بازگشایی مساجد در لبنان و کردستان عراق

دولت لبنان و مقامات کردستان عراق از تصمیم خود برای بازگشایی مساجد خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، دولت لبنان تصمیم گرفته است پس از بک دوره تعطیلی به سبب کرونا که حدود دو ماه به طول انجامید، مساجد و کلیسا‌ها را بار دیگر از امروز بازگشایی کند.

محمد فهمی، وزیر کشور با صدور فرمانی، اجازه برپایی نماز جمعه و مراسم روز یکشنبه را به همراه پایبندی به شرایط بهداشتی و اقدامات مرتبط با سلامتی عمومی صادر کرد.

البته نمازگزاران باید ماسک و دستکش داشته باشند و قوانین فاصله گذاری اجتماعی را نیز حفظ کنند. همچنین بر پایه این دستور نباید میزان حاضران در این عبادتگاه‌ها از ۳۰ درصد ظرفیت عادی هر کدام از اماکن عبادی تجاوزکند.

وزیر کشور لبنان همچنین اعلام کرد بازگشایی مساجد برای دیگر نماز‌ها نیز به تدریج و طبق مشاوره با مقامات دینی و پزشکان متخصص ادامه خواهد داشت.

این تصمیم در چارچوب طرحی پنج مرحله‌ای و با هدف برداشته شدن تمامی محدودیت‌هایی انجام می‌شود که دولت لبنان در نیمه ماه ژوئن آن‌ها را اعمال کرده بود.

از سوی دیگر، وزارت اوقاف و امور دینی اقلیم کردستان عراق از بازگشایی تمامی مساجد از روز دوشنبه خبر داد و بر ضرورت پایبندی بر دستورات و توصیه‌های پزشکی تأکید کرد.

«نبز اسماعیل» سخنگوی این وزارتخانه گفت: تمامی مساجد در اقلیم کردستان از روز دوشنبه بازگشایی خواهند شد. این تصمیم در پی مشاوره با کمیته عالی مقابله با ویروس کرونا و وزارت بهداشت اتخاذ شده است.

سخنگوی وزارت اوقاف همچنین اعلام کرد: این تصمیم شامل برپایی نماز جماعت در تمامی مساجد خواهد بود. پیشتر کمیته عالی فتوا در اقلیم کردستان عراق از ماه مارس دستور تعلیق برپایی نماز جمعه را در مساجد صادر کرده بود.

طبق آمار‌های رسمی تا کنون ۷۸۴ نفر در لبنان به ویروس کرونا مبتلا شده اند و ۲۵ نفر نیز تا به حال بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند. اقلیم کردستان عراق نیز ۳۹۱ مورد ابتلا به ویروس کرونا را به ثبت رسانده که از این میان، ۳۶۱ نفر بهبود یافته اند. از میان سی نفر باقیمانده نیز ۲۵ نفر همچنان در حال درمان در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی هستند و ۵ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار