یک کارشناس رسمی دادگستری گفت: نادیده گرفتن باور‌ها و ارزش‌های یک جامعه از نظر اخلاقی ناشایست و از نظر حقوقی جرم تلقی می‌شود.

علی اکبر آقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: هر کس عملی را که مغایر با ارزش‌ها و اعتقادات جامعه باشد انجام دهد به دلیل جریحه دار کردن عفت عمومی جامعه مورد تعقیب قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: عفت در لغت به معنای پاکدامنی، پرده پوشی، پارسایی و بلند طبعی است. عفت عمومی یک جامعه ریشه در باورها، اعتقادات، مذهب و فرهنگ هر جامعه دارد و ملاک‌های هر جامعه برای تعریف عفت عمومی با جامعه‌ای دیگر متفاوت است.

این کارشناس رسمی دادگستری گفت: بدیهی است نادیده گرفتن باور‌ها و ارزش‌های یک جامعه از نظر اخلاقی ناشایست و از نظر حقوقی جرم تلقی می‌شود.

آقایاری بیان کردن: ارتکاب عمل ناروا و حرام جنسی که به موجب قواعد شرعی و قوانین عرفی هریک مجازات خاصی دارد اعمال منافی عفت نامیده می‌شود. منافی عفت به سه دسته جریحه دار کردن عفت عمومی، هتک عفت و هتک ناموس تقسیم می‌شود.

او افزود: جریحه‌دار شدن احساسات عمومی مردم از لحاظ جنبه عمومی جرم قابل تعقیب است و نمی‌توان گفت به دلیل اینکه شاکی خصوصی ندارد نباید هیچ اقدامی انجام شود. از همین رو مدعی‌العموم می‌تواند در جرائم خلاف عفت عمومی شخصا براساس قانون مجازات اسلامی به این دست از جرائم ورود کند.

این کارشناس رسمی دادگستری عنوان کرد: قانونگذار در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مقرر کرده است «در صورتی که فرد مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد، ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

آقایاری گفت:اعمالی مثل  روابط نامشروع زن ومرد بدون وجود علقه زوجیت، تظاهر و ارتکاب آشکار به عمل حرام در اماکن عمومی، ظاهر شدن زنان بدون حجاب شرعی در معابر وانظار عمومی، دایر یا اداره کردن مرکز فساد‌ از  مواردی هستند که عفت جامعه را جریحه دار می‌کند.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.