دام مازاد در مهاباد ۳ برابر ظرفیت مراتع است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان مهاباد گفت: دام مازاد بر ظرفیت، فشار زیادی را بر مراتع وارد می کند و بیش از ۳ برابر بر ظرفیت دام در مراتع وجود دارد.

پاتو رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: در شهرستان مهاباد ۱۷۰ هزار راس دام مجاز به استفاده از مراتع هستند در حالی که هم اکنون ۳ برابر این مقدار دام در این شهرستان وجود دارد.

او با اعلام اینکه دام مازاد بر ظرفیت، فشار زیادی را بر مراتع وارد می‌کند، افزود: وجود دام مازاد در کنار چرای زود رس توسط برخی دامداران فشار مضاعفی برمراتع غنی وارد و زنگ هشدار تخریب این منابع طبیعی با ارزش را به صدا در آورده است.

پاتو اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار‌ها دام موجود در مهاباد سه برابر ظرفیت مراتع است که در وضعیت کنونی فشار زیادی را برمراتع وارد می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان مهاباد ادامه داد: از سوی دیگر مراتع موجود در این شهرستان به سه نوع؛ با پوشش خوب؛ متوسط و فقیر تقسیم می‌شود که آمار سطح مراتع متوسط و خوب هم خیلی بالا نیست.

پاتو تصریح کرد: بر این اساس باید با همفکری و تعامل مستمربا نهاد‌های مربوطه (سازمان جهاد کشاورزی؛ امور عشایرو دانشگاهیان) و دست اندرکاران دیگر باید راهکار‌های موثر برای حل این مشکل اندیشیده شود.

او به بهره برداران مراتع اشاره و عنوان کرد: بیش از ۵ هزار بهره‌بردار در مراتع مهاباد مشغول فعالیت هستند که سالانه بیش از ۸۰ هزار تن علوفه را از این مراتع برداشت می‌کنند.

در شهرستان مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.