کیامرث حاجی زاده، مدیر کل مدیریت بحران و جانشین استاندار در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در ستاد پیشگیری و مقابله با بحران خوزستان گفت: از بهمن ۹۵ تاکنون چهار ابربحران بزرگ را از سر گذرانده ایم و برای این که این ابربحرانها تکرار نشود لازم است برنامه ریزی مناسب صورت گیرد، نخستین ابر بحران استان گرد و غبار بهمن ماه سال ۹۵ بود که پس از آن پیام تاریخی مقام معظم رهبری برای خوزستان صادر شد و متعاقب آن دولت وارد عمل شد و مصوبه فرودین ۹۶ که میتوان از آن به عنوان یک مصوبه استثنایی یاد کرد برای استان در همه زمینهها اجرا شد.
او افزود: یکی از برکات مصوبه فروردین ماه ۹۶ پایداری سیستم برق استان است به طوری که در بحرانهای بعدی با عنایت مقام معظم رهبری و توجه رییس جمهور و دیگر مسئولان نظام توانستیم از یک سیستم برق پایدار در همه بحرانها برخوردار باشیم، احداث ایستگاههای برق، سیستمهای جی آی اس، احداث ایستگاههای بزرگ برقی، تعویض شبکههای فرسوده که سالها با مشکل رو به رو بودند از جمله مزایا مصوبه فرودین ۹۶ در حوزه برق بودند.
حاجی زاده تصریح کرد: مصوبه فروردین ۹۶ تاثیر خوبی بر برنامههای مقابله با گرد و غبار داشت و استان با تمام توان در این زمینه پای کار آمد و در سطح ملی نیز مورد حمایت قرار گرفت و هماهنگی و تعاملی میان همه بخشها برای مقابله با گرد و غبار صورت گرفت و توانستیم بیش از ۴۰ هزار هکتار از اراضی ریزگرد را کنترل و مدیریت کنیم.
مدیر کل مدیریت بحران خشکسالی سال ۹۷ را دیگر ابربحران خوزستان نامید و گفت: این بحران موجب شد خوزستان در آن سال در بسیاری از شهرها با تنش آب شرب و آب کشاورزی رو به رو شود، اما با یک حرکت ملی و جهادی طرح آبرسانی غدیر به طول ۱۰۰ کیلومتر با لوله ۲ هزار در طی ۱۱ ماه انجام شد و بحران بی آبی را در آبادان، خرمشهر، شادگان و حتی اهواز مدیریت کرد.
این مقام مسئول ادامه داد: بحران آتشسوزی از دیگر بحرانهای خوزستان است، با وجود تلاشهایی که برای بازآفرینی مرتعها و کاشت درخت برای مقابله با ریزگردها صورت میگیرد جنگلهای زاگرس و بیشه زارها در حال نابودی هستند، حدود ۵۰ درصد آتشسوزیهای کشور در سالهای ۹۷ و ۹۶ در حوزه مراتع و صنایع متعلق به استان خوزستان بود.
او سیلاب را چهارمین ابربحران و پس از آن زلزله و رانش زمین را به عنوان بحرانهای بعدی خوزستان عنوان کرد و گفت: هیچ استانی در کشور مانند خوزستان این تعداد بحران را در چند سال اخیر با خود به همراه نداشته است و در یک تا ۲ سال اخیر بارشهای خوبی داشتیم و ترسالی ایجاد شد، اما نباید این ترسالیها ما را اغفال کند که فکر کنیم دوران خشکسالی در استان به پایان رسیده است.
حاجی زاده ادامه داد: خوزستان هنوز با گرد و غبار چه از کانون داخلی و چه در کانون خارجی درگیر هست البته در ترسالیهای اخیر در برخی از کانونهای ریزگرد از طریق پخش سیلاب، باران و کانالهای آب کنترل ریزگردها تاحدودی صورت پذیرفته است.
او بیان کرد: در حال حاضر اگر گرد و غبار به وقوع میپیوندند مردم انتظار دارند مسئولان دوباره در مواجه با این بحران درمانده نشوند، هر چند کشور ما با تحریمهای ظالمانه رو به رو است و این روزها با وجود شعارهای بشر دوستانه و حقوق بشری برخی کشورها حتی اجازه ورود لوازم درمانی برای مردم را نمیدهند.
مدیر کل مدیریت بحران اظهار داشت: مقام معظم رهبری اجازه دادند تا از صندوق توسعه ملی اعتباری برداشته شود تا برای مقابله با گرد و غبار مورد استفاده قرار گیرد برای همین باید مسئولان پای کار بیاییند و با جدیت در این امر ورود کنند، شرح وظایف در زمینه مقابله با ریزگردها کاملا مشخص و روشن است و هر دستگاهی باید مطابق وظیفه خود اقدام کند.
این مقام مسئول گفت: کنترل عرصههای ریزگرد برعهده سازمان جنگلهای منابع طبیعی و آبرسانی عرصهها برعهده جهاد نصر است و در این زمینه نیز اعتبارت خوبی به آنها داده شده است و مقرر شده بود شرکت جهاد نصر مساله تامین آب نهالهای کاشته شده را به طور کامل انجام دهد که اکنون انتظار ما این است هر چه سریعتر این مساله را به سرانجام برساند.
حاجی زاده بیان کرد: در سال ۹۷ با وجود مشکلات آب شرب در هندیجان، اما آبرسانی به نهالها از کانال کوت امیر قطع نشد لذا این کانال از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر ایستگاه پمپاژ آن نیاز به اورهال دارد لذا انتظار میرود ۱۵ میلیار تومان برای کانال کوت امیر در اختیار سازمان آب و برق قرار داده شود و برای مقابله با ریزگردها در برخی نقاط کاشت نهال موثر واقع نمیشود و انجام این کار به نوعی هدر رفت هزینه محسوب میشود و لازم است روشهای دیگری مورد بررسی قرار گیرد.
مدیر کل مدیریت بحران گفت: یکی از کانونهای اصلی گرد و خاک که همیشه مرکز استان را غافلگیر میکند کانون ریزگرد کریت کمپ و غیزانیه است که باید فکری اساسی برای آن بشود و در کنار دیگر اقدامات اولویت بندی شده برای مقابله با ریزگردها برخی دستگاهها وظایف ذاتی دارند به عنوان مثال شهرداری موظف است مساله کمربندسبز را اجرایی کنند، همچنین در کنار آن شرکتهایی که آلایندگی و مشکلاتی دارند مکلفند هرساله درصدی را به فضای سبز و نهال کاری اختصاص دهند، اما به نظر میرسد مدتی است این اقدامات اجرایی نمیشود که لازم است در این زمینه پیگیری لازم صورت گیرد.
انتهای پیام/م