مدیر مسئول انتشارات آریترین از حضور مافیای پخش کتاب و چگونگی انتخاب کتاب ناشران شهرستانی انتقاد کرد.

 جلال صابری نژاد مدیر مسئول انتشارات آریترین در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جلوگیری مافیای پخش کتاب از دیده شدن کتاب های ناشران شهرستانی گفت: قطع به یقین مافیای پخش کتاب از دیده شدن کتاب های ناشران شهرستانی جلوگیری می کنند. با دو مرکز پخش در تهران جلسه داشتیم؛ شرایطی که این مراکز برای همکاری با ناشران شهرستانی داشتند به گونه ای بود که انجام شرایط آنها برای ما ناشران شهرستانی مشکل بود.

وی افزود:مراکز پخش برای انتخاب کتاب ها سطحی نگر هستند،برخورد آنچنان خوبی هم ندارند و آثار ناشران مناطق دوردست را آثار بی کیفیتی می دانند.

صابری نژاد بیان کرد: مراکز پخش کتاب بیشتر به موضوع کتاب ها و اینکه نویسنده مطرحی باشد توجه می کنند در واقع آنها نگاه تجاری به کتاب دارند و کمتر مسئله فرهنگی برایشان مطرح است. مهمترین مسئله کتاب، پس از تولید پخش آن است و در دو دهه گذشته نتوانستیم زیرساخت درستی برای پخش کتاب ناشران ایجاد کنیم.این مسئله موجب شده است چرخه صنعت نشر با مشکل مواجه شود؛مراکز پخش کتاب انبارداری را به ناشران شهرستانی واگذار کردند درصورتی که هزینه انبارداری برای ناشران شهرستانی زیاد است و هنگام انتخاب کتاب ها سلیقه ای برخورد می کنند.

مدیر مسئول انتشارات آریترین ادامه داد: مراکز پخش کتاب قبل از آنکه برای اثری بازاریابی کنند می گویند این اثر در بازار فروش نمی رود و موضوعی یا اعتباری به کتاب نگاه می کنند.یعنی کتاب را براساس موضوع یا اعتبار نویسنده اش انتخاب می کنند از آنجا که مراکز پخش در شهرستان ها دفتر ندارند ناشران شهرستانی مجبور هستند به شیوه سنتی کتاب هایشان را به طور مستقیم برای فروش در اختیار کتابفروشی قرار دهند و با کتابفروشی ها ارتباط مستقیمی دارند. 

صابری نژاد بیان کرد: هفتاد و پنج درصد ناشران کشور در تهران فعالیت می کنند و مراکز پخش تهران تحت قوانین خود پخش کتاب را انجام می دهند از این رو ناشران شهرستانی مجبور هستند برای فروش کتاب هایشان سراغ شیوه های دیگری بروند که از جمله آنها می توان به فروش اینترنتی و فروش شخصی کتاب هایشان اشاره کرد اما بهتر است که ناشران تعاونی برای پخش کتاب احداث کنند که این تنها راهکار مثبت است.

او تصریح کرد: سال گذشته جلسه ای با اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان خوزستان داشتیم و برای احداث یک تعاونی پخش کتاب تصمیم گرفتیم و خواستیم ناشران استان خوزستان برای خودشان یک مرکز پخش کتاب داشته باشند و از آن طریق کتاب هایشان را در اختیار کتابفروشی ها برای فروش قرار بدهند به دلیل نبود زیرساخت های لازم برای این کار و نبود سرمایه کافی و برنامه جامع در خود اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان، نظرات در حد کارشناسی ماند و اجرایی نشد و نبود قانون هم مانع دیگری برای این اقدام است. 

مدیر مسئول انتشارات آریترین اظهار کرد: اگر ناشران بخواهند اتحادیه ای برای پخش کتاب هایشان احداث کنند به گرفتن مجوز های جدید برای این کار نیاز دارند و این مسئله باعث شده چنین مراکزی را ایجاد نکنند.پخش کتاب یک مسئله آسیب شناسی در حوزه کتاب است و چون بافت شهری ما تغییر کرده و مدرن شده، توازنی میان تعداد کتابفروشی ها و مراکز پخش کتاب در شهرها نیست حتی در تهران هم نسبت به جمعیت پایتخت با درجات جمعیتی مثبت و منفی مواجه هستیم؛ برطرف شدن مشکل پخش کتاب ناشران به همکاری شهرداری ها نیاز دارد و به دلیل مدرن شدن شهرها،کتابفروشی ها در مراکز شهر نیستند و به حاشیه های شهرها رفته اند از این رو جمعیت مهاجر شهرها هم با کتابفروشی ها آشنایی ندارند.

صابری نژاد گفت: مافیا در پخش کتاب همیشه وجود داشته و هنوز هم وجود دارد. برطرف شدن مشکل پخش کتاب به همکاری تمام ارگان ها از شهرداری و وزارت ارشاد گرفته تا ناشران و فرمانداری ها نیاز دارد .کتابفروشی ها باید در مراکز خرید و مجتمع های تجاری ایجاد شوند کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی می تواند در فروشگاه های زنجیره ای هم عرضه شود و به دلیل  تداخل کالایی حاضر نیستند کتاب را در فروشگاه های زنجیزه ای عرضه کنند بیشتر این مراکز نگاهی تجاری دارند اگر این نگاه تجاری و دریافت سود را بردارند و کار را به مسئولانی فرهنگی واگذار کنند در مدت سه تا پنج سال می توانند یک مرکز پخش در شهرستان ایجاد کنند تا مشکل پخش کتاب ناشران شهرستانی برطرف شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار