روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد رئیس‌جمهور آمریکا و کارکنان کاخ سفید به راحتی می‌توانند آزمایش کرونا بدهند ولی اعضای کنگره از بهره بردن از این امکانات محروم هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: دکتر برایان پی موناهان، پزشک رازدار کنگره، روز پنجشنبه آنچه را که برخی به عنوان هشدار تعبیر می‌کنند، ارسال کرد وی به مقامات ارشد جمهوری‌خواه در یک کنفرانس خصوصی گفت که دفتر وی نمی‌تواند همه ۱۰۰ سناتور را هنگام بازگشت به محل کار در روز دوشنبه از نظر تست ویروس کرونا غربالگری کند.

دو مایل پایین‌تر از خیابان پنسیلوانیا، در کاخ سفید داستان بسیار متفاوت است. به گفته مقامات آگاه، رئیس جمهور ترامپ و مایک پنس، معاون رئیس جمهور، به طور مکرر مورد آزمایش قرار می‌گیرند و مشاورانی که با آن‌ها در تماس نزدیک هستند نیز هفتگی مورد آزمایش قرار می‌گیرند و فهرست افرادی که نیاز هست روزانه آزمایش شوند در حال افزایش است.

نیویورک تایمز نوشت: تضاد آشکار بین آزمایش‌ها در کاخ سفید و کنگره این نکته را روشن می‌کند که گفته ترامپ در تاریخ ۶ مارس در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در آتلانتا مبنی بر اینکه «هرکسی که می‌خواهد آزمایش بدهد، می‌تواند آزمایش بدهد» به دور از واقعیت است. اگرچه ثروتمندان و قدرتمندان به وضوح از آن طرفداری می‌کنند، اما حتی همه قدرتمندان نیز دسترسی یکسانی (به آزمایش‌ها) ندارند.

فراتر از اینکه افراد بتوانند آزمایش بدهند، سوالاتی در مورد تست‌های موجود (کیت‌های آزمایشگاهی) وجود دارد. در کاخ سفید، واحد پزشکی از کیت آزمایش سریع ساخته شده شرکت «ابوت» استفاده می‌کند که نتیجه آن حدود پنج دقیقه مشخص می‌شود. اما دکتر موناهان روز پنجشنبه به مشاوران جمهوری‌خواه گفت که او فاقد چنین تجهیزاتی است و حصول نتایج آزمایش کیت‌های وی حداقل دو روز طول می‌کشد.

رابرت دالک، مورخ ریاست جمهوری، روز جمعه در مصاحبه‌ای گفت: این نابرابری، تنش اساسی بین انگیزه طبیعی برای محافظت از سلامت رئیس جمهور و تمایل اکثر سیاستمداران را برای طرح اینکه آن‌ها هیچ درمان خاصی دریافت نمی‌کنند، برجسته می‌کند.

او گفت ترامپ با فاش شدن دسترسی شخصی‌اش به تست‌ها و ادعا‌های دروغین او در مورد در دسترس بودن آزمایش، فقط به اعتبار خودش در رای‌دهندگان آسیب می‌زند.

داللک افزود: وقتی که شما این مسئله را به این واقعیت اضافه می‌کنید که افراد موجود در کنگره که به هر حال بخش اساسی دولت را تشکیل می‌دهند، نمی‌توانند به راحتی آزمایش بدهند، فقط این احساس را تأکید می‌کنید که این مرد (ترامپ) اصولاً به فکر خود خدمتی است و این احساس خوبی برای کاخ سفید نیست.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود افزود: به نظر می‌رسد کاخ سفید موافق این نظر است. اندکی پس از ساعت ۱۱ شب جمعه، الکس ام ایزار، وزیر بهداشت ترامپ، در توئیتر خود اعلام کرد «خبر خوب: در حالی که اعضای سنا برای انجام کار‌های مهم برای مردم آمریکا در طول این بحران بهداشت عمومی دوباره دور هم جمع می‌شوند و تشکیل جلسه می‌دهند، ما اکنون یک درخواست اولیه دریافت کرده ایم و در حال ارسال سه دستگاه تست آزمایشگاهی شرکت ابوت و ۱۰۰۰ کیت آزمایش برای استفاده آن‌ها هستیم.»

در کاخ سفید، «کایلی مک انانی»، سخنگوی مطبوعاتی جدید ترامپ، در نخستین جلسه مطبوعاتی خود در روز جمعه که بدون ماسک برگزار کرده بود این تصور را که مقامات دولت درمان ترجیحی دریافت می‌کنند، تقویت کرد. یک مقام آگاه روز جمعه گفت که وی (مک انانی) جزو همان گروهی از مقامات ارشد است که مانند همه مشاوران و معاونان دستیار رئیس جمهور به صورت هفته‌ای آزمایش می‌شود. مشاورانی که در رده پایین تری قرار دارند، بر اساس تعداد دفعات نزدیکی به ترامپ مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

واحد پزشکی کاخ سفید نیز به نوبه خود برنامه‌های آزمایش و نتایج مربوط به هر دفتر در این مجموعه را پیگیری می‌کند. هم ترامپ و هم پنس از زدن ماسک در ملاء عام اجتناب کرده‌اند و تاکیدی بر این است که چند بار آزمایش کرونای آن‌ها منفی شده است. بازدید‌کنندگان از کاخ سفید- از جمله گروه‌هایی از رهبران تجاری و فرمانداران مانند جان بل ادواردز، فرماندار لوئیزیانا، که این هفته با رئیس جمهور دیدار داشتند- نیز قبل از اجازه یافتن برای نزدیک شدن به رئیس جمهور آزمایش شده‌اند.

کریستینا استیونز، سخنگوی فرماندار لوئیزیانا روز جمعه گفت: فرماندار ادواردز و الکس بیلیوکس، معاون وزیر بهداشت ما، هر دو هنگام رسیدن و قبل از آنکه وارد کاخ سفید شوند، مورد آزمایش کووید ۱۹ قرار گرفتند. همچنین قبل از ورود به دفتر بیضی شکل ریاست جمهوری، چندین بار دمای بدن (درجه تب) آن‌ها بررسی شد.

خبرنگارانی که با پنس نیز همراه هستند، تحت آزمایش ویروس کرونا قرار گرفته‌اند و به روزنامه‌نگارانی که هفته آینده با ترامپ به آریزونا سفر می‌کنند توصیه شده است که قبل از سوار شدن در هواپیما، از آن‌ها آزمایش گرفته می‌شود.

در کنگره، حتی رهبران حزب نیز دسترسی به چنین درمانی را ندارند. «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از ایالت کالیفرنیا تا روز جمعه آزمایش نشده بود. اما کوین مک کارتی، نماینده کالیفرنیا، جمهوری‌خواه ارشد مجلس نمایندگان در کاخ سفید جایی که هفته گذشته در مراسمی با حضور رئیس جمهور شرکت کرد، آزمایش شده است.

سناتور «چاک شومر»، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا از نیویورک، نیز تاکنون آزمایش کرونا نداده است. او در روز چند بار دمای بدن خود را تست می‌کند و به همه کسانی با آن‌ها صحبت می‌کند نیز توصیه می‌کند که این کار را بکنند. مشاوران سناتور سناتور «میچ مک کانل»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه، در مجلس سنای آمریکا از ایالت کنتاکی چیزی نمی‌گویند که آیا او آزمایش شده است یا نه.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار