آش بوشهری یکی ازغذا‌هایی است که در سفره افطار مردم این استان زیاد دیده می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، آش بوشهری یکی ازغذا‌هایی است که مردم این استان هنگام افطار با نان آن را می‌خورند. این آش در دیگر مواقع سال نیز به طور معمول به عنوان صبحانه مصرف و در مراسم مختلف به عنوان نذری توزیع می‌شود.

مواد لازم برای تهیه آش بوشهری شامل لوبیا، نخود، گوشت، سبزی آش، برنج، ادویه، پیاز است.

روش تهیه به این صورت است که لوبیا و نخود را جداگانه می‌پزند و گوشت را با مقداری پیاز خرد شده می‌پزند و ریش ریش می‌کنند، برنج را هم می‌پزند.

وقتی همه مواد پخته شد، همه را جداگانه له می‌کنند. بعد همه مواد را با هم مخلوط می‌کنند و آن‌ها را درون دیگی بزرگ روی حرارت قرار می‌دهند. بعد از آن سبزی‌های خرد شده را به آش اضافه می‌کنند و به هم می‌زنند.

شیوه سنتی به این صورت است که این قدر مواد را هم می‌زدند و می‌کوبیدند تا له شود و به صورت یکنواخت در آید. ولی در روش جدید از گوشتکوب برقی استفاده می‌شود.

در آخر نمک و فلفل افزوده می‌شود. هنگام پخت آن را باید دائم هم زد.

آش زمانی آماده است که جا بیفتد و حسابی کشدار شود. بعد از اینکه آش در ظرف‌های مناسب آماده پخش شد روی آش با پیاز داغ و فلفل سیاه تزیین می‌شود.

مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: شهر بوشهر یکی از غنی‌ترین شهر‌های کشور از نظر پخت غذا‌های سنتی است.

سودابه معموری افزود: آش بوشهری در سفره افطارو به عنوان نذری در مراسم مختلف از جمله مراسم سوگواری شهادت امام حسین (ع) پخته و توزیع می‌شود.

او ادامه داد: این غذا جزء غذاهای سالم به شمار می‌آید و با توجه به اینکه با فرهنگ و ذائقه مردم منطقه سنخیت دارد مورد توجه است.

مسئول ثبت آثار میراث فرهنگی بوشهر بیان کرد: ازنظر اقتصادی با توجه به اینکه مواد به کار رفته از محصولات دامی و کشاورزی این منطقه است با فرهنگ و اقتصاد مردم رابطه مستقیم دارد.

معموری گفت: پخت آش بوشهری با شماره ۱۲۱۸ در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.