ساخت و ساز در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان ادامه دارد

با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور احیای زیرساخت‌های روستایی در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان با تمام توان در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، سیستان و بلوچستان با ناپایداری‌های جوی در یک سال اخیر با بارش‌های شدید و سیل آسا روبرو بود، میزان بارش در جنوب این استان در دیماه ۹۸  بیشترین سطح یعنی حدود ۲۲۰ میلیمتر را تجربه کرد.

این میانگین بارش در چند سال اخیر بی سابقه بود و شدت آن به حدی بود  که خسارت‌های زیادی به زیر ساخت‌ها روستای و آبنیه راه‌ها و کشاورزی وارده کرده است و طبق پیش بینی وزارت نیرو تا یک سال آینده آب مورد نیاز سد‌های جنوب استان را تامین خواهد کرد.

جهاد ادامه دارد

حالا با گذشت ۴ ماه از سیل جنوب استان به منطقه سیل زده شهرستان دشتیاری رفتیم .

سیل بیشترین خسارت ها را به  بخش راه‌ها، منازل مسکونی و کشاورزی وارد کرد

ناصر راه نورد دهیار کلانی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت؛ سیل در دیماه ۹۸ بیشترین خسارت را به بخش راه‌ها، منازل مسکونی و کشاورزی وارد کرده و متاسفانه به مدت ۳ ماه عبور و مرور برای روستائیان به مرکز شهرستان و بخش امکان پذیر نبود.

جهاد ادامه دارد / ساخت و ساز در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان

او افزود: با فروکش کردن سیل نیرو‌های جهادی، امدادی و خیرین سنگ تمام گذاشتند و نحوه امداد رسانی در روستا‌ها بسیار مطلوب و رضایت بخش بود.

جهاد ادامه دارد

دهیار کلانی ادامه می‌دهد: بعد از گذشت یک هفته رئیس جمهور و کابینه دولت برای بازدید از مناطق سیل زده جنوب استان به روستای کلانی سفر کردند.

شه بخش بشکار رئیس شورای اسلامی روستای سندمیرثوبان گفت: پس از سیل ۹۸ اعتبارات بسیار خوبی به روستا‌های سیل زده اختصاص داده شده  است.

او ادامه داد: روستای سند میرثوبان مرکز دهستان است و نیازمند توجه بیشتر به اعتبار زیرساخت عمرانی دارد؛ اعتبارات در چند سال اخیر به دهیاری‌ها به صورت قطره چکانی بود و امید است به مراکز دهستان‌ها و روستا‌های پرجمعیت توجه بیشتری شود.

۲۷۰۰ واحد نوسازی و بهسازی به شهرستان چابهار اختصاص داده شد

سیدامید موسوی رئیس ستاد بازسازی مناطق سیل زده شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، افزود: پس از فروکش کامل سیل در منطقه سیل زده شهرستان چابهار گروه‌های آمارگیر جهت برآورد خسارت به منطقه سیل زده اعزام و تمامی منطقه مورد پایش قرار گرفت.

او ادامه داد: در مجموع ۲۷۰۰ واحد نوسازی و بهسازی به شهرستان چابهار اختصاص داده شده از این تعداد ۷۰۰ واحد تعمیراتی و ۲۰۰۰واحد نوسازی می‌شود.

جهاد ادامه دارد / ساخت و ساز در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان

رئیس ستاد بازسازی مناطق سیل زده شهرستان چابهار اظهار داشت: بعلت حجم زیاد آب و نبود راه مناسب در روستا‌ها برای حمل مصالح و همچنین شیوع بیماری کرونا منجر به وجود آمدن تاخیر در روند کار شد؛ بطوریکه هم اکنون با پیشرفت ۱۵درصدی در تمامی منطقه سیل زده کار در حال انجام است.

او در پایان گفت: با تصمیمات اتخاذ شده خانه‌های جدید بصورت اسکلت فلزی بوده و از استحکام مناسبی در برابر سیل و زلزله دارد، امیدواریم در نیمه اول سالجاری واحد‌های بهسازی و نوسازی را تحویل مردم دهیم.

طرح‌های هادی و مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن استان در حال انجام است

جمشید سارانی سرپرست فرمانداری شهرستان دشتیاری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، اظهار داشت:  با سفر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به شهرستان دشتیاری و بازدید از مناطق سیل زده اقدامات خیلی خوبی در طرح‌های هادی و مسکن روستای توسط بنیاد مسکن استان در حال انجام است که با اتمام این طرح‌ها شاهد پیشرفت و شکوفایی در روستا‌ها خواهیم بود.

شهرستان تازه تاسیس دشتیاری ۹۵ درصد جمعیت آن را روستایی و فقط ۵ درصد آن جمعیت شهری تشکیل می‌دهد و در سیل اخیر بیشترین خسارت به حوزه راه‌های روستای و منازل و زمین های کشاورزی مردم وارد شده است.

جهاد ادامه دارد / ساخت و ساز در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان

سارانی ادامه داد: روستا محور توسعه و پیشرفت کشور است و باید با نگاه ویژه به روستا برای بهبود وضعیت زندگی مردم و توسعه به زیر ساخت‌های آن اقدام کرد.

بازسازی مناطق سیل زده پیشرفت قابل توجه‌ای به کار بخشیده است

اکبرنورا مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، اظهار داشت: همکاری خوب تعدادی از استان‌های معین در کار بازسازی مناطق سیل زده پیشرفت قابل توجه‌ای به کار بخشیده است که امیدواریم تا پایان نیمه اول سالجاری این پروژه به اتمام برسد.

او افزود: طرح هادی در ۲۷ روستای سیل زده شهرستان‌های چابهار و دشتیاری با تمام توان در حال انجام هست که شامل بهسازی، آسفالت، خاکبرداری، لایروبی، پیاده روسازی و پارک است.

جهاد ادامه دارد / ساخت و ساز در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان

نورا گفت: تمامی آیتم‌های طرح هادی در روستا‌های سیل زده در نظر گرفته شده است که از این تعداد ۱۴۷۰۰۰مترمربع بهسازی آسفالت،۱۸۲۰۰ مترمربع لایروبی،۴۲۴۱۰متربع خاکبرداری،۳۹۲۵۰مترمربع پیادروسازی، ۱۰۹۵۰۰مترمربع آسفالت و ۸۱۰۰مترمربع پارک احداث خواهد شد.

احداث بیش از ۷۰ هزار واحد مسکونی برای محرومین و خسارت دیدگان از سیل اخیر در سال جاری 

منبتی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و با تخصیص اعتبارات لازم، بیش از ۷۰ هزار واحد مسکونی برای محرومین و خسارت دیدگان از سیل اخیر در سال جاری احداث خواهد شد که لازمه تحقق این مهم مشارکت مردم و همراهی دستگاه‌های خدمت رسان است.

او  با بیان اینکه ستاد‌های ۶ گانه بازسازی مناطق سیل‌زده در ایام ماه رمضان نیز به مشغول فعالیت هستند، گفت: تلاش می‌کنیم که پیش از آغاز فصل گرما و افزایش دمای هوا بتوانیم برای مردم این مناطق سرپناه مناسب آماده شود.

جهاد ادامه دارد / ساخت و ساز در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان

منبتی اظهار کرد: بدون شک آنچه امروز بیش از هر زمان این استان بدان نیازمند است همدلی و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و خدمت رسان است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: پس از سیل جنوب استان و همراهی همه مسئولان، مردم و نهاد‌های انقلابی ایران اسلامی برای کاهش آلام سیل زدگان، اتفاقات خوبی در این استان زرخیر رقم خورده که اگر آستین همت بالا بزنیم می‌توانیم در سال ۹۹ که از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نامگذاری شده، شاهد جهش و توسعه سطح کیفی زندگی مردم باشیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: اجرای طرح هادی در روستاها، آسفالت معابر، دیوار چینی و احداث خیابان‌ها و معابر به صورت جدی در حال پیگیری است و در روستا‌های خاش و ایرانشهر از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است.

این مسئول ادامه داد: در روستا‌های دشتیاری، نوبندیان چابهار و شمس آباد سراوان نیز عملیات اجرایی بهسازی معابر از امروز آغاز شده است.

گزارش از منصور کریمدادی

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار