به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رولزرویس کولینان در حال حاضر گرانترین، لوکسترین و بزرگترین شاسیبلند دنیا است. این ماشین در کلاس خاص خود قرار دارد و شاید تنها بنتلی بنتایگا بتواند بهطور مستقیم با آن رقابت کند؛ اما در بازار شاسیبلندهای بزرگ دیگری هم وجود دارد که با قیمتی بهمراتب پایینتر میتوانند نیازهای افراطی افراد به فضا، راحتی و تجمل را برآورده کنند.
جدیدترین خودروی این بخش نسل جدید کادیلاک اسکالید است که چند ماه پیش رونمایی شد و بهتازگی کادیلاک پذیرش سفارشات خرید آنرا هم آغاز کرده است؛ اما در این کلاس گزینههای دیگری هم وجود دارد و بنابراین در این مطلب میخواهیم همهٔ آنها را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم کدامیک از این شاسیبلندهای بزرگ لوکس میتواند گزینهٔ بهتری برای خرید باشد. علاوه بر این، در پایان خواهیم فهمید کدامیک از این پنج اسیووی پرچمدار لوکس در بین مخاطبین پدال محبوبیت بیشتری دارد.
قیمتگذاری نسل جدید اسکالید آنرا با بیشتر رقبای خود در این مقایسه، خصوصاً نویگیتور در یک سطح قرار داده است. قیمت این اسیووی لوکس آمریکایی در ارزانترین مدل از ۷۶,۱۹۵ دلار آغاز شده و نهایتاً در گرانترین مدل به (نسخهٔ کشیدهٔ ESV در تیپ اسپرت و با سامانهٔ چهارچرخ محرک) به ۹۲,۲۹۵ دلار میرسد.
البته اگر برای بالاترین تیپ اسکالید یعنی پریمیوم لاکچری پکیج پلاتینوم سفارش داده شود، قیمت آن به ۱۰۱,۷۴۵ دلار میرسد. برای این نسل از اسکالید علاوه بر پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V۸ بنزینی قبلی که همچنان همان ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۳ نیوتن متر گشتاور را تواید میکند، یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر توربودیزل هم ارائه شده که ۲۷۷ اسب بخار قدرت و ۶۲۳ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی هردو موتور توسط یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد؛ اما وقتی حرف از اسکالید میشود، یکی از ویژگیهای کلیدی آن اندازه است، زیرا این ماشین حتی در نسخهٔ معمولی هم یک غول عظیمالجثه است.
اسکالید جدید ۵,۳۸۲ میلیمتر طول، ۲,۰۵۹ میلیمتر عرض و ۱,۹۴۸ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۳,۰۷۱ میلیمتر است؛ اما کسانی که حتی از این هم فضای بیشتری میخواهند میتوانند نسخهٔ کشیدهٔ ESV را انتخاب کنند که فاصلهٔ محوری آن ۳,۴۰۷ میلیمتر و طول آن ۵,۷۶۶ میلیمتر است.
لینکلن نویگیتور رقیب دیرینهٔ اسکالید است، اما نهتنها هنوز پیشرانهٔ دیزلی ارائه نمیکند بلکه در این نسل از پیشرانهٔ V۸ هم بیبهره است. قیمت پایهٔ این ماشین از ۷۶,۱۸۵ دلار آغاز میشود در تیپ بالا ردهٔ Black Label به ۹۷,۱۳۵ دلار میرسد. در سینهٔ این اسیووی غولپیکر یک قلب نسبتاً کوچک ۳.۵ لیتری V۶ توئین توربو با ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته که به یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک متصل است؛ بنابراین روی کاغذ، به نظر میرسد لینکلن بر کادیلاک برتری داشته باشد، اما چیزی که خریداران این خودروها در نظر میگیرند بیشتر تجمل و لوکسگرایی است تا پرفورمنس.
البته در مقایسهٔ تصویری بین این دو اسیووی آمریکایی بعضاً احساس میشود که نویگیتور لوکستر به نظر میرسد. نویگیتور در نسخهٔ معمولی ۵,۳۳۴ میلیمتر طول، ۲,۰۲۹ میلیمتر عرض و ۱,۹۸۹ میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۳,۱۱۱ میلیمتر است. در نسخهٔ کشیدهٔ این ماشین که L نام دارد نیز طول و فاصلهٔ محوری به ترتیب به ۵,۶۳۶ میلیمتر و ۳,۳۴۳ میلیمتر میرسد.
نسخهٔ پایهٔ بامو X۷ که XDrive۴۰i نام دارد و با قیمت پایهٔ ۷۳,۹۰۰ دلار عرضه میشود، به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو با ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۴۷ نیوتن متر گشتاور مجهز است. مدل بعدی یعنی XDrive۵۰i از یک موتور ۴.۴ لیتری V۸ توئین توربو با ۴۶۲ اسب بخار قدرت استفاده میکند و قیمت آن از ۹۲,۶۰۰ دلار آغاز میشود؛ و نهایتاً بالاترین نسخهٔ اسیووی پرچمدار بامو نیز M۵۰i نام داشته و از همان موتور ۴.۴ لیتری V۸، ولی با ۵۳۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند.
قیمت این مدل هم از ۹۹,۶۰۰ دلار شروع میشود. انتقال نیرو در هر سه مدل توسط یک گیربکس هست سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد. این پرچمدار آلمانی ۵,۱۵۱ میلیمتر طول، ۲,۰۰۰ میلیمتر عرض و ۱,۸۰۵ میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن ۳,۱۰۵ میلیمتر است. شکی نیست که X۷ رانندگی جذابتری نسبت به نویگیتور و اسکالید دارد، اما از لحاظ جاداری و فضای داخلی در پس آنها قرار میگیرد.
کسانی که خواهان خرید یک مرسدس بنز GLS با کمترین قیمت هستند باید سراغ مدل GLS۴۵۰ با قیمت پایهٔ ۷۵,۹۵۰ دلار بروند که به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو با سیستم هیبریدی خفیف EQ Boost و ۳۶۷ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است؛ اما برای کسانی که میتوانند بیشتر هزینه کنند، مدل GLS۵۸۰ با قیمت پایهٔ ۹۸,۸۰۰ دلار میتواند گزینهٔ مناسبی باشد.
در سینهٔ این مدل یک موتور ۴ لیتری V۸ توئین توربو با سیستم EQ Boost قرار گرفته که ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. اگر این هم کافی نباشد، مرسدس مدل پرفورمنس GLS۶۳ AMG را هم با ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور ارائه میکند. البته فعلاً هیچ نسخهای از نوگیتور و اسکالید برای رقابت با این مدل وجود ندارد و بنابراین باید نسخههای معمولی GLS را در نظر بگیریم. درهرصورت، پرچمدار اسیوویهای مرسدس ۵,۲۰۷ میلیمتر طول، ۱,۹۵۶ میلیمتر عرض، ۱,۸۵۰ میلیمتر ارتفاع و ۳,۳۱۵ میلیمتر فاصلهٔ محوری دارد.
برای اینکه این مقایسهای عادلانه باشد، اسیوویها باید حداقل از لحاظ اندازه مشابه یکدیگر باشند. به همین دلیل، بجای نسخهٔ معمولی رنجروور در این مقایسه نسخهٔ کشیدهٔ آنرا شرکت دادهایم که قیمت آن در ایالاتمتحده از ۱۰۹,۹۵۰ دلار آغاز میشود درحالیکه قیمت پایهٔ نسخهٔ معمولی ۹۰,۹۰۰ دلار است. این اسیووی لوکس بریتانیایی با یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V۸ سوپرشارژ ارائه میشود که در دو سطح خروجی مختلف ۵۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور و ۵۶۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر قابل انتخاب است.
البته نسخهٔ قویتر این موتور صرفاً در نسخهٔ اسویاتوبیوگرافی ارائه میشود که ۲۰۹,۵۰۰ دلار قیمت دارد. خب مشخص است که این نسخه دو برابر رقبای آمریکایی قیمت دارد پس نسخهٔ ۱۱۰ هزار دلاری را در نظر میگیریم که رقیب مستقیمی برای اسکالید پریمیوم لاکچری با پکیج پلاتینوم خواهد بود. نسخهٔ کشیدهٔ رنجروور ۵,۱۹۹ میلیمتر طول، ۱,۹۸۴ میلیمتر عرض و ۱,۸۳۵ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۳,۱۲۲ میلیمتر است درحالیکه فاصلهٔ محوری نسخهٔ معمولی ۲,۹۲۲ میلیمتر است.
انتهای پیام/