تعدادی از طرح های ملی وزارت نیرو و جهاد کشاورزی استان ایلام امروز پنجشنبه به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،  ۲ طرح بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی فکه دهلران و آبگیری سد مخزنی گلال ایلام پنجشنبه این هفته به صورت ویدیو کنفرانس توسط حسن روحانی رئیس جمهور افتتاح شد.

همچنین شبکه آبیاری و زهکشی فکه شهرستان دهلران به مساحت ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار و طول ۳۹ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ارزی ۵۰ میلیون یورویی و سه هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی به بهره‌برداری رسید.

سد مخزنی شهدای ایلام افتتاح شد

سد مخزنی گلال با سرمایه‌گذاری هزار و صد میلیارد تومان حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در رقم نرمال حجم آب آن است و متوسط حجم تنظیم سالانه ۱۴.۳ میلیون مترمکعب است.

سد مخزنی گلال از نوع خاکی با هسته رسی با ارتفاع ۷۰ متر و طول تاج ۳۸۴ متر است.

هم اکنون آب پتروشیمی ایلام از آب شرب تامین می‌شود که با بهره‌برداری از سد گلال کمبود آب شرب مردم این استان نیز مرتفع می‌شود.

با بهره‌برداری از سد مخزنی گلال، امکان بهره برداری از فاز توسعه شرکت پتروشیمی ایلام ممکن می‌شود و شرکت پالایشگاه گاز ایلام نیز از آب پایدار و مطمئن برخوردار خواهد شد.

حسن روحانی رئیس جمهور گفت: امسال که ما مواجه شدیم با کرونا بسیاری از محصولات دنیا کم شده که ما بسیاری ما خوشحالیم که محصولات از طریق کشاورزان تولید می شود من از از مقام معظم رهبری تشکر می کنیم که برای برداشت از صندوق برای افتتاح طرح ها موافقت کردند.

رئیس جمهور گفت: کشور ایران در سد سازی تحرک خوبی دارد . تا پیش از انقلاب  ۱۹ سد بزرگ مخزنی داشتیم که  تا شروع دولت تدبیر و امید به ۱۴۴ سد رسید و به طور متوسط در هر سال حدود ۴ سد با احتساب سال‌های جنگ که ساخت و ساز نبود در این دولت نیز به شکل حساب شده‌ای ادامه داشته.

روحانی ادامه داد: امروز توانستیم چهلمین سد را افتتاح کنیم و تا پایان دولت این ۴۰ سد به ۵۲ خواهد رسید یعنی در طول ۸ سال دولت تدبیر و امید به طور متوسط هر دوماه یک سد مخزنی به مدار خواهد آمد.

ایلام قطب ممتاز کشاورزی

کاظم خاوازی نیز با اشاره به اجرای موفق سامانه گرمسیری و سهم قابل‌قبول اختصاص داده‌شده به استان ایلام اظهار داشت: شرایط مستعد استان ایلام، اقدامات انجام‌شده برای مکانیزه کردن امر آب‌رسانی به اراضی مستعد کشاورزی استان ایلام، در آینده نزدیک استان ایلام قطب ممتاز کشاورزی کشور خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مدیریت بهینه مصرف آب، مهار آب‌های مرزی و جهش در تولید محصولات کشاورزی از اثرات طرح سامانه گرمسیری است و این طرح در استان ایلام، رونق تولید را درمی‌خواهد داشت.

خاوازی پیش‌بینی کرد، مهیا شدن زیرساخت‌های آبیاری نوین، زمین و نیروی کار مستعد در استان ایلام تولید گندم را از ۳۰۰ هزار تن به ۴۰۰ هزار تن است.

او یادآور شد: از طریق ویدئو کنفرانس و توسط ریاست محترم جمهور ۱۲۳ طرح زیر بخش کشاورزی بااعتبار  ۴۸۲ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم پنج هزار و ۹۲۰ نفر در ایلام به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین از دیگر طرح‌های افتتاح شبکه و آبیاری در ۲۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دهلران ، مهران و ایوان است.  

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.