رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی گفت: اگر به رسانه با نگاه دینی بنگریم آن را صاحب شانی بایسته خواهیم یافت به طوری که برخی از اندیشمندان، قرآن آخرین کتاب الهی برای هدایت بشر را، رسانه خوانده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،عباس محمدیان رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی گفت: رسانه یک ظرفیت است. یک ظرفیت ویژه و اثر گذار که در گذر زمان تنوع یافته، گونه گون شده، اما هیچ بدیلی برای آن یافت نشده است.
 
او افزود: رسانه، ظرفیتی بی نظیر است که هم پای حیات انسانی نشو و نما می‌کند و می توان رشد حیات انسانی را بسته به ظرفیت رسانه‌ای آن داست چنان که یکی از مولفه‌های مهم توسعه را هم میزان برخورداری از رسانه و اندازه گردش آزاد اطلاعات، شمرده اند.
 
رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی ادامه داد: اگر بخواهیم نسبت آن را با دین بسنجیم و از نگاه درون دینی بدان بنگریم آن را صاحب شانی بایسته خواهیم یافت حتی فراتر از این؛ برخی از اندیشمندان، قرآن را آخرین کتاب الهی برای هدایت بشر را، رسانه خوانده اند.
 
محمدیان افزود: رسانه‌ای برای هدایت انسان و مگر رسانه ماموریتی جز این دارد؟ رسانه با تولید و انتقال پیام، انسان را از بی خبری وامی رهاند و در تعریف امروزین رسانه هم آگاهی بخشی از مولفه‌های برجسته آن است که بسته به حوزه نفوذ و جغرافیای خویش، نقش آفرین می‌شود.
 
او تصریح کرد: اما قرآن رسانه‌ای است ماندگار، برای همه زمان و همه زمین. حتی می‌توان آن را رسانه‌ای فراتر از زمین و زمان دانست چه از دیگر دنیاها، از بهشت و دوزخ هم با خبرمان می‌کند و روز‌های نیامده را چنان روایت می‌کند که مخاطب خود را در بطن حوادث آن می‌بیند.
 
رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی در بازخوانی سخنان حجت الاسلام محمد علی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیه که در نشستی علمی، به ارائه مقاله "درآمدی بر مقاومت رسانه‌ای در قرآن کریم" پرداخت، تاکید کرد: او در بخشی از سخنانش ما را با دو نگاه تامل برانگیز مواجه می‌کند به این شرح که؛ در نقل قول آقای شوشتری از رهبر معظم انقلاب بیان شد که اگر ایشان رهبر نمی‌شدند، مسئول فضای مجازی می‌شدند. بنده یک مطلبی را از یکی از پاپ‌ها خواندم که اگر مسیح امروز می‌آمد، در قالب کارکرد رسانه‌چی می‌آمد.
 
محمدیان اظهار کرد: وقتی شما به قرآن کریم نگاه می‌کنید می‌بینید اساساً قرآن کتاب رسانه است، با همه مقیاس‌ها و سطوح مفهوم رسانه.
 
او افزود: خود قرآن کریم کامل‌ترین رسانه است؛ یعنی شاخص‌های رسانایی قرآن کریم حیرت‌انگیز است. به نظر می‌رسد اعجاز بیانی قرآن را باید با عنوان اعجاز رسانه‌ای قرآن خطاب کرد. قرآن در ابعاد رسانه و مدل پیام‌رسانی اعجاز رسانه‌ای است.
 
رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی ادامه داد:  هدف عالی رسانه چیست؟ رساندن پیام یا ایجاد بهترین مدل تعاملی. در قرآن کریم شما در هر دو معنا به عالی‌ترین سطوح توفیق می‌رسید قرآن ماندگار‌ترین رسانه‌ای است که بشر تجربه کرده است و البته کاربردی‌ترین نیز هم. هر آیه از آن یک گزاره خبری و رسانه‌ای با کارکردهای مشخص است.
 
محمدیان بیان کرد: میرزایی در ادامه یک مثال می‌زند که می‌توان در قالب ارائه مدل هم بدان توجه داشت؛ "آیه ۶۳ سوره انفال می‌فرماید: «وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا مَا أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ» شما فکر می‌کنید این «تألیف قلوب» تکنیک ندارد؟ قابل تبیین رسانه‌ای و فنی نیست؟ اصلاً خداوند در قرآن کریم هر خبری می‌دهد، ما بازای عقلانی و قابلیت انسانی ‌شدگی خودش را دارد.
 
او تصریح کرد: فکر می‌کنم با خوانشی نو از آیات می‌توانیم وجوه برجسته رسانه‌ای آن را درک کنیم و با این دریافت تازه، به این نگاه خواهیم رسید که رسانه، نه تنها علمی غربی نیست_هر چند مظاهر امروزین آن زاده غرب است_ بلکه رسانه مفهومی فراجغرافیایی است و پدر آن، همان خالق آن و خالق انسان است. پس رسانه را باید نهادی دینی دانست و با طراحی فضا‌های مناسب، آن را به خدمت ارتقای دین و اخلاق در آورد.
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.