سید حسین میر شفیع مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیر بنایی و طرحهای ویژه در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در ۱۱ ماه سال گذشته ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر بر اثر تصادفات جادهای فوت کردهاند، گفت: میزان تصادفات جادهای در ۱۱ ماه سال گذشته، از میانگین تصادفات جهانی بسیار بالاتر است.
او ادامه داد: این میزان تصادفات جادهای در کشور باعث ایجاد خسارتهای بسیار زیادی برای کشور میشود و همچنین موجب افزایش هزینهها هم میشود.
مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیر بنایی و طرحهای ویژه اظهار کرد: میانگین جهانی تصادفات جادهای ۸ تا ۱۰ هزار کشته است؛ این در حالی است که میانگین کشتههای جادهای در کشور ما ۱۱ هزار کشته است. تعداد بالاتر از میانگین کشتهها در کشورمان به دلیل رعایت نکردن مسائل و نکات ایمنی رانندگی است.
به گفته میر شفیع، ایمنی در سایر بخشهای حمل و نقلی از جمله ریلی و هوایی بیشتر رعایت میشود که این خود باعث کاهش کشتهها در این حوزه شده است.
مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیر بنایی و طرحهای ویژه توضیح داد: مشارکت عمومی و انجمنها برای تکمیل آسفالت جاده ضروری است اما باید این موضوع را در نظر داشت که بدون رعایت نکات ایمنی و احتیاط در رانندگی آسفالت کردن نه تنها باعث کاهش تصادفات جادهای نمیشود بلکه باعث افزایش کشتههای جادهای هم میشود.
میر شفیع توضیح داد: به دلیل شیوع ویروس کرونا میزان تردد مسافران در اسفند و فروردین بسیار کاهش یافته است.
مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیر بنایی و طرحهای ویژه گفت: میزان تصادفات جادهای در اسفند و فرودین ماه ۴۰ درصد کاهش داشته است، این در حالی است که میزان ترددها کاهش ۵۶ درصدی داشته است و بنابراین این آمارها نشان میدهد که با وجود کاهش ۵۶ درصدی تردد اما میزان کشتهها تنها ۴۰ درصد کاهش داشته است.
او در ادامه افزود: پیشبینی میشود با ایجاد محدودیتهای بسیار زیادی که در این بخشها به ویژه برای تردد مسافران بین استانی فراهم شده است، در تابستان با حجم عظیمی از ترددها روبهرو شویم که این موضوع خود هشداری برای رشد تصادفات جادهای است.
میر شفیع اظهار کرد: باید فرهنگ سازی برای رعایت نکات ایمنی و احتیاط در رانندگی در بین مسافران ایجاد شود و البته اصلی ترین نکته برای کاهش کشتههای جادهای پیش از هر چیز دیگر رعایت این مسائل است.
او افزود: با افزایش آسفالت راههای روستایی میزان کشتهها در بازهای از زمان کاهش یافته بود اما با رشد تردد در جادهها شاهد افرایش کشتهها در این مسیرها هستیم.
انتهای پیام/