توصیه‌های ایمنی برای ماه مبارک رمضان در همه گیری بیماری کووید ۱۹

حضور مسلمانان در مساجد در ماه رمضان برای ادای فریضه نماز و سایر آداب افزایش می یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مسعود کریمی پزشک و دکترای تخصصی ارتقای سلامت، استادیار گروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: یکی از ویژگی های ماه مبارک رمضان، گردهمایی های اجتماعی و مذهبی است. در این گردهمایی ها، خانواده‌ها و دوستان مسلمان برای باز کردن روزه خود در هنگام افطار یا صرف سحری، به دور هم جمع می شوند.

او ادامه داد: حضور مسلمانان در مساجد در ماه رمضان برای ادای فریضه نماز و سایر آداب این ماه افزایش می یابد و مردم در ایران در ایام شب های قدر، روز‌ها و شب‌های متوالی را در مساجد می‌گذرانند. اما امسال ماه رمضان مصادف شده است با ادامه همه گیری بیماری کووید ۱۹.

تصمیم گیری آگاهانه برای برگزاری اجتماعات مذهبی و اجتماعی

سازمان بهداشت جهانی به طور جدی بر لغو مجامع اجتماعی و مذهبی تاکید دارد و توصیه می‌کند که هر تصمیمی برای محدود کردن، تغییر، به تعویق انداختن، لغو یا ادامه برگزاری تجمعات گسترده باید براساس روش‌های استاندارد ارزیابی خطر اتخاذ شود.

این تصمیم‌ها باید بخشی از یک رویکرد جامع ملی در پاسخ به اپیدمی کووید ۱۹ باشند.

در صورتی که لغو تجمعات اجتماعی و مذهبی امکان پذیر باشد، می‌توان از روش‌های مجازی جایگزین در بستر برنامه های تلویزیونی، رادیویی، دیجیتال و رسانه های اجتماعی استفاده کرد؛ اما اگر اجازه برگزاری تجمعات در ماه مبارک رمضان داده می‌شود، باید اقدامات لازم برای کاهش خطر انتقال کوید۱۹ اعمال شود.

توصیه های فاصله گذاری فیزیکی

· فاصله دست کم یک متر بین افراد را در همه اوقات حفظ کنید.

· از روش های متناسب با فرهنگ و مذهب جامعه مثل دست تکان دادن و یا گذاشتن دست روی قلب برای احوالپرسی استفاده کنید.

· از برگزاری هرگونه برنامه‌ای که باعث تجمع مردم در مکان های تفریحی، بازارها، مغازه‌ها و موارد مشابه شود خودداری کنید.

توصیه به گروه‌های پرخطر

· از افرادی که احساس ناخوشی می‌کنند و یا علائم بیماری کووید ۱۹ را دارند، به طور جدی بخواهید که از حضور در اجتماعات خودداری کنند و دستورالعمل های ملی در مورد پیگیری و مدیریت موارد علامت دار را رعایت کنند.

· از سالمندان و کسانی که سابقه بیماری زمینه ای (مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت، بیماری مزمن تنفسی و سرطان) دارند به طور جدی بخواهید که از حضور در اجتماعات خودداری کنند، زیرا در معرض ابتلا به بیماری شدید کووید۱۹ و مرگ ناشی از آن هستند.

اقدامات لازم برای کاهش خطر در برگزاری اجتماعات مذهبی

اقدامات زیر باید در مورد هر تجمعی مانند نماز، زیارت، توزیع غذا و نذری یا ضیافت‌های عمومی در طول ماه رمضان، انجام شود.
· در صورت امکان اجتماعات را در محیط های باز برگزار کنید، در غیر این صورت، از تهویه مناسب و جریان هوای محل برگزاری اجتماعات اطمینان حاصل کنید.

· برای کاهش احتمال مواجهه با ویروس، زمان اجرای برنامه ها را تا حد ممکن کوتاه کنید.

· به جای برگزاری تجمعات بزرگ، تعداد بیشتری اجتماعات کوچکتر با تعداد کمتر شرکت کننده برگزار کنید.

· به افراد توصیه کنید از به همراه آوردن کودکان، خودداری کنند.

· فاصله فیزیکی بین شرکت کنندگان را از طریق روش‌هایی مثل نرده گذاری یا خط کشی و در حالت های نشسته و ایستاده، از جمله هنگام نماز، وضو گرفتن در سرویس-های دستشویی عمومی و کفشداری ها ایجاد کنید.

· از بردن کفش ها به داخل محیط مساجد، حسینیه ها و زیارتگاه ها تا حد امکان خودداری کنید و محلی را برای کفشداری در نظر بگیرید.

· از کیسه های نایلونی مشترک برای کفش ها استفاده نکنید و کیسه های استفاده شده را بعد از هر بار مصرف دور بریزید.

· تعداد و جریان افرادی که به مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه ها و یا سایر مکان ها وارد می شوند، در آن حضور می یابند و از آنجا خارج می شوند را به گونه ای تنظیم و کنترل کنید که از حفظ فاصله ایمن بین افراد اطمینان حاصل کنید.

· افراد را به رعایت بهداشت فردی تشویق کنید.

مساجد، حسینیه‌ها و زیارتگاه ها را به طور مکرر تمیز و ضدعفونی کنید:

· قبل و بعد از هر برنامه مثل نماز جماعت، دعا و زیارت با استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده، محیط را تمیز و ضدعفونی کنید.

· سرویس¬های بهداشتی عمومی و وضوخانه ¬ها را به طور مکرر شستشو و ضدعفونی کنید.

· اشیاء و سطوحی را که به طور مکرر در معرض تماس افراد هستند مثل دستگیره درها، کلیدهای برق، نرده ها، راه پله ها و موارد مشابه را به طور مکرر شستشو و ضدعفونی کنید.

· مسئولیان و هیات های امنا اماکن متبرکه می توانند برای راهنمایی بیشتر به دستورالعمل «راهنمای کنترل محیطی برای مقابله با کوید ۱۹ در اماکن متبرکه و زیارتگاه ها» که از سوی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده است، مراجعه کنند.

خیرات و نذورات

· از توزیع آب جوش، خرما، شیرینی ها (زولبیا و بامیه و موارد مشابه) برای باز کردن افطار روزه داران خودداری کنید. توصیه می شود افراد مواد غذایی موردنیاز برای باز کردن افطار را با خود به همراه بیاورند.

· مومنان باید هنگام توزیع صدقات یا نذورات خود در این ماه، مراقب افراد آسیب پذیر از بیماری باشند و فاصله فیزیکی را رعایت کنند و برای جلوگیری از شلوغی تجمعات در ضیافت های افطار، از غذا‌های از پیش بسته بندی شده استفاده کنند.

· از توزیع هرگونه نذورات در فضای داخلی مساجد، حسینیه هاو زیارتگاه ها خودداری کنید.

· نهاد‌ها و مؤسسات خیریه می توانند در چرخه جمع آوری، بسته بندی، ذخیره و توزیع نذورات ایفای نقش کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار