معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: با کمک به وزارت بهداشت از هزینه‌های مالیاتی افراد کسر می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدکامل تقوی نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با بیان اینکه  امروز  روز مردم، همیاران سلامت و مشارکت اجتماعی در مقابله با کروناست و هفته سلامت را به مجاهدان عرصه سلامت تبریک می گویم،  اظهار کرد: در پی اقداماتی دولت برای امر مبارزه با کرونا تصمیم گیری کرد و ستاد کرونا بر ان صحه گذاشت، طبق ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم، کمک‌های نقدی و غیر نقدی اشخاص حقیقی و حقوقی در اسفند ماه و در سه ماه ابتدای سال ۱۳۹۹ برای تأمین لوازم و تجهیزات مصرفی مورد نیاز بیمارستان‌ها، مراکز دولتی، مراکز تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، نیرو‌های مسلح و سایر مراکز درمانی به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی در سال پرداخت محسوب شود، ما همانطوری که می‌دانیم ماده ۱۷۲ حکمی را دارد و بر اساس آن طبق ضوابطی که ۴ وزیر بهداشت و درمان اقتصاد، آموزش عالی و آموزش و پرورش تنظیم می‌کنند، این گونه از مواردی که صرف تقویت مراکز آموزشی و مراکز درمانی و آموزشی کشور خواهد شد، به عنوان هزینه قابل قبول در منبعی که مؤدیان اعلام می‌کنند، قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: من از مردم درخواست می کنم، افرادی که در شهرستان‌ها پروژه‌هایی را در دست اقدام دارند، این پروژه‌ها یا لوازم و یا تجهیزات مصرفی را در اختیار مراکز درمانی و بهداشتی قرار دهند وبا کمک به وزارت بهداشت هزینه‌های مالیاتی افراد کاهش پیدا می کند و از درآمد مشمول مالیاتی کسر می شود، در این صورت افراد هم کار خیری انجام داده و هم مالیات خود را تا حدی پرداخت کرده اند .

تقوی نژاد گفت: ما باید توجه کنیم که در ماه‌های آینده ما تجهیزات برای تجهیز بیمارستان‌ها نیاز داریم و ونتیلاتور‌ها برای تخت‌های ویژه، گسترش تخت‌ بیمارستانی و گسترش مراکز بهداشتی برای مقابله با کرونا اجرایی شود و باید مردم از این وضع و از این شرایط استفاده کنند و امیدواریم بتوانیم کمک‌های خیر مردم را دریافت کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت اظهار کرد: برای اولین بار به کمک فرابورس نمادهابی تحت عنوان نماد نیکوکاری یک  و نماد نیکوکاری دو ایجاد کردیم، در کرونای یک مردم سهام را خریداری می‌کنند و کلیه این سهم رشدی آن در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و در کرونای ۲ سهام خریداری می‌شود، اما منافع حاصل از آن در اختیار بخش بهداشت و درمان قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: تا کنون ۳۰ هزار نفر اشخاص حقیقی و حقوقی در این کار  ارزشمند مشارکت کردند، حقیقی‌ها بیشتر کرونا یک را خریداری کردند و حقوقی‌ها با توجه به شرایطی که در تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد  در کرونای ۲ بیشتر بیشتر سهیم بودند، ما تا کنون حدود ۵ میلیارد و ۲۰۰ تومان در کرونای یک توانستیم اعتبار دریافت کنیم و در کرونای ۲ هم حدود ۱۵ میلیارد تومان خیرین تا کنون سرمایه‌گذاری کردند، باید تو=جه داشت که در این سرمایه گذاری ها گزارش‌دهی و شفافیت و اینکه این سهم در کجا هزینه می‌شود، اهمیت دارد.

تقوی نزاد گفت: در بخش اول یعنی در بخش گزارش دهی و شفافیت هیئت ۹ نفره‌ای مرکب از بزرگان و افراد صاحب نام و افراد شناخته شده در بخش سلامت و همچنین معتمدین بازار سرمایه به عنوان هیئت امنای نماد تعریف شده اند. کلیه هزینه‌ها تحت نظر این افراد صورت می‌گیرد، اولویت پروژه‌ها را این افراد تعیین می‌کنند، حتی در این نماد افراد اگر بخواهند خریدی انجام دهند و سفارشی داشته باشند یا بخواهند، در یک منطقه خاص یا در یک کار خاص سرمایه‌گذاری شود این امکان‌پذیر است.

او بیان کرد: ما باتوجه به آمار‌هایی که داریم از سال ۲۰۰۷ به بعد شاهد هستیم که در دنیا جهت‌گیری برای پدیده تأمین مالی خرد وجود دارد، خصوصا فین‌تک‌ها (فناوری مالی) و برنامه‌هایی که در این زمینه تعریف می‌شود. ما در سال ۲۰۱۸ شاهد بودیم که در دنیا ۱۰ میلیارد دلار از این بابت سرمایه‌گذاران بخش حقیقی و خیرین به بخش سلامت در دنیا کمک کردند. افق ۲۰۲۵ حدود ۳۰ میلیارد دلار در این حوزه پیش‌بینی می‌شود و  باتوجه به شرایط تأمین دارو، کمک مالی برای افراد کم درآمد و کم بضاعت در حوزه سلامت بسیار مهم است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: ما ریال به ریال این اوراق کرونا را با ساز و کاری تحت نظر هیئت امنای ۹ نفره هزینه می کنیم و مردم از طریق سایت‌های بورس، سایت فرابورس و سایت وزارت بهداشت مردم می‌توانند بفهمند، اعتبارات چگونه خرج می شود و چه پروژه‌هایی راه اندازی خواهیم.

تقوی نژاد گفت: از ابتدای کرونا تا کنون مردم عزیز ما طبق گزارش‌هایی که دریافت کردیم حدود ۴۰ میلیارد تومان تا کنون به وزارت بهداشت کمک کردند، البته من باید از اتاق‌های بازرگانی، خیرین سلامت مستقل، مجمع خیرین کشور، مجمع خیرین سلامت، مؤسسات خیریه بیمارستان‌ها و سازمان مردم نهاد و مؤسسات خیریه و گروه‌های داوطلب که در مقابلبه با کرونا به ما کمک کردند، تشکر کنم. البته همه ما می‌دانیم که مردم در بسیج محلات، بسیج ادرات و بسیج بخش‌های مختلف و مساجد و گروه‌های خودجوش هم کمک‌های ویژه‌ای را در این زمینه مبذول داشتند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت بیان کرد: ما از ابتدای دولت یازدهم تاکنون  در بخش درمان تاکنون ۶ هزار و ۶۰۰ پروژه بهداشتی و حدود  ۳ هزار پروژه درمانی تعریف کردیم، تا کنون ۸۵ میلیارد تومان برای مراقبت‌های بهداشتی خیرین خرج کردند و حدودا ۷۷ میلیارد تومان دولت از محل ردیفی که در این زمینه تعریف کرده به پروژه‌ها اعتبار اضافه کرده است.

در بخش بهداشت ۶ هزار و ۶۰۰ پروژه تعریف شده، ۷۰ میلیارد تومان مردم به صورت نقدی کمک کردند و حدود ۶ هزار قطعه زمین را به متراژ ۵۵۰ هزار متر مربع به ارزش ۲۶۰ میلیارد تومان مردم تامین کردند.در مجموع در بخش درمان حدود ۱۶۰ میلیارد و در بخش بهداشت حدود ۲۳۰ میلیارد خیرین تا کنون کمک کردند و خوشبختانه ۳۰۸ تخت بیمارستانی در استان‌های مختلف به کمک خیرین در حال ساخت است، پروژه‌های بخش بهداشت یعنی همان ۶ هزار و ۶۰۰ پروژه‌ای که تعریف کردیم بیش از ۷۰ درصد آن‌ها به بهره‌برداری رسیده و  امیدواریم به کمک مردم هر چه سریعتر شاهد به بهره‌برداری رسیدن همه این پروژه‌ها و در اختیار گذاشتن این پروژه‌ها برای ارتقای نظام سلامت باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.