محققان دانشگاه گلاسکو میکروبی را کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد برای پشه‌ها بی‌ضرر باشد و از آلوده شدن این حشرات به مالاریا جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به تازگی یک میکروب در قالب قارچ انگلی توسط محققان دانشگاه گلاسکو انگلیس در جمعیت پشه‌های وحشی کنیا کشف شده که از حشرات در برابر عفونت مالاریا محافظت می‌کند.

احتمال اینکه این میکروب بتواند به عنوان راهکاری برای کنترل بیماری مالاریا به منظور جلوگیری از انتقال این بیماری در جمعیت انسان‌ها استفاده شود، وجود دارد.

بدن همه حیوانات میکروب‌های بیماری‌زا دارد

جرمی هرن، مدیر این پروژه توضیح داد: حشرات سالم غالباً دارای میکروب در بدن و سلول‌های خود هستند که می‌تواند تأثیرات عمده ای بر روی بدن میزبان آنها داشته باشد.

این میکروب که در گذشته ناشناخته بود، به تازگی در جمعیت‌های وحشی پشه‌های آنوفیل در سواحل دریاچه ویکتوریا در کنیا کشف شد و متعلق به گروهی از ارگانیسم‌های معروف به میکروسپوریدیا است که با انگل‌های تک سلولی تشکیل دهنده هاگ با قارچ مرتبط هستند.

به گفته لیلیان مباسی، محقق كنیایی از مركز بین المللی فیزیولوژی حشرات گفت: میکروب یاد شده که Microsporidia MB نام دارد، از پشه های مادر به فرزندان آنها منتقل می‌شود.

میکروبی که مانع از عفونت مالاریا در پشه‌ها می‌شود

این تحقیق نشان داد پشه‌ای در مناطق وحشی آلوده به میکروب Microsporidia MB یافت نشد، اما این پشه‌ها همچنین به پلاسمودیوم، (انگلی که عامل مالاریا است و طی گوارش خون، ترکیب آهن‌دار هموزویین تولید می‌کند) آلوده بودند، آزمایشات بعدی اثبات کرد که میکروب به طور فعال مانع از عفونت پلاسمودیوم در پشه‌ها می شود.

این مطالعه برای اولین بار کشف کرد که میکروب بی‌ضرری از عفونت مالاریا در پشه‌ها جلوگیری می‌کند، به نظر می رسد که این میکروب هیچ گونه آسیب قابل ملاحظه‌ای را برای حشره ایجاد نمی‌کند و به راحتی از مادر به فرزندان منتقل می‌شود.

 این اولین باری نیست که میکروب‌ها به عنوان روشی برای کنترل انتقال بیماری در پشه‌ها مورد بررسی قرار می گیرند.

میکروبی که مانع از مالاریا می‌شود

کشف راه جدیدی برای کنترل بیماری مالاریا

به دلیل اینکه این تحقیق هنوز به نتیجه کافی و کامل نرسیده است، مشخص نیست که دقیقا چگونه میکروب تازه کشف شده از پشه‌ها در برابر انگل مالاریا محافظت می‌کند، اما خوشبختانه این کشف باعث یافتن روش‌های جدیدی برای کنترل مالاریا در آینده خواهد شد.

مالاریا یک بیماری است که توسط یک انگل ایجاد می‌شود و این انگل از طریق نیش پشه آلوده به انسان‌ها منتقل می‌شود. افرادی که مالاریا دارند، معمولاً احساس ناخوشی می‌کنند و تب بالا و لرز دارند.

سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به مالاریا مبتلا می‌شوند

با اینکه این بیماری در آب و هوای معتدل غیرمعمول است، اما مالاریا هنوز در کشورهای استوایی و نیمه استوایی رایج است. مسئولان جهانی بهداشت در تلاش برای کاهش میزان شیوع مالاریا از طریق توزیع شبکه های بس تر برای کمک به محافظت از مردم در برابر گزش پشه در هنگام خواب هستند.

دانشمندان در سراسر دنیا تلاش می کنند تا یک واکسن را برای جلوگیری از مالاریا تهیه کنند.

هر ساله در حدود ۲۱۰ میلیون نفر مبتلا به مالاریا می‌شوند و حدود ۴۴۰ هزار نفر از این بیماری جان خود را از دست می‌دهند، بسیاری از افرادی که در اثر این بیماری می‌میرند، کودکان خردسال در آفریقا هستند.

این مطالعه جدید در مجله Nature Communications منتشر شده است.


بیشتر بخوانید:

نگاهی به علل بیماری مالاریا و راه‌های تشخیص آن

ایران در آستانه حذف مالاریا/ مقاومت میکروبی با مصرف بی رویه آنتی بیوتیک

تدوین سند مبارزه با مالاریا در ایران با توصیه سازمان بهداشت جهانی

" پشه مالاریا" سرطان را فراری می دهد!

برنامه ایران برای حذف بیماری مالاریا/ در هیچ منطقه‌ای از کشور ابتلا به مالاریا گزارش نشده است


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
كلا بايد بريم تو فاز جنگ هاي پادتني با ويروسها و ميكروبها
آخرین اخبار