به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مجتبی زوربخش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: طرح مطالعاتی اجرای خطوط حمل و نقل تراموا در کلان شهر شیراز از یک سال و نیم گذشته آغاز و همه مقدمات اجرای کار انجام شده است.
او با بیان این که اجرای سیستم حمل و نقلی تراموا در کلان شهر شیراز قطعی است، افزود: در مطالعات این طرح، اجرای انواع مختلف تراموا در حال بررسی است و به دنبال اجرای بهترین و به روزترین نوع آن یعنی تراموای هوشمند هستیم که در آن نیاز به ریل گذاری نیست و تراموا بر اساس گیرندههای الکترونیکی، در مسیر تعیین شده حرکت میکند.
زوربخش گفت: به دلیل به روز بودن این نوع حمل و نقل و همچنین وجود تحریم ها، ممکن است در اجرای طرح هوشمند با مشکل رو به رو شویم که به همین دلیل به موازات آن اقدامات برای اجرای تراموای ریلی در حال انجام است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان این که مطالعات مرحله اول و دوم این طرح و اسکن تاسیسات شهری در طول مسیر در حال انجام است افزود: این مسیر از شهرک سعدیه آغاز میشود و با گذر از بلوار هفت تنان، خیابان نفت، خیابان حافظ، ارگ کریم خانی، حرم مطهر شاهچراغ (ع)، به پایانه شاهزاده قاسم میرسد.
زوربخش گفت: مرحله سوم طرح از پایانه شاهزاده قاسم به سمت شهرک میانرود یا پایانه استقلال یا ترکیبی از هر دو، در حال مطالعه است.
او با بیان این که اجرای حمل و نقل تراموا برای یک یا دو مسیر نیست بلکه به صورت تار عنکلبوتی در همه شهر اجرا خواهد شد افزود: این سیستم جایگزین اتوبوس میشود و تغذیه رسان خطوط مترو از مراکز با جمعیت شاخص به مراکز تولیدی، کاری و گردشگری شهر است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا، بخشی از مذاکرات را به تعویق انداخت، اما اکنون این از سر گرفته شده است و بر اساس این مذاکرات، و نبود محدودیتهای احتمالی، پیش بینی میشود تراموای شهر شیراز در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.
زوربخش اعتبار پیش بینی شده برای اجرای مرحله اول و دوم این طرح ۵۰۰ میلیارد تومان بیان کرد و افزود: تراموای کلانشهر شیراز با مشارکت بانکها یا سرمایه گذاری در بخشهای مختلف اجرا خواهد شد.
او گفت: در حال حاضر، شهرداری شیراز برای اجرا این طرح پیش قدم شده است و امیدواریم با اجرای این طرح، بخش دولتی نیز در تامین اعتبار آن سهیم شود.
انتهای پیام/