نایب رئیس بانوان فدراسیون قایقرانی گفت: رشته قایقرانی طیف وسیعی از افراد را با شرایط جسمی مختلف جذب می‌کند.

کتایون اشرف نایب رئیس بانوان فدراسیون قايقرانی در گفت و گو با خبرنگار پایه و آبی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فعالیت هیئت های قايقرانی استان ها اظهار کرد: قبل از وقوع شیوع ویروس کرونا برای فعالیت بیشتر هیئت های قايقرانی استان ها، برنامه ای جهت فراهم شدن امکانات و رفع مشکلات شان آغاز کردیم تا آموزش و تمرینات را از مرکز خارج کنیم که خوشبختانه مقدار زیادی از این کار انجام شد. 

او افزود: مربیان استانی بیشتری پرورش پیدا کردند و برای برخی استان ها پیست قایقرانی درست شد. استان هایی که پتانسیل خوبی برای قایقرانی داشتند فعالیت خیلی خوبی را به صورت مستقل شروع کردند.

اشرف ادامه داد: به دلیل شیوع ویروس کرونا نمی توانیم نفرات زیادی را در کنار هم جمع کنیم، استان‌هایی که اکنون کم خطر هستند همچنان در حال فعالیت می باشند و قایقرانانی که در آن استان ها حضور دارند، آموزش و تمرین می بینند.

شیوع کرونا مانع لغو تمرین های قایقرانان نشد 

او گفت: برای این مدتی که اردوها لغواست، هدفمان آموزش های از راه دور است. اکنون مربی های ملی و مورد تایید فدراسیون قایقرانی، کلاس های آموزشی  می گذارند و خیلی ها نیز در این برنامه شرکت می کنند. مربی های ملی تمرینات قایقرانان را پیگیری می کنند. در هر صورت با وجود اینکه ویروس کرونا اردوها را لغو کرد، اما تمرینات قایقرانان متوقف نشد و فقط نوع آن تغییر کرده است.

نایب رئیس بانوان فدراسیون قایقرانی گفت: منتظر هستیم تا ببینیم چه تصمیماتی در ارتباط با مسابقات کسب سهمیه المپیک گرفته می شود تا مطابق با زمان مسابقات برنامه های خود را پیش ببریم.

اشرف ادامه داد: اکنون تمرکز فدراسیون بر روند تمرینات قایقرانان است و بیشتر سعی می کنیم کار آموزش را قوی تر کنیم. در آینده و با توجه به شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، بهترین کار این است که قایقرانان بتوانند تمرینات خود را آنالیز کنند تا قوی‌تر شوند. همچنین مربیان نیز بتوانند تمرینات از راه دور را آموزش بدهند یا به نوعی پیگیر باشند و به صورت غیر متمرکز همه بتوانند تمرین کنند.

او گفت: تا جایی که توانایی داشتیم دستگاه ارگو را در اختیار عده ای از قایقران ها قرار دادیم که بتوانند با تمرینات شبیه سازی شده آمادگی خود را تا حدودی حفظ کنند.

افراد با شرایط متفاوت جسمانی می توانند در رشته قایقرانی فعالیت کنند 

نایب رئیس بانوان فدراسیون قایقرانی با اشاره به استعدادیابی افزود:  با توجه به این‌که اکنون مسابقه ای برگزار نمی شود، نظر ما بر این است که مربیان استعدادیاب را آموزش بدهیم تا زمان بازگشایی مدارس و انتخاب افراد به صورت غیر متمرکز با تعداد کمتر، بهترین آموزش ها ارائه شود.

او با اشاره به ملاک انتخاب کردن افراد برای قایقرانی گفت: رشته های مختلف قایقرانی شرایط متفاوتی دارد، خوشبختانه قایقرانی طیف وسیعی از افراد را با شرایط متفاوت جسمی در بر می گیرد. افرادی که قد و طول دستان بلندتری داشته باشند، مناسب رشته روئینگ و کایاک هستند، برای رشته اسلالوم افرادی که سرعت عمل بالایی دارند مناسب هستند. رشته کانوپولو نیز به افراد قوی نیاز دارد. یکی از ملاک ها، در مورد خصوصیت های جسمانی افراد است، خوشبختانه قایقرانی افراد را در اندازه های مختلف در بر می گیرد، چه افرادی که قد بلند هستند و چه افرادی که قامت کوتاه تری دارند.

اشرف با اشاره به فاکتور های مهم برای ورود به رشته قایقرانی ادامه داد: مهم ترین فاکتور، محل زندگی قایقران است که اگر در کنار رودخانه یا دریا زندگی کند، شانس تمرینی بیشتری دارد. همچنین ملاک های جسمانی و سن ورزشکار برای انتخاب این رشته مهم است که هر چه از سن کمتر آموزش ببیند احتمال موفقیت او بیشتر می شود، ولی این ملاک ها دلیل حتمی برای موفقیت قایقران نیست. مهم ترین عامل برای موفقیت این است که ورزشکار پشتکار، استعداد و علاقه داشته باشند.

تعداد کمی از قايقران های تیم ملی به مسابقات اعزام می شوند 

نایب رئیس بانوان فدراسیون قایقرانی گفت: بانوان قایقران در رشته های روئینگ، اسلالوم، آب‌های آرام ،کانوپولو و دراگون بوت فعالیت می کنند. تعداد زیادی را برای تیم ملی دعوت کردیم و به مراحل آخر در هر رشته‌ای برای اعزام رسیده بودیم که ناگهان با شیوع ویروس کرونا برنامه ها به هم ریخت. حدود ۴۰ نفر از مجموعه ورزشکاران  به عنوان عضو تیم ملی در رشته های مختلف داریم که در مجموع موقع اعزام در بخش کانو ۶ نفر، در روئینگ ۲ نفر، در اسلالوم نیز دو نفر و در باقی رشته ها تعداد کمی اعزامی خواهیم داشت. در مجموع تعداد اعزامی ها به مسابقات نسبت به تعداد کل ملی پوشان کمتر است.

اشرف گفت: اکنون شرایط تغییر کرده و باید منتظر بمانیم که در مورد مسابقات کسب سهمیه و مسابقات آسیایی چگونه برنامه ریزی می شود. امیدوارم همه قایقرانان با انگیزه ،تمرینات خود را ادامه دهند و به امید خدا شاهد درخشش آن‌ها باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار