یک روزنامه‌نگار نروژی از آمریکایی‌ها پرسیده است که آیا آن‌هایی که در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای دادند به اندازه آلمانی‌هایی که در سال ۱۹۳۳ به هیلتر رای دادند، پشیمان خواهند شد؟

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «هلگا سایمونز» سردبیر پیشین روزنامه مسیحی «وارت لند» با مقایسه دونالد ترامپ و آدولف هیتلر حسابی خبرساز شد. او در یک مقاله‌ای با عنوان «تارزان علیه کرونا» که در یک روزنامه نروژی منتشر شد این سوال را مطرح ساخت که آیا آمریکایی‌هایی که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ به دونالد ترامپ رای دادند به اندازه آلمانی‌هایی که در ۱۹۳۳ به آدولف هیتلر رای دادند و به دنبال آن در ۱۹۴۵ به دلیل شکست تلخ این کشور در جنگ جهانی دوم پشیمان شدند، پشیمان خواهند شد؟

او در مقاله خود نوشت: «آلمانی‌ها به هنگام شکست درباره کاری که ۱۲ سال پیشتر انجام داده بودند، چه فکری می‌کردند؟ در انتخابات پارلمانی ۱۹۳۳ نزدیک ۴۴ درصد رای‌دهندگان آلمانی از حزب آدولف هیتلر حمایت کردند. تعداد قابل توجهی از آن‌ها همان‌هایی بودند که مرتب به کلیسا می‌رفتند. نتیجه این انتخاب برای آلمان و کل دنیا وحشتناک بود. حالا در مه ۲۰۲۰ جا دارد سوال مشابهی پرسیده شود. رای‌دهندگان آمریکایی درباره حمایتی که از دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ کردند، چه فکری می‌کنند؟»

این روزنامه نگار نروژی در ادامه این مقایسه‌اش را گسترش داد و سوالش از رای دهندگان مسیحی با جزئیات بیشتری مطرح ساخت: «سوال باید به طور مشخص خطاب به رای دهندگان سفیدپوست انجیلی که به ترامپ رای دادند، مطرح شود. حمایت ۸۰ درصدی این گروه مهم در سیاست آمریکا برای حضور ترامپ در کاخ سفید بسیار مهم بود. او وعده داده بود که مردی قوی باشد، از کشور در شرایط سخت حفاظت کند، هم در مقابل نخبگان لیبرال داخلی و هم مقابل دشمنان خارجی. تارزانی باشد که با مهارت در کاخ سفید برای خداوند فعالیت می‌کند.»

او در ادامه کسانی را که به ترامپ رای دادند را «طرفداران خون» خطاب و اصطلاح «ننگ ترامپ» را در مقاله خود مطرح ساخت. او در ادامه پرسید: «اما مانند رای‌دهندگان آلمانی در سال ۱۹۴۵، آمریکایی‌های زیادی الان باید وجود داشته باشند که احساس می‌کنند فریب خورده‌اند. شاید حس «ننگ ترامپ» را دارند. آیا آن‌ها به دنبال رئیس‌جمهوری بودند که از تخصص پزشکی بیزار است و مرتب فرضیه‌های مختلف و خاص درباره راه‌حل این همه‌گیری مطرح می‌کند؟»

این مقایسه خبرنگار نروژی واکنش‌های زیادی را در میان مردم برانگیخت. برخی آن را ناخوشایند دانستند و برخی از آن حمایت کردند.

سایمون یک روزنامه‌نگار معروف نروژی است که این مقاله‌اش را در روزنامه مسیحی وارتلند منتشر ساخته است. وارتلند در بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ یکی از بزرگ‌ترین روزنامه‌های مسیحی در نروژ بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار