مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی از ایمن سازی ۱۲ هزار و ۷۵۶ رأس دام سنگین در خصوص تب برفکی در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، سید محمدمهدی احمدی مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به آغاز عملیات مایه کوبی و ایمن سازی جمعیت دامی استان در برابر بیماری تب برفکی گفت:تا هفدهم اردیبهشت ماه امسال ۳۷۵ هزار و ۲۹۲ رأس گوسفند و بز هم که ۱۸.۳ درصد جمعیت این دام‌ها را شامل می‌شود، علیه این بیماری مایه کوبی و ایمن شده اند.

احمدی عنوان کرد: پارسال  هم در مجموع مراحل مختلف اجرای عملیات واکسیناسیون دام‌های استان در برابر تب برفکی، ۸۷ هزار و ۲۱۵ رأس دام سنگین و ۲ میلیون و ۲۶ هزار و ۸۸ رأس دام سبک، واکسن این بیماری را دریافت کردند که به ترتیب، معادل ۱۶۷.۲ درصد و ۱۰۹ درصد نسبت به جمعیت دامی استان بوده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان این که تب برفکی از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی و واگیر دام‌های اهلی و وحشی است که به آسانی منتشر می‌شود و می‌تواند خسارات قابل توجهی به صنعت دام وارد کند،گفت: مهم‌ترین و اساسی‌ترین راه پیشگیری و کنترل این بیماری، توجه به اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای است؛ به نحوی که از ورود ویروس به گله جلوگیری شود.

او به دامداران استان توصیه کرد: با توجه به آغاز فاز بهاره مایه کوبی علیه تب برفکی به عنوان یکی از ابزار‌های اصلی کنترل و پیشگیری این بیماری که یک ماه ادامه دارد، با اکیپ‌های اعزامی دامپزشکی همکاری کامل داشته باشند تا از بروز خسارات اقتصادی احتمالی جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: برای پیشگیری و کنترل تب برفکی باید ضمن انجام به موقع واکسیناسیون، از آلودگی محیط جلوگیری کرد و برای این منظور باید هنگام ورود افراد به دامداری و حمل و نقل کود، دقت شود تا موارد بهداشتی را رعایت کنند و باعث انتقال بیماری به دامداری نشوند. هم چنین کامیون‌های حمل دام و کود نباید از میان دام‌های سالم رد شوند.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.