باغبان‌های دلیجانی برداشت گل محمدی را از گلستان‌ها آغاز کردند.

بوسه دستان باغبان بر گل‌های محمدی دلیجانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با آغاز برداشت گل‌های محمدی باغبان‌های دلیجانی برداشت گل محمدی را از سطح ۳۵۰ هکتار باغ‌های گل این شهرستان آغاز کردند.

با رسیدن فصل بهار بوی گل محمدی در دشت‌های شهرستان دلیجان پیچید و با آغاز برداشت بالاخره انتظار گل‌ها برای تبدیل شدن به گلاب به پایان رسید و سفر گل محمدی‌ها برای رسیدن به دیگ‌های گلاب آغاز شد.

برجی مدیر جهاد کشاورزی دلیجان پیش‌بینی کرد هزار و ۲۲۵ تن گلبرگ‌تر محمدی امسال از گلستان‌های دلیجان برداشت شود و از این گل‌ها ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار لیتر گلاب و ۲۰۴ لیتر اسانس به دست آید.

محصول ۲۰ کارگاه گلاب‌گیری سنتی و کارگاه تولید اسانس شهرستان دلیجان مشتری‌های داخلی و خارجی دارد.

برجی می‌گوید: دلیجان ۳۵۰ هکتار گلستان گل محمدی دارد و ۴۰۰ پرورش دهنده و بهره‌بردار گل محمدی دلیجان از هر هکتار این باغ‌های گل به‌طور متوسط سه و نیم تن گل محمدی برداشت می‌کنند.

او می‌افزاید: به دلیل دوره خشکسالی و کم شدن منابع آب دلیجان، الگوی تغییر یافت و در همین راستا ترویج محصولات کم آب بر و مناسبی مثل گل محمدی که متناسب با شرایط اقلیمی منطقه هستند در دستور کار قرار گرفت.

بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در استان مرکزی مربوط به شهرستان دلیجان است و بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی این شهرستان در روستا‌های «خاوه»، «مهدی‌آباد»، «هستیجان» و «قالهر» قراردارند.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.