جابجایی غیر اصولی دام عامل شیوع بیماری تب برفکی

رییس اداره دامپزشکی شهرستان بم در خصوص بیماری تب برفکی در دام سبک و سنگین در شهرستان بم هشدار داد.

جابجایی غیر اصولی دام عامل شیوع بیماری تب برفکیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  مسعود اسدی پور، رییس اداره دامپزشکی شهرستان بم گفت: با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع واکسینه کردن دام ها، این کار با شتاب و تلاش نیروهای دامپزشکی این اداره در حال انجام است.

او افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیردار است  و علایم آن شامل تب، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر، ایجاد تاول در دهان و لنگش  است. 

 اسدی پور افزود: برای پیشگیری و ریشه کنی این بیماری باید از آلودگی محیط جلوگیری کرد که برای این کار باید لاشه های تلفات را دفن کرد و از کشتار دام ها در بیرون از کشتارگاه ها پرهیز کرد.به هنگام ورود دامداری ها بهداشت را رعایت کرد و بعد از خرید دام از میادین دام و قبل از وارد کردن آن ها به گله، مدتی آن ها را در قرنطینه نگهداری کرد. همچنین استفاده از موادضدعفونی نیز در پیشگیری از بیماری کاهش آلودگی محیط بسیار مؤثر است. یکی از راههای مهم در کنترل و پیشگیری از بیماری انجام واکسیناسیون در دامها می باشد .

او در ادامه تصریح کرد : در صورت شیوع بیماری تب برفکی خسارات اقتصادی فراوانی به واحدهای پرورش دام وارد می شود، لذا تأکید کرد : که قاچاق دام و خرید و فروش دام های بدون شناسنامه از دیگر عوامل شیوع بیماری تب برفکی بوده که امیدواریم دامداران و دهیاران با توجه به توصیه های دامپزشکی نسبت به پیشگیری از این بیماری همکاری لازم را با نیروهای این اداره داشته باشند.

اسدی پور در پایان از دامداران شهرستان بم درخواست کرد: در صورت مشاهده علایم بیماری در دامها مراتب را بلافاصله به اداره دامپزشکی شهرستان بم برای اقدامات سریع و ضربتی کنترل بیماری اعلام کنند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار