افزایش کشت گیاهان کم آبخواه در استان کویری یزد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: با توسعه کشت گیاهان کم آبخواه، ایجاد ارزش افزوده بالا اشتغال نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  سید جمال سجادی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: در سال ۱۳۹۸ از ۴۰۰ هکتار طرح توسعه کشت گیاهان گلخانه‌ای در استان، ۱۴۶ هکتار آن که بیشتر در شهرستان‌های یزد، اشکدر، خاتم و ابرکوه قرار دارد، تحقق یافت.

او با بیان اینکه هم اکنون ۲۵۴ هکتار آن در دست اجرا است، افزود: تا پایان تیرماه سال ۹۹، ۱۵۰ هکتار آن به بهره برداری برسد.

سجادی پور تصریح کرد: سال گذشته از هزار و ۸۴۳ هکتار سطح زیرکشت، ۵۳۳ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار مصرف شد و حدود ۴۰۰ هزار تن (۶۰ درصد) محصول به بازار‌های روسیه و عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر شد.

تولید  ۲۲ درصد تولید خیارسبز گلخانه‌های ایران در یزد

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد  هدف از کشت محصولات گلخانه‌ای افزایش کشت گیاهان کم آبخواه، ایجاد ارزش افزوده بالا و ایجاد اشتغال بیشتر است که در حال حاضر، ۲۲ درصد تولید خیارسبز گلخانه‌های ایران در یزد تولید می‌شود.

سجادی پور با اشاره به لزوم اتخاد تدابیر لازم در برابر تحولات اقتصادی ناشی از تغییرات آب و هوایی و کاهش قیمت‌ها به دلیل رکود بازار‌های جهانی، گفت: به گلخانه داران استان توصیه می‌شود، کشت ترکیبی چندگونه گیاهی را رعایت کنند، اگر یکی از محصولات در زمان برداشت به دلایلی از قیمت مناسبی برخوردار نبود، آن‌ها بتوانند با محصول دیگر زیان وارده را جبران کنند.

سجادی پورگفت: ترکیب کاشت محصول توصیه شده در استان بر اساس اولویت شامل خیارسبز، گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل و انواع آلوئه وراست.

او با اشاره به اینکه ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای یکی دیگر از سیاست‌های این نهاد است، تصریح کرد: تولید کنندگان در این حوزه خوب عمل کردند و کشت‌های نوین گلخانه‌ای شامل کشت (N. f. t) که باز چرخانی آب است که بهره وری آب برای این گونه کشت بیش از ۲ برابر کشت‌های موجود است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.