سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان از مشاهده بیماری زنگ زرد مزارع گندم استان خبر دادو گفت:وجود این آفت ،سمپاشی گندمزار‌های استان را ضروری کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، محمد صالح احمدی با بیان اینکه بیماری "زنگ زرد" یکی از مهمترین بیماری‌های گندم به شمار می رود،گفت: بارش باران و رطوبت هوا اصلی ترین دلیل ایجاد بیماری "زنگ زرد" در مزارع گندم است که اگر به موقع شناسایی و سمپاشی نشود می تواند خسارت سنگینی به گندم کاران وارد نماید.

او افزود: خطر رشد این بیماری بیشتر در شهرستان‌های پرباران، بانه، مریوان، سروآباد و کامیاران احساس می‌شود.

احمدی  از کشاورزان خواست تا نسبت به تهیه سم تیلت از مراکز جهاد کشاورزی، کلینیک‌ها و فروشگاه‌های سموم شیمیایی اقدام و مزارع گندم خود را سمپاشی کنند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی موجود در استان امکان بروز بیماری‌هایی از قبیل فوزاریوم و سپتوریوز در مزارع گندم وجود دارد و کشاورزان به محض مشاهده باید نسبت به سمپاشی مزارع با سموم شیمیایی فالکن و فولیکور اقدام کنند.

گفتنی است؛علائم بیماری "زنگ زرد" در روی برگ های جوان به صورت جوش یا تاول هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی ظاهر می شود و سپس این جوش ها به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ های در هر ۲ سطح برگ نمایان می شود.

زنگ زرد به اندام های مختلف گندم مانند برگ,غلاف ساقه ,خوشه , گلوم و گلومل و حتی ریشک ها حمله کرده و در بهار زودتر از سایر زنگ ها به چشم می خورد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.