محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جزئیات شیوه نامه استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی که از سوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تدوین شده است را تشریح کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: به منظور استفاده صحیح و ایمن از ناوگان حمل و نقل عمومی در روزهای کرونایی پایتخت شیوه نامه مصوب استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی برای مسافران و کارکنان ناوگان اتوبوس و تاکسی مسئولیت هایی را مشخص کرده است.
علیخانی گفت: مصوبات کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در بخش مسافران ناوگان اتوبوس رانی پایتخت به شرح ذیل است؛
۱- فاصله گذاری در فضای اتوبوس با خط کشی مشخص شود و در صورت عملی نبودن آن الزام به استفاده ماسک از سوی مسافران در ساعات اوج تردد انجام شود.
۲- دریافت نکردن هرگونه وجه نقد
۳- جلوگیری از سوار شدن بیش از نیمی از ظرفیت وسیله نقلیه به ویژه در ایستگاههای تندرو (بی آر تی)
۴- ایجاد تونلهای ضد عفونی کننده در ابتدای ایستگاههای خطوط تندرو
۵- توقف نداشتن اتوبوسها در ایستگاههای نزدیک به مراکز درمانی
۶- ایجاد بستر لازم در ایستگاههای ابتدا و انتهایی خطوط تندرو برای کنترل دمای بدن مسافرین و ممانعت از ورود مسافران مشکوک به علائم بیماری به داخل شبکه حمل و نقل
۷- افزایش تعداد اتوبوس در خطوط با تقاضای سفر بالا از طریق هدایت موقت اتوبوسهای بین شهری به خطوط درون شهری برای امکان اجرای فاصله گذاری حداقل یک متری بین مسافران
۸- نصب تابلوهای آموشی نحوه پیشگیری از انتقال بیماریهای تنفسی به تعداد کافی در اتوبوس
علیخانی در ادامه به تشریح جزئیات مسئولیت کارکنان و رانندگان وسایل نقلیه پرداخت.
بیشتر بخوانید: جزئیات شیوه نامه استفاده از مترو در طرح فاصله گذاری اجتماعی
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: مسئولیت پیش بینی شده برای کارکنان، رانندگان و سایل نقلیه برای مقابله با کرونا در طرح فاصله گذاری به شرح ذیل است؛
۱- انجام تستهای حرارت سنجی و بویایی از رانندگان به صورت مستمر و مداوم
۲- استفاده از هواکش و باز گذاشتن دریچه شیشه اتوبوس
۳- سطوح دارای تماس مشترک در اتوبوس از جمله کف، درها، دستگیره ها، صندلی، تلمبه گاز و گازوئیل با دستمال تمیز خشک و گند زدایی شود.
۴- نصب ظروف حاوی مواد ضد عفونی کننده دستها با پایه نگهدارنده در اتوبوس
۵- دفع پسماندها از جمله کاغذ باید با شیوه بهداشتی در نایلون یکبار مصرف انجام شود.
۶- عملیات سوخت گیری اتوبوس در پمپ بنزینها و جایگاههای سوخت باید فقط از سوی متصدیان جایگاه انجام شود.
۷- سطوح زیر در محل مورد نظر باید ابتدا و تمیز و سپس گندزایی شود. (پشتی صندلیها - قفل کمربندهای ایمنی - چراغها - دیواره و پنجره ها)
۸- امکانات لازم برای شستشوی مرتب دستها و استفاده از ماسک یکبار مصرف در طول شیفت و شستشو و گند زدایی روزانه لباس کار برای پرسنل مسئول نظافت باید فراهم شود.
۹- رانندگان از گرفتن پول نقد خودداری کرده و پرداختها به صورت آنلاین و یا با استفاده از اپها صورت گیرد.
۱۰-رانندگان از ماسک و دستکش استفاده کنند و مواد ضد عفونی کننده به همراه داشته باشند.
۱۱- هنگام گند زدایی و نظافت اتوبوسها باید خالی از مسافر باشند و درهای و پنجرههای اتوبوس باز باشد.
۱۲- محلولهای گند زدا باید روزانه تهیه و استفاده شود.
۱۳- پس از استفاده از پارچه ها، دستمال نظافت باید با آب داغ شسته شوند.
۱۴- در هنگام گند زدایی احتیاطهای لازم برای جلوگیری از برق گرفتگی انجام شود.
علیخانی در ادامه به تشریح وظایف سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در شیوه نامه مصوب کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در طرح فاصله گذاری اجتماعی پرداخت.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: وظایف سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در طرح فاصله گذاری اجتماعی به شرح ذیل است؛
۱- جداسازی و تفکیک سازی تاکسیهایی که به صورت اختصاصی جهت ارایه خدمات به بیمارستانها و مراکز درمانی سرویس میدهند.
۲- ممنوعیت سوار شدن بیش از ۳ مسافر
۳- نصب محفظه پلاستیکی مخصوص برای جداسازی رانندگان تاکسی از مسافران
۴- لزوم استفاده از ماسک و دستکش و محلول ضد عفونی کننده برای رانندگان
۵- الزام به استفاده از ماسک و سوار کردن مسافرانی که ماسک دارند.
۶- عدم دریافت وجه نقدی از مسافران و الزام به استفاده از پرداخت الکترونیک
علیخانی تاکید کرد: شیوه نامه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به تصویب رسید و جهت تصویب نهایی به ستاد مقابله با کرونای شهر تهران به ریاست زالی ارسال شده است.
انتهای پیام/