معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: سال گذشته ۳۲ هزار و ۳۳۱ خدمات آموزشی، مراقبتی، بهداشتی و درمانی توسط ماما‌ها به مادران باردار جهرمی ارائه شد.

 سید مجید ارجمند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با اشاره به فعالیت ۹۳ ماما در مجموعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، گفت: در حفظ سلامت مادران باردار و زنان جامعه، ماما‌ها نقش بی بدیلی دارند و وظیفه مهمی در مشاوره و آموزش بهداشت نه تنها برای زنان بلکه برای خانواده و جامعه بر عهده آنهاست.

او افزود: در سال گذشته ۹ هزار و ۵۶۶ مراجعه از سوی مادران باردار به خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت در شهر و روستا صورت گرفته که ۳۲ هزار و ۳۳۱ خدمات آموزشی، مراقبتی، بهداشتی و درمانی توسط ماما‌ها به آنان ارائه داده شده است.

ارجمند با اشاره به فعالیت گسترده ماما‌ها، گفت: خدمات پیش از بارداری، حین و پس از بارداری، مراقبت از نوزاد، ترویج تغذیه با شیر مادر و آموزش شیر دهی، مراقبت از زنان میانسال و غربالگری از آن‌ها در خصوص سرطان‌های سینه و دهانه رحم از فعالیت‌هایی است که این عزیزان باید انجام دهند.

به گفته او کار ماما‌ها بسیار حساس است. در واقع هدف مامایی، حفظ سلامت مادران باردار و نوزادان است. ماما‌های مستقر در خانه بهداشت روستا‌ها می‌بایست مادران باردار پر خطر (عشایر نشین) را پیدا کرده و به صورت مستمر آموزش‌ها و مراقبت‌های لازم حین و پس از بارداری را به آنان ارائه دهند.

ارجمند با اشاره به مراقبت‌های پس از زایمان توسط ماما‌ها گفت: در سال ۹۸، ۸۹۳ خدمت در زمینه مراقبت‌های پس از زایمان مانند، تب سنجی از مادر، آموزش شیر دهی، مراقبت از نوزاد و ... صورت گرفته است.

او اظهار داشت: بیش از ۱۹۳ هزارخدمت برای سالمندان خانم شهرستان جهت سنجش فشار خون، غربالگری برای سرطان سینه و دهانه رحم از سوی ماما‌های معاونت بهداشتی دانشگاه صورت گرفته است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار