معاون دفتر صادرات وزارت میراث فرهنگی گفت: متاسفانه طرح‌های مطالعاتی و بازار فروش صنایع دستی در کشور بسیار ضعیف است.

فرزاد اوجانی معاون دفتر صادرات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، در گفت و گو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دولت در گذشته کار صادرات صنایع دستی را  به تنهایی انجام می داد؛ به همین دلیل بخش خصوصی پیشرفت چندانی نداشت. همین موضوع سبب شد تا بخش خصوصی بدنه‌ توانمندی در حوزه صادرات نداشته باشد و هنوز هم با مشکلاتی در این زمینه مواجه است، اما باید گفت که خوشبختانه در این میان حوزه فرش به خوبی پیشرفت داشته و نیاز است که بخش خصوصی فعالیت بیشتری در این عرصه داشته باشد.

معاون دفتر صادرات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه گفت: صنایع دستی جزو کالای ضروری محسوب نمی‌شوند، اما به عنوان یک کالای تزئینی کاربرد فراوانی دارند. به همین دلیل ما برای فروش بهتر آن باید کشور هدف و بازار هدف را مورد بررسی قرار دهیم و شناسایی کنیم. دولت باید در این زمینه طرح‌های مطالعاتی خود را افزایش دهد تا صادرات درست و علمی داشته باشیم.

او افزود: متاسفانه طرح‌های مطالعاتی در کشور بسیار ضعیف است. به همین دلیل سطح این مطالعات باید توسط دولت و بخش خصوصی بیشتر شود. این موضوع در سال گذشته یکی از موانع پیشرفت کار ما بود و امیدواریم که امسال رفع شود.

اوجانی بیان کرد: اگر این مسئله رفع شود و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما از این موضوع مطلع شوند، روند صادرات تغییر پیدا می‌کند و مطمئناً با افزایش قابل توجهی از تولید و صادرات صنایع دستی روبرو خواهیم شد.

معاون دفتر صادرات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد: یکی دیگر از مباحث مهم ما کیفیت محصولات است؛ تداوم در تولید یک محصول و فروش آن وابسته به کیفیت محصول است. همچنین قیمت آن را نیز باید در نظر گرفت تا در زمینه بازار رقبا بتوان موفق عمل کرد.

او مطرح کرد: یکی دیگر از موانع کار حوزه صنایع دستی افزایش قیمت بی رویه مواد اولیه است؛ این موضوع در تولید محصولات و همچنین فروش آنها تاثیر مستقیم دارد.

اوجانی افزود: در سال ۹۸ بازگشت ارز حاصل از صادرات ضربه بسیار سنگینی به ما وارد کرد و ما بسیار تلاش کردیم تا بتوانیم این موضوع را رفع کنیم و مطابق نامه نگاری‌هایی که با سازمان توسعه تجارت و وزیر صمت انجام شد، خوشبختانه توانستیم فرصت بازگشت ارز را در برخی حوزه‌ها بیشتر کنیم.

اوعنوان کرد: صرف تولید کردن مهم نیست؛ چرا که تولید زمانی افزایش پیدا می‌کند که فروش خوبی وجود داشته باشد. به همین دلیل این مسئله باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم امسال در زمینه تولید و صادرات صنایع دستی جهش داشته باشیم.

اوجانی گفت: متاسفانه به دلیل شیوع کرونا بسیاری از بازارچه‌های ما در نمایشگاه‌ها برگزار نشده است و بسیاری از هنرمندانمان در این زمینه دچار ضرر و زیان‌های زیادی شدند و صادرات تا حدودی متوقف شد. نه اینکه اصلا صادراتی نباشد، اما باید بگویم که تحت تاثیر شرایط قرار گرفت و به همین دلیل برای رفع این مشکل سعی داریم تا پروتکل‌های بین المللی را از گمرک دریافت کنیم و به صادر کننده هایمان اعلام کنیم که مطابق آن صادراتشان را انجام بدهند.

معاون دفتر صادرات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: تسهیلاتی را برای صادر کنندگان در نظر گرفته ایم تا بتوانیم با کمک به آنها از مشکلاتشان کم کنیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار