عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: اگر قرار باشد آمریکا روزی به برجام بازگردد، باید تمام تحریم‌ها علیه ایران را بردارد.

یاوه های پمپئو جایگاهی در عرصه بین الملل ندارد/ آمریکا برای بازگشت به برجام، باید شرایط را به حالت اول برگرداندعلاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر لغو معافیت‌های تحریم تسلیحاتی ایران اظهار کرد: آمریکا متهم ردیف اول نقض توافق مهم هسته‌ای برجام که از پشتوانه شورای‌عالی امنیت سازمان ملل برخوردار است به شمار می‌رود.

او افزود: آمریکا برخلاف همه موازین و مقررات بین‌المللی از توافق برجام خارج شد، بنابراین اگر قرار باشد تا بازخواستی صورت گیرد مقامات آمریکایی باید در این زمینه  پاسخگو باشند.

بروجردی بیان کرد: آمریکا با توجه به اینکه عملا و رسماً از برجام خارج شد، هیچ حقی در اظهارنظر نسبت به مفاد این قطعنامه ندارد، چرا که عضو این پیمان نبوده و حتی اگر بخواهد به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل اظهارنظری در این خصوص داشته باشد باید بداند که قطعنامه را تنها قطعنامه نقض می‌کند.

یاوه‌های پمپئو جایگاهی در عرصه بین الملل ندارد

او ادامه داد: دو کشور روسیه و چین که از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند مخالف جدی خروج آمریکا از برجام و اظهارات غیر مسئولانه مقامات این کشور بوده و هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی بیان کرد: آنچه پمپئو مطرح می‌کند یاوه گویی بیش نیست و اظهارات وی هیچ جایگاهی در عرصه بین المللی نخواهد داشت و تلاش چند ماهه آمریکا در زمینه نقض حق قانونی جمهوری‌ اسلامی ایران که بر اساس برجام در مهر امسال می‌تواند در بازار فروش تسلیحات، آزادانه عمل کند راه به جایی نخواهد برد.

بروجردی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بار‌ها اعلام کرده است که اگر آمریکا قصد هرگونه مذاکره با کشورمان را داشته باشد باید به قطعنامه برجام برگردد، البته ما هیچ‌گونه مذاکره‌ای برای تغییر مفاد این قطعنامه را نخواهیم پذیرفت، چرا که برجام سندی بوده که بعد از چندین سال مذاکره به تدوین رسیده است.

او ادامه داد: قطعا اگر قرار باشد آمریکا روزی به برجام بازگردد در ابتدای کار باید تمام تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را بردارد و شرایط را به حالت عادی بازگرداند در آن صورت می‌تواند مجدداً عضوی از قطعنامه برجام باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: حرف آمریکا در بازار سیاست جهانی خریدار ندارد و امروز این امر در بحران مهم جاری جهان ثابت شد چرا که حیثیت این کشور در کنترل بیماری کرونا به شدت تنزل پیدا کرده و مقامات آمریکا نمی‌توانند اقدامی در جهت لغو معافیت‌های تحریم تسلیحاتی ایران انجام دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
ترو خدا نگید میخواهید به برجام برگردید
آخرین اخبار