان و مبتنی بر کیف پول موبایلی پیادهسازی شده است؛ بنابراین افراد در این اپلیکیشن ضمن استفاده از آن برای گفتگو و پیامرسانی، میتوانند کارهای مالی خود مانند پرداخت قبوض و عوارض، خرید شارژ و ... انجام داده و نیازهای مالی روزمره خود را رفع کنند.
مریدی در مورد چگونگی استفاده کسب و کارها اظهار کرد: کسب و کارها میتوانند از سرویسهای درگاه پرداخت، کیف پول و پرداخت امن با QR CODE که توسط مانیار ارائه میشود، استفاده کنند. برای مثال فروشگاهی که به صورت آنلاین فعالیت میکند اما سایت مخصوص به خود ندارد، میتواند از ما سرویس لینک درگاه پرداخت دریافت کند. خیریهها و سازمانهای مردم نهاد هم به جای دریافت وجوه اهدایی مردم از طریق ارائه شماره کارت، میتوانند از زیرساخت پرداخت آنلاین ما استفاده کنند.
بیشتر بخوانید: انجام فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن ضدکرونا در استرالیا
او در مورد فعالیتهای این استارتاپ در مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: یکی از فعالیتهای ما ارائه سرویس پرداخت آنلاین به خیریهها و سازمانهای مردمنهاد است که در زمینه جمعآوری کمکهای مردمی در جهت مقابله با کرونا فعالیت میکنند. دیگر فعالیت ما، ارائه سرویس پرداخت توسط QR CODE به فروشگاههاست. رد و بدل کردن کارت و وجه نقد بین فروشنده و خریدار یکی از راههایی است که باعث انتقال ویروس کرونا میشود. استفاده از این روشِ پرداخت به قطع زنجیره انتقال ویروس کمک قابل توجهی خواهد کرد. در زمان مبارزه با بحران کرونا از متقاضیان این دو سرویس حق اشتراکی برای ارائه آن دریافت نمیشود و رایگان است.
انتهای پیام/