به مناسبت هفته جهانی گرافیک، مطلبی درباره ماهیت این هنر و همچنین برترین گرافیست‌های ایرانی گردآوری شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  هر سال بیست و هفتم آوریل برای طراحان گرافیک یک روز ویژه و گرامی است. این روز یک فرصت برای شناساندن ارزش‌های طراحی و تاثیرگذاری آن برای ایجاد تغییر در جهان و همینطور گرامیداشت تولد انجمن بین المللی طراحی ico-D است.

گرافیک از واژه یونانی graphikos است و به معنای آنچه است که مربوط می‌شود به طرح زدن و طراحی. تعریف دیگر از گرافیک هر کار یا شیوه مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز یا از انگاره آن است؛ بنابراین همه پدیده‌هایی را در بر می‌گیرد که ایجاد شده‌اند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده.

هنر‌های گرافیک شامل کشیدن، طراحی کلیشه و گراور برای چاپ و طراحی گرافیکی است. صنایع گرافیک شامل همه تکنیک‌ها و فعالیت‌هایی است که در تولید یک کار چاپی نقشی ایفا می‌کنند. طراحی گرافیک پیشه یا هنر ارتباط بصری (ارتباط تصویری) است که از آمیزش تصویرها، واژه‌ها و ایده‌ها ترکیب شده تا اطلاعاتی را به تماشاگر برساند و به ویژه در او تأثیر مشخصی بنهد. گرافیست پیشه‌ای است در هنر‌ها و صنایع گرافیک همچون طراحی گرافیک.

معرفی مشهورترین گرافیست‌های ایرانی:

آشنایی با ماهیت هنر گرافیک/ مشهورترین گرافیست‌های ایرانی کدامند؟

مرتضی ممیز: طراح گرافیک، تصویرگر، استاد دانشگاه اهل ایران بود و او را پدر هنر گرافیک معاصر ایران می‌نامند. طراحی نشان واره (لوگو) یکی از تخصص‌های گرافیکی او محسوب می‌شود. مرتضی ممیز که خود طراح و بنیان‌گذار رشته گرافیک در ایران است، نشان‌واره‌های بسیاری را برای سازمان‌ها، شرکت‌هاو موسسات طراحی کرد که نشان واره شهرداری، سازمان آتش نشانی و سازمان ملی استاندارد از مهمترین آنهاست.

قباد شیوا: طراح و گرافیست اهل ایران است. او در طی چندین دهه فعالیت هنری، با خلق آثار بدیع توانست به نوعی گرافیک با ویژگی ایرانی دست یابد و آن را به دنیا معرفی کند. به دلیل همین ویژگی برخی از آثارش در موزه‌های مختلف جهان و مجموعه‌داران بین‌المللی جای گرفته‌ است.  از فعالیت‌های جنبی او می‌توان به تأسیس بخش گرافیک در صدا و سیمای ایران در سال ۱۳۴۷ و راه‌اندازی بخش گرافیک انتشارات سروش در سال ۱۳۵۰ اشاره کرد. او از مؤسسین انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، پایه‌گذار و برنامه‌ریز اولین دوسالانه پوستر تهران است.

آشنایی با ماهیت هنر گرافیک/ مشهورترین گرافیست‌های ایرانی کدامند؟

او در طول سال‌ها تحصیل و کار حرفه‌ای آثار خود را در زمینه نقاشی، عکاسی و به‌خصوص گرافیک در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی از جمله انگلستان، فرانسه، آمریکا به تماشا گذاشته‌ است. آثار او بار‌ها در نشریات جهانی انتخاب و چاپ شده‌اند. انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک (AGI) او را به عنوان یکی از ۱۲ طراح گرافیک برتر جهان معرفی کرده است.

آشنایی با ماهیت هنر گرافیک/ مشهورترین گرافیست‌های ایرانی کدامند؟

آیدین آغداشلو: نقاش، گرافیست، نویسنده، منتقد فیلم، تصویرگر کتاب‌های درسی ایران، مجلات و مؤسسه‌های خصوصی است. پوستر‌های گرافیکی آغداشلو برای نمایشگاه‌ها، کتاب‌ها، و فیلم‌ها به شرح ذیل است:

هبوط ۱۳۷۲؛ به کارگردانی احمدرضا معتمدی به عنوان طراحی پوستر
کفش‌های میرزا نوروز ۱۳۶۴؛ به کارگردانی محمد متوسلانی و نویسندگی داریوش فرهنگ به عنوان طراح پوستر
حاجی واشنگتن ۱۳۶۱؛ به کارگردانی علی حاتمی به عنوان طراح پوستر

آشنایی با ماهیت هنر گرافیک/ مشهورترین گرافیست‌های ایرانی کدامند؟

ابراهیم حقیقی: طراح گرافیک، عکاس و مدیر هنری ایرانی است که از سال ۱۳۴۷ تا کنون طراح کتب و مجلات گوناگون بوده‌است. برای فیلم، سریال و نمایش‌های مختلف هم طراحی صحنه کرده است. او برای فیلم‌ها و سریال‌های زیادی تیتراژ ساخته‌ است. نمایشگاه‌های متعددی را برگزار کرده و جوایز زیادی را به‌دست آورده‌ است.

او اوایل انقلاب به دعوت مرتضی ممیز در رشته گرافیک دانشکده هنر‌های زیبا مشغول به تدریس شد. در سال ۱۳۶۰ با خسروخورشیدی طراحی صحنه بخشی از سریال «سربداران» را انجام داد و سپس طراحی صحنه اولیه و طراحی لباس مجموعه تلویزیونی «سلطان و شبان» را برعهده داشت. در سال ۱۳۶۴ ساخت ده قسمت اول از مجموعه تلویزیونی انیمیشنی «علی کوچولو» را به عنوان گرافیست انجام رساند. او همچنین دستی در طراحی صحنه تئاتر داشت و نمایش «بازی استریندبرگ» از حمید سمندریان را نیز طراحی صحنه نموده است. طراحی سیمرغ جشنواره فیلم فجر و نشان نوشته مجله فیلم اثر این هنرمند نامی است.

آشنایی با ماهیت هنر گرافیک/ مشهورترین گرافیست‌های ایرانی کدامند؟

مسعود نجابتی:  متولد سال ۱۳۴۶ طراح گرافیک، مدیر هنری و خوشنویس معاصر ایرانی است. فعالیت‌های او بر طراحی گرافیک از جمله طراحی پوستر، نشانه، کتاب و به‌خصوص گرافیک نشر با تأکید بر روش تایپوگرافی متمرکز است.  نجابتی در سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۰ م) فونت «پرشیا» را طراحی کرده‌ است که توسط شرکت Bitstream در آمریکا، منتشر شده است. همچنین در سال ۱۳۸۰ کتاب «خط در گرافیک» را برای وزارت آموزش و پرورش تألیف کرده‌است که توسط انتشارات مدرسه منتشر و بار‌ها تجدید چاپ شده‌است.

آثار وی که اغلب با تأکید بر به‌کارگیری خوشنویسی و نوشتار فارسی همراه هستند در نمایشگاه‌ها، کتاب‌ها و نشریات متعددی به نمایش درآمده و جوایزی را برای او به همراه داشته‌اند.  گزیده آثار گرافیک او در دو کتاب با عنوان «طراحان گرافیک معاصر ایران؛ ۱» توسط انتشارات یساولی در سال ۱۳۸۳ و «گزیده آثار گرافیک مسعود نجابتی» توسط مؤسسه فرهنگی و پژوهشی چاپ و نشر نظر در سال ۱۳۸۶ منتشر شده‌است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.